|

عوارض جانبی چای

چرا نباید چایِ زیاد بنوشیم؟ هفت عارضه ی مصرف زیاد چای!

7Side Effects of Drinking Too Much Tea

چای یکی از محبوب ترین و مفید ترین نوشیدنی های جهان می باشد؛ اما آیا می دانید که نوشیدن زیاد آن چه عوارض جانبی را با خود به همراه دارد؟!

لینک کوتاه کپی شد
1

شایانیوز- چای یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است که طرفداران بسیار متعصبی هم دارد، محبوب ترین گونه های چای نیز چای سیاه و سبز می باشد. برای قرن ها از چای به دلیل خواص درمانی آن در طب سنتی مورد استفاده قرار می گرفت. علاوه بر این تحقیقات علمی اخیر نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند سرطان، چاقی، دیابت و بیماری های قلبی نقش داشته باشد.

با همه ی اوصاف اگرچه کمتر چیزی می تواند به اندازه ی نوشیدن یک فنجان چای گرم ارامش بخش و دلپذیر باشد اما مصرف بیش از 3 تا 4 لیوان در روز ( 710 تا 950 میلی لیتر) نیز می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد. در ادامه ما چند نمونه از عوارض جانبی احتمالی نوشیدن بیش از حد چای را با شما به اشتراک می گذاریم.

Cinnamon-tea

هفت عارضه ی نوشیدن بیش از اندازه ی چای:

1.کاهش جذب آهن

تانن دسته ای از ترکیبات طبیعی است که می توانند به آهن موجود در برخی از غذاها بچسبند و آن ها را برای جذب در دستگاه گوارش غیر قابل دسترس کنند، و چای سرشار از تانن می باشد. همان طور که می دانید کمبود آهن یکی از شایع ترین کمبودهای مواد مغذی در جهان است و اگر شما نیز با این مشکل دست و پنجه نرم می کنید نوشیدن بیش از حد چای می تواند وضعیت شما را بدتر کند.

تحقیقات نشان داده اند که تانن های چای جذب آهن از غذاهای گیاهی را نسبت به غذاهای حیوانی سخت تر می کند بنابراین اگر از رژیم غذایی گیاهخواری و یا وگان پیروی می کنید شاید بهتر باشد که مصرف چای خود را محدود کنید.

2.افزایش اضطراب، استرس و بی قراری

برگ های چای به طور طبیعی حاوی کافئین می باشند و دریافت بیش از حد کافئین از طریق چای یا هر منبع دیگری می تواند منجر به افزایش احساس اضطراب، استرس و بی قراری شود. جالب است بدانید که چای سیاه نسبت به دیگر انواع چای کافئین بیشتری دارد و هرچه چای خود را بیشتر دم کنید کافئین آن بیشتر می شود.

Anxiety

3.بدخوابی

از آنجایی که چای به طور طبیعی حاوی کافئین می باشد مصرف بیش از اندازه آن می تواند چرخه و کیفیت خواب شما را مختل کند. همان طور که می دانید کافئین می تواند ترشح ملاتونین را مختل کند و در نتیجه کیفیت خواب شما را کاهش دهد.

4.حالت تهوع

برخی از ترکیبات موجود در چای توانایی آن را دارند که منجر به احساس حالت تهوع شوند به خصوص زمانی که چند فنجان چای را با معده ی خالی مصرف کنید.تانن های موجود در برگ چای ماهیت قابض دارند به همین خاطر می توانند بافت گوارشی را تحریک کنند و به طور بالقوه منجر به علائم ناراحت کننده مانند حالت تهوع و درد معده شوند.

Nausea

5.سردرد

مصرف متناوب کافئین می تواند باعث تسکین برخی از انواع سردرد شود با این حال هنگامی که به طور مداوم و به مقدار زیاد مصرف شود ممکن است تاثیر معکوس بگذارد به همین خاطر ممکن است که مصرف متناوب چای به بروز سردردهای مکرر کمک کند. البته باید در نظر داشته باشید که چای نسبت به دیگر انواع نوشیدنی های کافئین دار معروف مانند قهوه و نوشابه کافئین کمتری دارد اما همچنان ممکن است تاثیرات منفی خود را بر شما بگذارد.

6.عوارض بر بارداری

مطالعات صورت گرفته نشان داده اند که قرار گرفتن در معرض سطوح بالای کافئین توسط نوشیدنی هایی مانند چای در دوران بارداری ممکن است خطر عوارض جانبی مانند سقط جنین و وزن کم نوزاد هنگام تولد را افزایش دهد. مقدار کل کافئین موجود در چای به طور معمول بین 20 تا 60 میلی گرم در هر فنجان است بنابراین بهتر است برای احتیاط بیشتر از 3 فنجان (710 میلی لیتر) در روز چای ننوشید.

Pragnancy

7.فشار خون بالا

کافئین موجود در چای سیاه ممکن است که منجر به بالا رفتن سطح فشار خون در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند بشود اما به نظر نمی رسد که چای بتواند بر روی اکثر افراد چنین تاثیری داشته باشد.

نتیجه گیری:

چای یک نوشیدنی بسیار محبوب در سرتاسر جهان می باشد که نه تنها طعم خوبی دارد بلکه فواید سلامتی بسیاری هم دارد از جمله کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن؛ اما با این اوصاف درست مانند اکثر خوراکی ها و نوشیدنی های دیگری که می شناسیم نوشیدن بیش از حد آن می تواند عوارض جانبی را به همراه داشته باشد مانند مشکلات گوارشی و یا تشدید حس استرس و اضطراب.

Tea Drinking

باید در نظر داشته باشید که به طور معمول نوشیدن روزانه 3 الی 4 فنجان چای در روز بدون عوارض خواهد بود اما همچنان برای برخی از افراد حتا مقدار کمتر از این هم می تواند تاثیرات مخربی به همراه داشته باشد. بیشتر عوارض جانبی شناخته شده مرتبط با نوشیدن چای مربوط به محتویات کافئین و تانن آن است. برخی از افراد نسبت به این ترکیبات حساس تر هستند پس مهم است که در نظر داشته باشید نوشیدن چای چگونه بر اندام و سلامت شما تاثیر می گذارد.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها