|

اشتباهات را بشناسید و از آن درس بگیرید

5 اشتباه شایع که والدین جوان مرتکب می‌شوند

همه ما، حتی والدین که در حال تربیت فرزندانشان هستند هم دچار اشتباه می‌شوند. این اشتباهات را بشناسید و از آن درس بگیرید.

لینک کوتاه کپی شد
1

هیچکس در زندگی نیست که اشتباه نکرده باشد. حتی والدین که در حال تربیت فرزندانشان هستند هم دچار اشتباه می‌شوند و این مسئله میتواند آینده آنها را تحت تاثیر قرار دهد. اینجاست که درس گرفتن از اشتباهات، زمینه ساز پرورش کودکانی خواهد شد که درک بهتر و مناسب‌تری از واقعیت‌های زندگی پیدا کرده‌اند.

این مسئله خصوصا درباره والدینی که وسواس زندگی‌شان را تحت تاثیر قرار داده بسیار صادق است. بیایید در ادامه اشتباهات رایجی را بشناسید که از والدین سر میزند و تبعات بسیار سنگینی را برای فرزندان و حتی خانواده به دنبال دارد.

5-اشتباه-شایع-که-والدین-جوان-مرتکب-می‌شوند

اشتباه اول: والدینی که هیچ انتظاری از فرزند خود ندارند

چه تعداد والدین را میشناسید که همه چیز را برای فرزندان خود فراهم می‌کنند و هیچ انتظاری از آنها ندارند؟ چه تعداد والدین هستند که بچه‌های‌شان را لوس بار می‌آورند؟ اگر بخواهیم کاملا بی تعارف و صادقانه با شما صحبت کنیم؛ تعداد قابل توجهی از آنها، نظر مشابهی دارند. مثلا براساس آخرین نظرسنجی که در میان والدین آمریکایی انجام شده، تقریبا دو سوم آنها چنین احساسی را نسبت به کودکان خود دارند.

تقریبا در تمامی خانوارهای ایرانی، والدین کار میکنند و تمام بار تهیه مایحتاج خانه بر دوش آنهاست و فرزندان تنها مصرفه‌کننده‌ هستند. این مسئله در نهایت کودکانی بی‌ملاحظه و خودبین را بار می‌آورد. همان نوجوانانی که در جواب درخواست مادر برای کمک جهت تهیه شام میگوید؛ «آماده کردن شام وظیفه مادر خانه است»!

اینجاست که نشان می‌دهد آماده کردن همه چیز برای فرزندان یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاست.

راهکار چیست؟ این احساس را در آنها به وجود آورید که کمک هایشان اثربخش است. به آنها بیاموزید که پول توجیبی‌هایشان را مدیریت کند، به این ترتیب کودکانی سخاوتمند را بار خواهید آورد.

اشتباه دوم: بیش از حد نگران بودن

اکثریت والدین جوان دچار رفتارهای وسواس گونه نسبت به مسائل حتی خیلی ساده کودکان خود میشوند. فرضا که کودک شیر بالا آورد و حتی غذا و مسائل مشابه! نیازی نیست خیلی نگرانی به خود راه دهید.

باید بپذیرید که کودکان سالم بیش از آن چیزی که والدین فکر می‌کنند، از قدرت انعطاف پذیری برخوردارند و برای بقا تلاش می‌کنند. این نگرانی بیش از اندازه، خصوصا در سال‌های اولیه تولد، تنها اضطراب را در وجود کودکان میکارد و آنها را به فرادی استرسی و دائم‌ المضطرب تبدیل می‌کند.

اجازه دهید هم خودتان و هم فرزند دلبندتان، شیرینی بزرگ شدن را بچشد.

بیش-از-حد-نگران-بودن

اشتباه سوم: نمیتوانند رفتاری مقتدرانه داشته باشند

اکثریت والدین تمالی ندارند که سخت‌گیری زیادی در برابر کودک خود داشته باشند. آنها ترجیح می‌دهند تا رفتاری دوستانه داشته باشند و با رویکردی مهربانانه، مسائل را حل کنند. در صورتی که در تمامی موارد این چنین رفتار جوابگو نیست و باید رویکردی مقتدرانه داشت.

« نه گفتن» به فرزندان واقعا کاری دشوار است. اما اگر میخواهید که کودکتان گاها از شما حرف شنوی داشته باشد، باید «نه گفتن» را بیاموزید. حتی نه گفتن برای والدین نیز مفید بوده و باعث می‌شود که درک بهتری از تربیت کودک خود پیدا کنند و میدانند تا زمانی که بچه ها به جایی برسند، خودشان صاحب اختیار خواهند بود.

اشتباه چهارم: والدین توانایی حاکم کردن ارزشهای خود در خانه را ندارند

یکی از مهم‌ترین عوامل در شکل‌گیری شخصیت انسان‌ها، فرهنگ است. اگر میخواهید کودکی مودب، مهربان و با شخصیت داشته باشید، نمیتوانید به فرهنگ رایج در جوامع امروزی تکیه کنید. این روزها شبکه‌های اجتماعی یک دیدگاه کاملا مادی گرایانه به کودکان می‌آموزد و تاکید زیادی بر مسائل جنسی دارد. اگر از بچه‌ها غافل شویم، آنها به سرعت در معرض این دسته از پیام‌های منفی قرار میگیرند و الگوهای نامناسبی را جایگزین زندگی خود می‌کنند. همین الگوها نیز به سرعت در ارزشها و شخصیت آنها نمود پیدا می‌کند و در نتیجه والدین به جای پس زمینه، در نقشی فرعی قرار میگیرند.

والدین جوان باید این مسئله را بپذیرند که تنها مسئولیت به دنیا آوردن یک انسان دیگر به این کره خاکی را ندارند، بلکه آنها باید در شکل گیری شخصیت آنها نیز تاثیر بگذارند و آن را به کمال برسانند.

نشنیدن-صحبت‌های-کودک

اشتباه پنجم: نشنیدن صحبت‌های کودک

همه میخواهند شنیده شوند و کودکان هم در این دسته قرار میگیرند. به کودکان خود اجازه دهید تا احساسات و افکار خود را بیرون بریزند و چه بهتر که با والدین خود صحبت کنند. همچنین اطمینان حاصل کنید که او میداند که شما در حال گوش دادن به حرف‌هایش هستید. زیرا در بسیاری مواقع، والدین حواسشان به حوف‌های کودک نیست.

شنیدن صحبت‌های کودک نه فقط به کودکان کمک می‌کند تا نیازهای خود را به ساده‌ترین شیوه بیان کنند، بلکه ناراحتی‌ها را نیز دور کرده و والدین به شناخت کامل‌تری نسبت به شخصیت فرزند خود برسند. این کار حتی به تقویت روابط کودک با والدین نیز کمک خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی