|

جلوگیری از ریزش مو

هفت ویتامین و ماده مغذی تاثیر گذار در رشد موهای شما

The 5 Best Vitamins for Hair Growth (+3 Other Nutrients)

مصرف بهینه مواد غذایی نقش کلیدی در رشد مو و جلوگیری از ریزش آن دارد.ما به شما کمک می کنیم تا موهایی زیبا تر و پر تر داشته باشید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بسیاری از مردم داشتن موهای سالم و پرپشت را نشانه ای از سلامت و یا زیبایی می دانند، بی ربط هم نیست، مو نقش چشمگیری در زیبایی هر انسان دارد و از طرفی دیگر مانند هر قسمت دیگری از بدن برای آنکه سالم و زیبا باشد باید از آن مراقبت نمود. مو برای سالم ماندن و رشد کردن نیاز به دریافت مواد مغذی دارد؛ در حقیقت در بسیاری از موارد، کمبود های تغذیه ای منجر به ریزش مو می شوند.

در حالی که ژنتیک، ترشح هورمون ها و البته سن برای رشد مو خیلی مهم هستند، مصرف بهینه مواد غذایی نیز نقش کلیدی دارد. ما به شما مواردی را معرفی می کنیم که در رشد مو و جلوگیری از ریزش مو نقش مهمی دارند.

هفت مورد از پروتئین ها و مواد مغذی موثر:

1.ویتامین A

جالب است بدانید که همه ی سلول های بدن برای رشد نیازمند ویتامین A هستند؛ مو نیز به عنوان سریع ترین بافت در حال رشد بدن از این قاعده جدا نیست. به علاوه ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا ماده ای روغنی به نام سبوم بسازند، که پوست سر را مرطوب می کند و درنتیجه ی آن، به حفظ سلامت مو کمک می نماید. از طرفی دیگر در نظر داشته باشید که نباید مصرف ویتامین A را بیش تر از نیاز بدن خود افزایش دهید چرا که مطالعات ثابت کرده اند دریافت بیش از حد این ویتامین نیز می تواند منجر به ریزش مو گردد.

سیب زمینی ، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که به ویتامین A تبدیل می شود. این ویتامین همچنین در محصولات حیوانی مانند شیر، تخم مرغ و ماست نیز یافت می شود.

خیلی کوتاه...

موهای شما برای مرطوب ماندن و رشد به ویتامین A نیاز دارند. سیب زمینی ، هویج، اسفناج، کلم پیچ و برخی از غذاهای حیوانی منبع خوبی از ویتامین  Aمی باشند.

vitamin-a-feature

2.ویتامین های گروه B

یکی از شناخته شده ترین ویتامین های موثر در رشد مو، یکی از اعضای خانواده ویتامین B به نام بیوتین می باشد و مطالعات متعددی در رابطه با ارتباط بیوتین با ریزش مو صورت گرفته است. در حالیکه کمبود این ویتامین در بدن بسیار نادر است اما مصرف بیویتن به عنوان یک درمان جایگزینی برای ریزش مو استفاده می شود.

سایر ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند و این فرآیندها برای رشد مو مهم می باشد. شما می توانید ویتامین های B را از بسیاری از غذاها دریافت کنید، از جمله:

  • غلات کامل
  • بادام ها
  • گوشت
  • ماهی
  • غذای دریایی
  • سبزی های تیره و برگ دار

علاوه بر این در نظر داشته باشید که غذاهای حیوانی تنها منبع غنی از ویتامین B12 هستند بنابراین افرادی که به مقدار کافی غذاهای حیوانی مصرف نمی کنند و یا از رژیم های وگان و گیاهخواری پیروی می کنند باید مکمل های غذایی را در رژیم خود جا دهند.

خیلی کوتاه...

ویتامین های گروه B به انتقال اکسیژن و مواد مغذی به پوست سر کمک می کنند که در رشد مو تاثیر گذار می باشد. غلات کامل، گوشت، غذاهای دریایی و سبزی های تیره و برگ دار همگی منابع خوب ویتامین های گروه B هستند.

3.ویتامین C

آسیب رادیکال های آزاد می تواند باعث پیری مو و یا حتا توقف رشد مو شود؛ ویتامین C آنتی اکسیدانی قوی می باشد که به محافظت مو در برابر آسیب ناشی از فشار رادیکال های آزاد کمک میکند. علاوه بر این، بدن شما برای ایجاد پروتئینی به نام کلاژن، که بخش مهمی از ساختار مو می باشد، به ویتامین C نیاز دارد. از طرفی دیگر این ویتامین به جذب آهن نیز کمک می کند که یک ماده ی معدنی بسیار مهم برای رشد مو می باشد.

توت فرنگی، فلفل و مرکبات همگی از منابع غنی ویتامین C می باشند.

خیلی کوتاه...

ویتامین C برای ساخت کلاژن مو بسیار مهم می باشد و می تواند از پیری مو جلوگیری نماید. مرکبات، فلفل و توت فرنگی از منابع خوب این ویتامین می باشند.

itamin C

4.ویتامین D

سطح پایین ویتامین D مستقیما با ریزش مو در ارتباط می باشد. این طور که به نظر می رسد ویتامین D در تولید و رشد مو نقش موثری دارد از طرفی اکثر مردم از کمبود این ویتامین رنج می برند. یکی از راه های ساده برای دریافت این ویتامین قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه های خورشید می باشد اما جدای از آن منابع غذایی نیز وجود دارند که می توانید ویتامین D  مورد نیاز خود را از آن ها تامین نمایید، از جمله:

  • ماهی چرب
  • روغن کبد ماهی کاد
  • قارچ
  • غذاهای غنی شده

خیلی کوتاه...

کمبود ویتامین D میتواند دلیل یک از انواع ریزش مو باشد و شما می توانید سطح ویتامین D خود را از طریق قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا با خوردن برخی از غذاها افزایش دهید.

5.ویتامین E

مانند ویتامین C، ویتامین E نیز یک آنتی اکسیدان می باشد که می تواند به جلوگیری از فشار اکسیداتیو کمک کند. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند.

دانه های آفتابگردان، بادام، اسفناج و آواکادو همگی از منابع بسیار خوب این ویتامین می باشند.

خیلی کوتاه...

ویتامین E به جلوگیری از فشار اکسیداتیو و افزایش رشد مو کمک می کند. بادام، اسفناج و تخمه آفتابگردان از منابع غنی ویتامین E هستند.

Vitamin E

6.آهن

آهن به گلبول های قرمز خون کمک می کند تا اکسیژن لازم را به تمام سلول های بدن منتقل کنند به همین دلیل آهن یک ماده ی معدنی بسیار مهم برای بسیاری از عملکرد های بدن از جمله رشد مو می باشد. کمبود آهن که کم خونی را در پی دارد یکی از دلایل اصلی ریزش مو باشد که در خانم ها شیوع بیشتری دارد.

غذاهای سرشار از آهن عبارتند از تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس.

خیلی کوتاه...

کمبود آهن یکی از دلایل اصلی ریزش مو به خصوص در خانم ها است. بهترین منابع آهن شامل تخم مرغ، گوشت قرمز، اسفناج و عدس می شود.

7.زینک (روی)

زینک نقش مهمی در رشد و ترمیم بافت مو دارد، همچنین به عملکرد صحیح غدد چربی اطراف فولیکول ها نیز کمک می کند. ریزش مو یکی از علائم رایج کمبود زینک می باشد. مطالعات نشان می دهد که رفع کمبود زینک با مکمل می تواند ریزش موی ناشی از کمبود آن را کاهش دهد با این حال از طرفی دیگر برخی گزارش ها حاکی از آنند که مصرف بی رویه ی مکمل های زینک نیز به نوبه خود می تواند باعث ریزش مو بشود.

به همین دلیل، شاید بهتر باشد که زینک مورد نیاز خود را از غذاهای حاوی این ماده ی معدنی دریافت کنید. غذاهای سرشار از زینک عبارتند از گوشت گاو، اسفناج، جوانه گندم، دانه کدو تنبل و عدس.

خیلی کوتاه...

زینک به عنوان یک ماده ی معدنی می تواند رشد مو را بویژه در افرادی که با کاهش آن مواجه هستند کاهش دهد. گوشت گاو و تخم کدو دو منبع غنی از زینک می باشند.

خلاصه:

بهترین راه برای دریافت مواد مغذی و ویتامین های لازمِ رشد مو، داشتن یک رژیم سالم و متعادل می باشد که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت مو را پوشش می دهد. با این حال اگر نتوانستید که یک رژیم غذایی خوب را حفظ کنید می توانید به سراغ مکمل ها بروید اما در نظر داشته باشید که گاها مصرف بی رویه ی ویتامین ها و مواد معدنی نیز می تواند باعث ریزش مو بشود به این ترتیب بهتر است با یک پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید.

Healthy hair

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • زهره ارسالی در

    با عرض سلام و تشکر و قدر دانی از مطالب بسیار ارزشمندتان در مورد رشدو شادابی مو

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها