|

آیا سیاست فیلترینگ در ایران پایان خواهد یافت؟

«طرح وعده های مختلف از سوی برخی نامزدهای انتخاباتی در مورد رفع فیلترینگ در حوزه اینرنت فضای مجازی، واقع بینانه نیست.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ همزمان با اوج گیری رقابت های انتخاباتی در کشورمان، نامزدهای مختلف هرکدام جدای از تشریح طرح و برنامه های خود در حوزه های مختلف حکمرانی کشور، وعده هایی نیز می دهند و از این رهگذر با تصویرسازی شرایط بهتر در مقایسه با وضعیت فعلی سعی دارند تا توجه افکار عمومی را به سمت خود جلب کنند و شانسشان جهت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران را افزایش دهند.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، در روزهای اخیر بعضا شاهد طرح وعده هایی بوده ایم که جنجال برانگیز شده اند و تفسیرهای مختلفی را نیز برانگیخته اند. در این میان، یکی از وعده های مطرح شده این بود که برخی قول داده اند فیلترینگ در فضای مجازی را کاهش داده و کمرنگ می کنند.  این وعده با توجه به اهمیت اینترنت و فضای مجازی در جهان فعلی و در عین حال توجه شمار قابل توجهی از جمعیت جوان کشورمان به این حوزه ارائه شده است. با این حال، به تازگی عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت سیزدهم در موضع گیری گفته است که فلیترینگ دست دولت نیست و آن هایی که دم از کنار گذاشتن سیاست فیلترینگ در ایران می زنند به خوبی می دانند که تصمیم گیری در این حوزه دست دولت نیست.

اینترنت بدون فیلتر

البته که پیشتر نیز بارها و بارها برخی کارشناسان و تحلیلگران به این مساله اشاره داشته اند که افکار عمومی در توجه به وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری کشورمان، بایستی واقع بین باشند و مولفه های مختلفی را مد مظر داشته باشند. اساسا حضور نامزدهای انتخاباتی در برنامه های مختلف صدا و سیما نیز که با حضور کارشناسان در حوزه‌های مختلف حکمرانی است هم معطوف به همین موضوع بوده و سعی دارد تا جای ممکن شرایطی را فراهم کند تا شفافیت آرا و تفکرات نامزدهای انتخاباتی در گفتگو با کارشناسان امر و در فضای تعامل و گفتگو آشکار شود. کاملا بدیهی است که در این فضا افراد صرفا نمی توانند شعار دهند و کارشناسان و متخصصان می توانند چالش های جدی را برای آن ها و پیش چشم افکار عمومی کشورمان ایجاد کنند.

البته که پیشتر نیز شاهد بوده ایم که در جریان انتخابات های مهم کشورمان نظیر انتخابات ریاست جمهوری، برخی وعده ها مطرح شده اند که از بنیان های منطقی برخوردار نبوده اند و عدم تحقق آن ها پس از به قدرت رسیدن برخی افراد، تا حد زیادی سرمایه اجتماعی جریان حکمرانی در کشورمان اثرگذاری منفی داشته است. در رابطه با بحث فیلترینگ نیز باید واقع باشیم و بدانیم که هیچکدام از نامزدهای انتخاباتی در موقعیتی نیستند که در مورد آن اقدام به طرح وعده یا شعار کنند.

زیرا این حوزه تا حد زیادی تحت تاثیر ملاحظات امنیتی کشور است و دولت ها در این رابطه از موقعیت کنشگری برخوردار نیستند. از این رو، بهتر است نامزدها نیز نه فقط در این رابطه و مثال ذکر شده، بلکه در کلیه موضوعات با مخاطبان و افکار عمومی صادق باشند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها