|

ورود به فارکس

ورود به فارکس چه مراحلی دارد؟ در این مقاله به صورت قدم به قدم به این سوال پاسخ می‌دهیم از ثبت‌نام و ایجاد حساب معاملاتی تا استراتژی‌های…

لینک کوتاه کپی شد

بازار فارکس را می‌توان ایده‌آل‌ترین مسیر برای کسب درآمد دلاری در ایران دانست. بازاری جذاب که ایرانیان هم با وجود تحریم‌های زیاد به وسیله چند بروکر معتبر می‌توانند در این فضا حضور داشته باشند و بدون دردسرهای عجیب و غریب فعالیت کنند. ما در این مقاله قدم به قدم مراحل ورود به فارکس و معامله‌گری را شرح داده و نکات مهمی که باید در این مسیر در نظر بگیرید را بازگو خواهیم کرد.

ورود به فارکس

آموزش ورود به بازار فارکس

ورود به فارکس به معنای گام نهادن به دنیایی پیچیده و پر چالش از بازارهای مالی بین‌المللی است. برای شروع، ثبت‌نام در فارکس از طریق یک کارگزاری معتبر انجام می‌شود. کارگزاران فارکس معمولاً حساب‌های آزمایشی (Demo) را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می‌دهند تا بتوانید در بدو ورود به بازار فارکس، بدون استفاده از سرمایه واقعی، با محیط معاملاتی آشنا شده و مهارت‌های لازم را کسب کنید. پس از آشنایی کافی با فرآیند معاملات، شما می‌توانید یک حساب واقعی ایجاد کنید.

مراحل ثبت‌نام در حساب واقعی فارکس معمولاً شامل ارائه اطلاعات شخصی، انتخاب نوع حساب معاملاتی و میزان سرمایه اولیه، انتخاب روش‌های واریز و برداشت و تأیید قوانین و مقررات بروکر است. پس از طی این مراحل، می‌توانید به سرمایه‌گذاری و معامله در بازار اقدام کنید.

انتخاب کارگزاری فارکس و ثبت‌نام

مسئله اول در ورود به فارکس ثبت نام در یک کارگزاری است. کارگزار یا بروکر (Broker) شما را به بازار فارکس متصل می‌کند و امکاناتی مانند حساب معاملاتی و واریز و برداشت وجه راحت در آن، پلتفرم و ابزارهای معاملاتی را در اختیار شما قرار می‌دهد. بنابراین بسیار مهم است که چه بروکری را انتخاب می‌کنید. از آنجا که ایرانیان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی محدودیت‌هایی دارند. فقط باید بروکری که دارای مجوز است و امکان ارائه خدمات به ایرانیان را دارد انتخاب کنند. همچنین هنگام انتخاب بروکر باید دقت کنید که پشتیبان فارسی زبان و روش‌های واریز و برداشت ریالی مناسب برای ایرانیان داخل کشور فعال باشد. برای انتخاب بروکر این موارد را مد نظر داشته باشید:

  • رگوله بودن و سطح اعتبار بروکر
  • داشتن پشتیبانی فارسی
  • روش‌های واریز و برداشت متنوع
  • رابط کاربری ساده و راحت
  • حساب‌های معاملاتی متنوع متناسب با نیازهای تریدرها

یادگیری پنل کاربری بروکر

در قدم دوم بعد از ثبت‌نام باید به صورت کامل بیاموزید که چطور از پنل کاربری بروکر که در اختیارتان قرار داده شده است استفاده کنید. پنل کاربری محیط اصلی مدیریت کار شماست. در اینجا باید احراز هویت انجام دهید. کیف پول خود را برای واریز و برداشت‌ها داشته باشید. با پشتیبانی در ارتباط باشید، حساب‌های خود را مدیریت نمایید و به طور کلی همه ارتباط شما با بروکر از طریق پنل کاربری انجام می‌شود که باید نسبت به بروکری که انتخاب کرده‌اید کار کردن با پنل کاربری را بیاموزید.

ایجاد حساب معاملاتی فارکس

مرحله سوم بعد از ثبت‌نام و احراز هویت، انتخاب حساب معاملاتی است. هر بروکر حساب‌های مختلفی را از جمله حساب STP, ECN, VIP, Standard و .... دارد. هنگام انتخاب حساب معاملاتی باید این ویژگی‌ها را مد نظر قرار دهید:

  • حداقل واریزی برای ایجاد حساب
  • نوع و میزان اسپرد
  •  میزان کمیسیون
  • پلتفرم معاملاتی در دسترس
  • سوآپ

توصیه می‌شود که حتماً برای تست حساب‌ها یک اکانت دمو از آن ایجاد کرده، شرایط حساب را تست کنید و بعد از اینکه از وضعیت حساب راضی بودید اقدام به پرداخت و ایجاد حساب واقعی نمایید.

پلتفرم معاملاتی

پس از ساخت حساب برای شما اطلاعاتی تحت عنوان: لاگین، پسورد و اسم سرور داده می‌شود که باید در پلتفرم معاملاتی آن را وارد کنید. عموماً همه بروکرها از پلتفرم‌هایی مانند متاتریدر 4 و 5 یا سی تریدر (cTrader) استفاده می‌کنند اما پلتفرم‌های دیگری نیز مانند تریدینگ ویو و ATAS برای معاملات وجود دارد. در این مرحله شما باید به صورت کامل بر روی پلتفرم معاملاتی خودتان برای تحلیل کردن و ثبت سفارشات مسلط شوید.

آنالیز بازار

هر فردی برای تعیین استراتژی در بخش معاملاتی نیاز به روشی برای تحلیل بازار دارد. در حال حاضر چند روش اصلی تحلیلی در بازار فارکس وجود دارد که با استفاده از هرکدام یا ترکیب آن‌ها می‌توان هزاران روش معاملاتی مختلف ایجاد کرده. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

  • تحلیل تکنیکال: به روش‌های تحلیلی که از طریق آنالیز چارت قیمت و با استفاده از ابزارهای فنی یا همان اندیکاتورها انجام می‌شود، تحلیل تکنیکال می‌گویند.
  • تحلیل فاندامنتال: به روش‌هایی که با استفاده از دیتاهای اقتصادی و شاخص‌ها برای سنجش حرکت یک نماد در بلند مدت به کار می‌رود تحلیل فاندامنتال میگویند.
  • پرایس اکشن: تحلیل بازار بر اساس رفتار قیمتی که چارت معاملاتی از خود ارائه می‌دهد را پرایس اکشن می‌گویند و زیر مجموعه تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود.

عموماً تریدرها با ترکیبی از این سه مورد بالا سعی می‌کنند استراتژی تحلیل بازار را برای خود ایجاد کنند.

انتخاب نماد معاملاتی صحیح

دقت داشته باشید، در فارکس بیش از 500 نماد معاملاتی متشکل از جفت ارزها، شاخص‌های بورس و سهام، کامودیتی‌ها و ارزهای دیجیتال برای معامله در دسترس است. اما بهتر این است که حتماً روی 1 تا 3 نماد معاملاتی خاص تمرکز کنید. زیرا هر کدام از نمادها رفتار و قواعد خاص خود را دارند و شما نمی‌توانید با یک استراتژی در تمامی نمادهای معاملاتی‌ ترید کنید و در بلندمدت موفق باشید؛ پس مرحله بعدی شما انتخاب صحیح نماد معاملاتی با توجه به نوع استراتژی است که مشخص کرده‌اید.

مدیریت سرمایه و ریسک

در مرحله بعد نوبت به مدیریت سرمایه و ریسک می‌رسد. این مرحله شاید مهم‌ترین بخش اولیه ورود به فارکس است. شما باید طی یک برنامه مشخص سرمایه درگیر خود در بازار را مدیریت کنید، میزان ریسک روزانه، ریسک کلی حسابتان، حد سود و ضرر هر معامله و همه جزییات مالی که کمک می‌کند تا حسابتان همیشه حفظ شود و کال مارجین نشوید را مکتوب کرده و در تمام مسیر به برنامه مالی خود پایبند باشید.

ایجاد استراتژی معاملاتی

در نهایت هدف شما باید این باشد که با تکیه‌ بر دانش و تجربه از روند آموزشی خود، یک استراتژی معاملاتی برای خودتان مشخص کنید. البته استراتژی معاملاتی فقط شامل روش خرید و فروش نمادها نمی‌شود. بلکه مجموعه‌ای از قوانین را دربر می‌گیرد که در بخش‌های معاملاتی، مدیریت مالی و همچنین روانشناسی باید تعیین کنید تا مانند کتاب قانون از آن‌ها استفاده کرده و معاملات خود را بر اساس آن پیش ببرید و بتوانید به صورت پایدار درآمد دلاری را تجربه کنید.

نتیجه‌گیری

در این مقاله آموختید که چطور می‌توانید با گذراندن چه مراحلی وارد بازار فارکس شوید. نکته حائز اهمیت در ابتدای مسیر این است که بدون آموزش و مسلط شدن به بازار هرگز ترید در بازار واقعی با سرمایه بالا را شروع نکنید. چند ماه اول را فقط به ارزیابی بازار و همچنین تمرین روی حساب دمو بپردازید سپس به صورت پله‌ای وارد بازار واقعی شوید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها