|

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در شهرهای شمالی

امروزه هم بکارگیری ساندویچ پانل در استان‌های شمالی کشور به خصوص گیلان و مازندران بیشتر از سایر نقاط کشور می‌باشد.

لینک کوتاه کپی شد

توجه به شرایط آب‌وهوایی منطقه یکی از عوامل بسیار مهمی است که در انتخاب مصالح و طراحی و اجرای تمام ساختمان‌ها باید همواره مورد توجه قرار گیرد. ساندویچ پانل از جمله محدود متریال‌هایی می‌باشد که در مناطق اقلیمی مختلف قابل استفاده می‌باشد. اما باید توجه داشت که دلایل بکارگیری پنل در هر منطقه متفاوت است و همچنین برای انتخاب نوع ساندویچ پانل در نظر گرفتن ویژگی‌های آب‌وهوایی ضروری می‌باشد. شهرهای شمالی ایران به علت مجاورت با دریای خزر اقلیمی متفاوت با بقیه کشور و به خصوص فلات مرکزی دارند.

بارش مداوم باران و در نتیجه رطوبت بالای هوا مهم‌ترین تفاوت این منطقه با سایر مناطق کشور محسوب می‌شود. رطوبت تمام سطوح را تحت تأثیر قرار می‌دهد. از بدنه خودرو گرفته تا سطح نمای ساختمان‌ها همگی در اثر مجاورت با رطوبت در خطر آسیب‌دیدگی و افت کارایی قرار دارند. از همین رو ساختمان‌ها در شهرهای شمالی عمر مفید کمتری نسبت به مناطق مرکزی دارند. علاوه بر این نما و جداره‌ها در نواحی شمال کشور به علت آسیب‌های ناشی از رطوبت به طور مداوم نیاز به مرمت، تعمیر و بازسازی پیدا می‌کنند. از همین رو بازدهی اقتصادی ساخت‌وساز کاهش می‌یابد. مصالح بنایی کمترین مقاومتی در برابر آسیب‌های ناشی از رطوبت ندارند اما برخی از متریال‌های جدید به‌خصوص بعضی انواع ساندویچ پنل تا حد بسیار زیادی در مواجهه با رطوبت مقاوم هستند.

سابقه بکارگیری ساندویچ پانل در شمال ایران

تولید اولین نمونه‌های پنل ساندویچی به اواسط قرن بیستم میلادی باز می‌گردد. در چند دهه اول بهره‌گیری از ساندویچ پانل بسیار محدود بود. گسترش تولید و رواج استفاده از این متریال در صنعت ساختمان مربوط به پنجاه سال اخیر است. سابقه بکارگیری ساندویچ پانل در ایران به حدود سه دهه پیش باز می‌گردد. زمانی که چندین شرکت از جمله ماموت اقدام به راه‌اندازی خط تولید کرده و ساخت انواع پنل را به صورت صنعتی و مطابق با اصول و استانداردهای بین‌المللی آغاز نمودند. شهرهای شمالی از جمله اولین مناطقی بودند که استفاده از این متریال به منظور ساخت دیوارها و سقف در آنها رواج یافت.

امروزه هم بکارگیری ساندویچ پانل در استان‌های شمالی کشور به خصوص گیلان و مازندران بیشتر از سایر نقاط کشور می‌باشد. انبارهای کشاورزی و سوله‌های صنعتی اولین کاربری‌هایی در شمال کشور بودند که در ساخت آنها از ساندویچ پانل به منظور اجرای سقف و دیوارها استفاده شد. با گذشت زمان و مشاهده عملکرد و کارایی جداره‌های ساخته شده با ساندویچ پانل‌ اعتماد سازندگان محلی به این متریال افزایش یافت و در حال حاضر از پنل در احداث طیف وسیعی از ساختمان‌ها با کاربری‌های گوناگون استفاده می‌شود. پانل ساندویچی دیواری را می‌توان برای ساخت دیوار در تمام ساخت‌وسازها به کار گرفت و همچنین ساندویچ پانل سقفی برای اجرای پوشش بام در ساختمان‌های یک طبقه کاربرد دارد.

دلایل و مزیت‌های استفاده از ساندویچ پانل در شهرهای شمالی

ساندویچ پانل یک متریال با قابلیت عایق‌بندی حرارتی بالا می‌باشد و طبیعتاً مهم‌ترین دلیل بکارگیری و استفاده از آن به حداقل رساندن تبادل حرارتی بین فضاهای داخلی و محیط پیرامونی است. علاوه بر این جلوگیری از عبور آلودگی‌های صوتی، امکان نصب سریع، قابلیت حمل و جابه‌جایی با هزینه اندک از جمله سایر مزیت‌های پنل‌های ساندویچی هستند. اما مهم‌ترین علت بهره‌گیری از پانل ساندویچی دیواری و سقفی در شهرهای شمالی دوام طولانی و ماندگاری بالا در مجاورت رطوبت می‌باشد. این متریال مقاومت زیادی در مقابل خوردگی، فرسایش سطحی، زنگ‌زدگی و سایر آسیب‌های ناشی از رطوبت دارد.

در تولید ساندویچ پانل معمولاً از ورق‌های گالوانیزه، آلوزینک و آلومینیوم بهره گرفته می‌شود. تمامی این ورق‌ها در مقایسه با آهن و فولاد مقاومت بیشتری در برابر زنگ‌زدگی دارند. در ورق گالوانیزه پوششی از جنس روی (زینک) بر سطح فولاد قرار گرفته و مانعی در مقابل زنگ‌زدگی ایجاد کرده است. پوشش محافظ در ورق آلوزینک شامل سه ماده آلومینیم، روی و سیلیکون می‌باشد. آلومینیوم بر خلاف آهن در مواجهه با رطوبت آسیب‌پذیر نیست.

یک مزیت مهم دیگر ساندویچ پانل که آن را به متریالی ایده‌آل به منظور ساخت جداره‌ها در شمال کشور تبدیل می‌کند وزن سبک آن است. هر چقدر مصالح به کار رفته در اجرای یک ساختمان سبک‌تر باشند وزن کلی آن سازه کمتر شده و انعطاف ساختمان در مقابل نیروهای جانبی افزایش می‌یابد. در مناطق شمالی به‌خصوص در شهرهای ساحلی وزش باد باعث وارد شدن نیروی جانبی قابل‌توجهی به دیوارها و سقف ساختمان‌ها می‌شود.

کدام نوع ساندویچ پانل مناسب آب‌وهوای شمال کشور است؟

ساندویچ پانل آلوزینک با فوم پلی یورتان مناسب‌ترین نوع پنل به منظور اجرای جداره‌های ساختمانی در شهرهای شمالی کشور است. البته آب‌وهوا تنها عامل موثر در تعیین نوع متریال نیست. کاربری، متراژ و بودجه هم سایر فاکتورهای هستند که باید در هنگام انتخاب مصالح مد نظر قرار گیرند. ساندویچ پانل آلوزینک نسبت به پنل گالوانیزه مقاومت بسیار بیشتری در مقابل زنگ‌زدگی دارد. البته در پروژه‌هایی که افزایش عمر مفید ساختمان دارای اولویت بالاتری نسبت به تعدیل هزینه‌ها است بکارگیری ساندویچ پانل آلومینیوم بهترین نتایج را به همراه دارد.

چندین نوع ماده عایق حرارت مختلف در تولید ساندویچ پانل به کار می‌روند. از بین این مواد پشم شیشه و پشم سنگ مناسب اقلیم مرطوب نیستند. پشم سنگ بر اثر تماس با رطوبت دچار افت کارایی می‌شود و مزایای عملکردی آن کاهش می‌یابند. فوم‌های پلی استایرن در برابر رطوبت عملکرد بهتری از پشم‌های معدنی دارند اما با در نظر گرفتن تمام عوامل دو ساندویچ پانل پلی یورتان و پلی ایزوسیانورات (پلی اورتان ضد حریق) بهینه‌ترین متریال‌ها برای ساخت سقف و دیوار در شهرها و روستاهای شمال کشور هستند.

با توجه که اینکه در نواحی مرطوب شمالی درجه حرارت هوا معمولاً دچار افزایش یا کاهش شدید نمی‌شود دست سازندگان برای انتخاب رنگ ساندویچ پانل تا حدی زیادی باز می‌باشد و آنها می‌توانند بر مبنای سبک طراحی و البته کاربری پروژه رنگ متریال را انتخاب نمایند. در اجرای ویلاها علاوه بر رنگ‌های متداول گاه از رنگ‌های خاص و فانتزی هم بهره گرفته می‌شود. اما در سایر کاربری‌ها ساندویچ پانل سبز و آبی بیشترین کاربرد را دارند.

قیمت ساندویچ پانل در شهرهای شمالی

همانطور که ذکر شد ساندویچ پانل آلوزینک و پنل آلومینیوم بیشتر با شرایط اقلیمی شهرهای شمالی کشور سازگار هستند. این انواع پنل قیمت بیشتری در مقایسه با نوع گالوانیزه دارند. علاوه بر جنس ورق، نوع ماده عایق حرارت و همچنین ضخامت کلی متریال نیز بر قیمت ساندویچ پانل دیواری و سقفی اثر می‌گذارند. از میان مواد عایق حرارت، پشم سنگ گران‌ترین محسوب می‌شود. در مقابل فوم پلی یورتان (PUR) از جنبه اقتصادی به‌صرفه‌ترین گزینه محسوب می‌شود. هر چقدر ضخامت ساندویچ پانل کمتر باشد قیمت آن هم ارزان‌تر است. به جز در برخی کاربری‌های خاص در بقیه موارد می‌توان از پنل‌های ۳، ۴ و ۵ سانتی‌متری که قیمت متعادل‌تری دارند استفاده نمود.

خسارات مالی ناشی از زنگ‌زدگی و خوردگی در نواحی پرباران و مرطوب شمال کشور آن چنان قابل‌توجه و سنگین هستند که حتی خرید و استفاده از انواع گران‌تر ساندویچ پنل هم صرفه اقتصادی دارد. اما در برخی از پروژه‌های ساختمانی سازندگان در تأمین نقدینگی مورد نیاز برای خرید مصالح و متریال با مشکل روبه‌رو هستند. شرکت ماموت به منظور حل این مشکل امکان خرید ساندویچ پانل به صورت اقساطی و اعتباری را نیز در نظر گرفته است. تولیدکنندگان معتبر پنل از جمله ماموت برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه قیمت تمام تولیدات خود را به صورت رسمی اعلام می‌کنند. تمام افراد می‌توانند برای دریافت لیست مشخصات و قیمت انواع ساندویچ پانل به سایت شرکت ماموت مراجعه کنند. 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها