|

با مسجد جامع مکی زاهدان آشنا شوید

مسجد مکی زاهدان بزرگ ترین مسجد اهل سنت در ایران است که بیش از نیم قرن از تاسیس آن می گذرد.

لینک کوتاه کپی شد

زاهدان، یکی از اصیل‌ترین نقاط ایران، قدمت بالایی دارد و جاذبه‌های فراوانی را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها می‌توان به مسجد مکی زاهدان، بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در ایران اشاره کرد. این مسجد که بیش از نیم قرن پیش تاسیس شده، وقایع بسیاری را از سر گذرانده و چندین بار مرمت و بازسازی شده است. مسجد جامع مکی، معماری منحصربه‌فردی دارد و تلفیقی هنرمندانه از معماری ایران و جهان است.

اگر می‌خواهید از این مسجد بازدید کنید، با رزرو بلیط هواپیما تهران زاهدان به اشتیاق خود پاسخ دهید. اما پیش از آن، مقاله زیر را بخوانید تا با مسجد مکی نگین زاهدان آشنا شوید.

معرفی مسجد مکی زاهدان و آشنایی با تاریخچه آن

پروژه ساخت مسجد مکی زاهدان در سال ۱۳۵۳ در زمینی به مساحت ۶۰۰ مترمربع کلید خورد. عبدالعزیز ملازاده، معمار مسجد مکی، برای طراحی نقشه این سازه مذهبی از معماری مسجد مدینه الهام گرفت و دو مناره به ارتفاع ۳۷ متر نیز داخل مسجد بنا کرد. این عبادتگاه از سال ۱۳۶۵ محلی برای نماز و عبادت اهل سنت در نظر گرفته شده است.

مساحت مسجد مکی زاهدان در حال حاضر به ۳۳ هزار متر مربع می‌رسد و گنجایش ۵۵ هزار نفر را دارد. این مسجد در سال ۱۳۸۹ توسط افراد ریگی بمب‌گذاری شد و ۲۲ نفر به شهادت رسیدند؛ اگرچه آسیب چندانی به مسجد وارد نشد. هزینه ساخت مسجد مکی زاهدان و مرمت و بازسازی آن اغلب با کمک‌های مردمی تامین می‌شود؛ زیرا اهالی زاهدان علاقه ویژه‌ای به این نیایش‌گاه دارند؛ حتی بسیاری از افراد بدون دریافت دستمزد در ساخت‌وساز کمک می‌کنند.

سبک معماری مسجد جامع مکی زاهدان

اگر عکس مسجد مکی زاهدان را مشاهده کرده باشید، احتمالا متوجه تفاوت آن با سایر مساجد ایران شده‌اید. این مسجد با چهار مناره و ۵۳ گنبد، شباهت بسیاری به مسجد سلطان احمد ترکیه دارد و سبک معماری عثمانی در آن مشهود است. تاکنون دو بازسازی در فضای داخلی و خارجی مسجد مکی انجام شده؛ یکی از این بازسازی‌ها در سال ۱۳۷۰ آغاز شد که مربوط به زیرزمین، همکف و طبقه اول بود. در بازسازی دوم در سال ۱۳۹۰، نقشه بنا تغییر پیدا کرد و فضای صحن نیز بزرگ‌تر شد. برای توسعه فضای مسجد مکی، هفت خانه در سمت شرقی بنا توسط شیخ مولانا عبدالحمید خریداری شد. با خرید بلیط هواپیما به مقصد سیستان و بلوچستان از بزرگترین مسجد اهل سنت در ایران بازدید کنید.

نمای خارجی مسجد مکی زاهدان

نمای خارجی مسجد مکی زاهدان شباهت بسیاری به مسجد سلطان احمد استانبول دارد و نماینده‌ای تمام‌عیار از معماری عثمانی است؛ البته المان‌های معماری ایرانی نیز در آن به چشم می‌خورد. در حقیقت می‌توان گفت که تلفیقی از معماری ایرانی‌اسلامی با معماری بین‌المللی، این شاهکار را به وجود آورده‌اند. طی بازسازی مسجد، تعداد مناره‌ها به چهار عدد و گنبدها به ۵۳ عدد افزایش پیدا کرد. گنبد مرکزی، ۴۶ متر ارتفاع دارد و بلندی هر مناره به ۹۵ متر می‌رسد. البته بازسازی این مسجد هنوز تمام نشده و امکان دارد ظرفیت مسجد مکی زاهدان در آینده بیشتر از ۵۵ هزار نفر شود.

نمای داخلی مسجد مکی زاهدان

مسجد مکی سیستان و بلوچستان بزرگ‌ترین مسجد اهل سنت در ایران محسوب می‌شود و برای معماری داخلی و خارجی آن زحمت بسیاری کشیده شده است. اگر از نمای بیرونی و متفاوت آن عبور کنیم، به فضای داخلی مسجد می‌رسیم. در طراحی داخل مسجد مکی از مسجد مدینه الهام گرفته شده؛ اما به‌کارگیری المان‌های ایرانی در ساخت محراب، دیوارها، ستون‌ها و تزئینات داخلی کاملا مشهود است.

داخل مسجد مکی زاهدان تعداد قابل‌توجهی پنجره و نورگیر تعبیه شده که نور طبیعی را به بهترین نحو وارد مسجد می‌کنند. نورگیر‌هایی که در سقف ایجاد شده‌اند، زیبایی فضای داخل را دوچندان کرده‌اند و باعث افزایش حس معنوی و روحانی مسجد شده‌اند. مسجد مکی زاهدان در شب نیز بسیار تماشایی و رویایی است؛ زیرا نورپردازی اجرا‌شده روی بدنۀ سفید‌‌رنگ گنبد‌ها و مناره‌های مسجد، جلوه خاصی دارد و حس آرامش را به نمازگزاران القا می‌کند.

نمای داخلی مسجد مکی زاهدان

آدرس مسجد مکی در زاهدان + نحوه دسترسی و شماره تلفن

مسجد مکی در استان سیستان و بلوچستان، شهر زاهدان، خیابان خیام واقع شده است. برای دسترسی به این جاذبه مذهبی می‌توانید از تاکسی یا خودروی شخصی استفاده کنید. مسجد مکی مشهورترین مسجد زاهدان است؛ بنابراین اگر آدرس آن را از اهالی شهر بخواهید، شما را راهنمایی خواهند کرد. بازدید از این جاذبه گردشگری رایگان است و کل بنا را می‌توان در عرض 1 تا 2 ساعت تماشا کرد. در صورت نیاز به هماهنگی و یا ارتباط با متولیان، می‌توانید با شماره تلفن مسجد مکی زاهدان به شماره ۰۵۴۳۳۴۳۷۷۴۰ تماس بگیرید.

بهترین زمان بازدید از مسجد جامع مکی

شهر زاهدان، واقع در استان سیستان و بلوچستان، آب‌وهوای گرم و خشکی دارد؛ ازاین‌رو گرمای آن در فصل‌های بهار و تابستان طاقت‌فرسا است. اگر می‌خواهید بهترین تجربه را از بازدید مسجد جامع مکی داشته باشید، پاییز و زمستان به زاهدان سفر کنید. آب‌وهوای این شهر در شش ماه دوم سال بسیار مطلوب است و خبری از سرمای استخوان‌سوز نیست.

اگر هنگام نماز جماعت به مسجد مکی زاهدان مراجعه کنید، مشاهده حال‌وهوای معنوی مسجد و نمازگزاران، تجربه متفاوتی برایتان رقم خواهد زد.

آشنایی با جاذبه های اطراف مسجد مکی زاهدان

شهر زاهدان دیدنی‌های بسیاری دارد که بهتر است برای بازدید از آن‌ها برنامه‌ریزی کنید. جاذبه‌هایی که در اطراف مسجد مکی در زاهدان قرار دارند، شامل موزه بزرگ زاهدان، بازار سلمان‌زاده و مسجد فیض‌الرحمان زاهدان هستند. برای استراحت و لذت بردن از نوشیدنی‌های گوارا نیز می‌توانید در کافه ویونا وقت بگذرانید. کلیه این اماکن در فاصله کمتر از ۱۰ دقیقه‌ای مسجد مکی واقع شده‌اند و دسترسی به آن‌ها بسیار آسان است.

مسجد جامع مکی زاهدان در شب

سفر هوایی به زاهدان با ارزانترین بلیط هواپیما تریپ

حال که قصد دارید از استان بکر، عجیب و پر از شگفتی سیستان و بلوچستان و مرکز آن، یعنی زاهدان دیدن کنید، باید بدانید که این استان در گوشه جنوب شرقی ایران قرار گرفته و بسیار پهناور است. به‌همین‌دلیل فاصله زیادی تا دیگر استان‌های ایران دارد. همین موضوع سفر زمینی به این منطقه را دشوار کرده و اغلب افراد بلیط هواپیما زاهدان تهران را برای رفت‌وآمد به این شهر انتخاب می‌کنند. شما نیز می‌توانید برای تماشای مسجد مکی، زیباترین مسجد اهل سنت در ایران، به وبسایت تریپ به نشانی www.trip.ir مراجعه کرده و بلیط هواپیما را با بهترین قیمت رزرو کنید.

آژانس هواپیمایی تریپ با ارائه بهترین پروازهای داخلی و خارجی و همچنین برگزاری تورهای خارجی به کشورهای مختلف 4 قاره، همراه و هم‌سفر شما در خاطره‌سازی‌هایتان خواهد بود. شما می‌توانید ابتدا قیمت بلیط هواپیما را در وبسایت ما بررسی کرده و پس از اطمینان از ارزانتر بودن آن، سفر هوایی خود را آغاز کنید. منتظر دیدار شما در پهناورترین استان ایران هستیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی