|

چهره ای مرموز در صحنه قدرت سیاسی روسیه!

«میخائیل میشوستین نخست وزیر روسیه از جمله افرادی است که به زعم بسیاری از تحلیلگران، پس از پوتین چهره مرموز حکمرانی روسی است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بیراه نیست اگر بگوییم که سال هاست روسیه را از نظر سیاسی تا حد زیادی مترادف با یک نام می دانند و آن نام نیز چیزی جز ولادیمیر پوتین نیست. سیاستمداری که با سیاست های خود به زعم برخی ناظران و تحلیلگران، روسیه را از موقعیت ورشکستگی پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی نجات داد و در رده قدرت‌های برتر جهان قرار داد. البته که پس از آغاز جنگ اوکراین شاهد بوده ایم که نام پوتین بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده و وی سیبل حمله بسیاری از جریان های رسانه ای غربی شده و آن ها سعی داشته اند تا تصویری منفی و تاریک را از وی به افکار عمومی جهان مخابره کنند.

با این همه، باید توجه داشته باشیم که روسیه از وجود برخی چهره های کارکشته و باتجربه دیگر در عرصه حکمرانی خود نیز سود می برد که اساسا به زعم بسیاری از تحلیلگران، حضور آن ها بوده که مانع از سقوط موقعیت مسکو به ویژه در فضای پس از آغاز جنگ اوکراین شده است. یکی از این افراد که همواره از وی به مثابه یک سیاستمدار مرموز یاد شده، میخائیل میشوستین، نخست وزیر روسیه بوده است.

بسیاری وی را یک تکنوکرات کارکشته می دانند که با سیاست های خود توانسته موقعیت بین المللی و البته ثبات داخلی روسیه را ارتقا بخشد. یکی از نکاتی که پس از آغاز جنگ اوکراین و حتی تا به امروز، بسیاری از ناظران و تحلیلگرانِ مخصوصا غربی به آن پرداخته اند، این است که اقتصاد روسیه علی رغم تحمیل سیل قابل توجهی از تحریم ها علیه آن، از بالانس و توازن خوبی برخوردار است و جز یک سقوط و شوک ابتدایی، توانسته به خوبی خود را با شرایط وفق دهد و حتی بسیاری از شاخص های خود را نیز تقویت کند.

میشوستین

موفقیتی که تحلیلگران اقتصادی معتقدند تحت رهبری میخائیل میشوستین، تیمِ تکنوکرات های اقتصادی حاضر در دولت وی و به طور خاص رئیس کل بانک مرکزی این کشور یعنی "الیورا نابیولینا" که یک بانکدار مشهور است، حاصل شده است. بر اساس اغلب تحلیل ها، میشوستین توانسته به نحو موفقیت آمیزی روند همگرایی اقتصادی بیشتر و بیشترِ روسیه با کشورهای شرق آسیا را نیز تسهیل و هموار کند.

باید اذعان کرد که شاید میخائیل میشوستین یکی از مهره های کلیدی قدرت در روسیه کنونی باشد و حتی شاهدیم که او با خودمختاری و اختیارات بالا، با مقام های ارشد دیگر کشورها نظیر چین نیز به صورت مستقیم رایزنی می کند، با این حال، نکته مهم این است که وی در شبکه ای پیچیده از قدرت که پوتین و طیف حامیان و متحدان وی در صحنه قدرت سیاسی روسیه ایجاد کرده اند، محاصره شده و چندان نباید فضای کنشگری گسترده ای را برای او قائل شد.

به بیان ساده تر، میخائیل میشوستین از توانایی راهبری و هدایت اقدامات بزرگ در داخل روسیه برخوردار نیست و نیروهای موازنه کننده علیه وی بسیار فراوانند و البته که قدرت قابل توجهی را نیز در اختیار دارند. موضوعی که در نوع خود از نوعی میدان عملِ کنترل شده برای میشوستین در چهارچوب معادلات نظام حکمرانی روسیه خبر می دهد و حاکی از این مساله است که جریان رقیب پوتین و پوتینیسم، هنوز راه زیادی برای قدرت گیری در روسیه دارند.

اگرچه که برخی مفسران مسائل سیاسی روسیه نیز بر این باورند که بعید نیست میخائیل میشوستین یکی از مهره‌های متحد و نزدیک به پوتین باشد که در قالب نوعی طرح و برنامه پشت پرده، به نحوی کنترل شده با مواضع و رویکردهای او اجازه ابرازِ مخالفت محتاطانه و مدیریت‌ شده را دارد. با این همه، آنچه که مهم است این نکته می‌باشد که میخائیل میشوستین به یک مهره سنگین و قابل توجه در عرصه معادلات سیاسی روسیه تبدیل شده و توجهات زیادی را به سمت خود جلب کرده است. موضوعی که هیچ بعید نیست وی را به رهبر جنجالی و مرموز روسیه پس از پوتین نیز تبدیل کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها