|

پالس معنادار کرملین به غرب در مورد ایران

«رئیس جمهور روسیه به تازگی موضع گیری معناداری را در رابطه با ایران ایراد کرده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- منطقه غرب آسیا در روزهای گذشته شرایط ملتهب و متشنجی را تجربه کرده است. در این راستا، ایران در قالب یک عملیات پهپادی-موشکی گسترده، اراضی اشغالی را هدف قرار داد. حمله ای که در حقیقت پاسخ و واکنش تنبیهی تهران به اقدام تروریستی رژیم اشغالگر قدس در حمله به کنسولگری ایران در دمشق و به شهادت‌رساندن شماری از فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی در خاک سوریه بود.

با این حال، پس از اقدام اخیر ایران در قالب عملیات وعده صادق، بسیاری از تحلیلگران نسبت به این گزاره که احتمال وقوع یک جنگ فراگیر منطقه ای بسیار زیاد است، ابراز نگرانی می کردند. جنگی که در یک سوی آن ایران و محور مقاومت قرار دارند و در سوی دیگر این جنگ، رژیم اشغالگر قدس و دولت آمریکا و دیگر متحدان غربی و منطقه ای آن ها. با این همه، یکی از نکات قابل تامل در بحبوحه تشدید تنش ها میان محور مقاومت، و اسرائیل و قدرت های غربی، موضع گیری قابل تامل ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه بود.

پوتین در موضع گیری با اعلام هشدار به دولت آمریکا تاکید کرد که اگر واشنگتن به همراه اسرائیل قصد ماجراجویی علیه ایران را داشته باشند، باید بدانند که روسیه نیز چاره ای جز ورود به ماجرا به نفع ایران ندارد. مساله ای که بسیاری از تحلیلگران از آن به مثابه پالس هشدار دهنده کرملین به جهان غرب یاد می کنند. در این رابطه، اینطور به نظر می رسد که روسیه به طور خاص تحت تاثیر دو محرک عمده در طرح موضع گیری اخیر خود در رابطه با ایران قرار داشته است.

اولا، ایران سال هاست که به واسطه تقابل با جبهه قدرت های غربی و متحدان منطقه ای آن در غرب آسیا، یک دوست و متحد نزدیک برای روسیه بوده و هست و اساسا همین اتحاد بوده که سیلی از تهدیدات را علیه روسیه در مناطق پیرامونی آن خنثی کرده است. از این رو، ایران از اهمیت راهبردی قابل توجهی برای روسیه برخودار است. در این رابطه نباید فراموش کنیم که ایران امکانات تجاری و ارتباطی قابل توجهی را نیز در اختیار روس ها قرار می دهد.

به طور خاص، روس ها که قرن ها رویای دست یافتن به خلیج فارس را داشته اند، از طریق ایران و کریدور شمال به جنوب، این امکان را پیدا کرده اند. معادله ای که به ویژه در بحبوحه تشدید فشارهای غرب علیه کرملین، ابعاد و جلوه های معناداری را به خود می گیرد.

دوم اینکه در سطحی کلان روس ها در شرایط کنونی در نبردی سنگین با جبهه جهان غرب و به طور خاص ائتلاف های این جبهه نظیر سازمان ناتو قرار دارند. حال در این وضعیت، اینکه قدرت های غربی و اسرائیل بخواهند علیه ایران در محیط پیرامونی روسیه جنگ یا ماجراجویی تازه ای را راه بیندازند، پالس های هشدار را به این کشور مخابره می کند و البته که کنشگری فعال آن را می طلبد.

بگذریم که اساسا در قالب همین تنش های روسیه با جهان غرب بوده که شاهد بوده ایم در ماه های اخیر روابط روسیه با رژیم اشغالگر قدس نیز تا حد زیادی دستخوش تنش و سردی شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی