|

پوتین در کره شمالی به دنبال چه بود؟

«رئیس جمهور روسیه پس از 24 سال یک سفر معنادار را به کره شمالی انجام داده است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به تازگی در سفری عازم کره شمالی شده است. سفری که در قالب آن توافق همکاریهای راهبردی میان دو کشور به امضا رسیده و بسیاری از آن به مثابه یک تحول مهم و قابل توجه در منطقه شرق آسیا یاد می کنند. توافقی که در نوع خود به نوعی در امتداد همکاری و همراهی های کره شمالی با روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین قرار دارد.

به گزارش شایانیوز؛ در ماه های گذشته بارها و بارها اخباری دال بر همکاری کره شمالی با روسیه در زمینه اعطای تسلیحات نظامی به این کشور منتشر شده است. معادله ای که سبب شده تا روس ها بتوانند دست برتر خود را در میدان های جنگ اوکراین حفظ کنند. با این همه، همانطور که پیشتر هم اشاره شد، سفر پوتین به کره شمالی سفری بسیار مهم بود. این سفر در 24 ساال اخیر بی سابقه بوده و پیشتر شاهد بودیم که این هبر کره شمالی بوده که برای دیدار با پوتین به روسیه می رفت. با این همه، پوتین با سفر اخیر خود به کره شمالی و امضای توافق همکاریهای راهبردی با این کشور، به نوعی سعی داشته به این مساله اشاره کند که جهت گیری کشورش در حوزه سیاست خارجی، بیش از پیش به شرق متمایل شده و البته که روس ها مایل نیستند که این جهت گیری را به این زودی ها تغییر دهند.

پوتین

اساسا به همین دلیل هم بوده که شاهد بوده ایم رسانه های غربی به نحو گسترده ای اقدام به پوشش سفر رئیس جمهور روسیه به کره شمالی کرده اند. برای درک بهتر این مساله بهتر است توجه داشته باشیم که در مدت اخیر بارها و بارها رسانه های غربی به این مساله اشاره داشته اند که در سال های گذشته، چهار کشور ایران، کره شمالی، چین و روسیه، نوعی پیوند نامروئی را میان خود تعریف کرده اند که در قالب آن، تلاش های جدی برای تضعیف هژمونی جهانی غرب و به طور خاص آمریکا انجام می شود. مساله ای که بارها از سوی اندیشکده ها و مراکز مطالعاتی غربی نیز مورد اشاره قرار گرفته است و از آن به مثابه یکی از جلوه های عینی تغییر کریدورهای قدرت جهان از غرب به شرق عالم یاد می شود.

از این رو، اینطور به نظر می رسد که این مساله روز به روز جلوه های عینی تری را از خود نشان می دهد و از پسِ پرده خارج شده و واقعیت های عینی خودش را به نمایش می گذارد. معادله ای که حاکی از این است که در ماه ها و سال های آتی، بایستی انتظار تشدید تنش ها میان بلوک قدرت های غربی و بازیگران شرقی جهان را داشت و عکسِ این مساله چندان محتمل به نظر نمی رسد. موضوعی که برای بسیاری از کشورها یک نقشه راه مشخص در قالب معادلات جهانی تعریف می کند که بایستی نقش و جایگاه تازه ای را برای خود در قالب آن تعریف کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها