|

اروپا و طمع خطرناک به ثروت روسیه

«قدرت های اروپایی به دنبال مصادره بیش از 200 میلیارد یورو از دارایی های روسیه در خاک اتحادیه اروپا هستند.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ آغاز جنگ اوکراین در سال 2022، تنش ها و درگیری ها میان قدرت های غربی و شرقی جهان را به شدت افزایش داده و بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی بر این باورند که می تواند زمینه را برای تسریع روند تغییر کریدوهای قدرت جهان در آینده نزدیک فراهم سازد. در این چهارچوب، جهان غرب تحریم های گسترده ای را علیه روسیه تحمیل کرده است. کما اینکه در شرایط فعلی، روسیه میزبان بیشترین تحریم های تحمیلی علیه یک کشور در جهان است.

به گزارش شایانیوز؛ با این حال، در ماه های گذشته، اتحادیه اروپا به واسطه توقیف چیزی قریب به 200 میلیارد یورو از دارایی ها و ثروت روسیه در کشورهای عضو این اتحادیه، سعی در بهره برداری و یا بهتر بگوییم دزدی از این منابع در راستای اهدافی خاص دارد. دستورکاری که از آن به مثابه سیاستی جهت کمک به اوکراین نیز یاد شده و اروپایی ها اینطور ادعا می کنند که این پول ها باید خرج بازسازی و یا تجهیز اوکراین به تسلیحات مختلف شود. با این حال، مشکل اصلی در این رابطه این است که در چهارچوب حقوق بین الملل، هیچ راه و مسیر روشنی جهت توقیف دارایی های یک دولت، بدون رای گیری در شورای امنیت سازمان ملل متحد، بررسی توسط دیوان بین المللی دادگستری و یا سازوکارها و توافقات دوره پس از پایان یک جنگ، اندیشیده نشده است.

جنگ اوکراین 5

البته که در تمامی موارد مذکور نیز نیاز به موافقت روسیه است. این مساله به طور خاص بایستی توسط "اورزولا فن درلاین" رئیس کمیسیون اروپایی مورد توجه باشد. وی در جریان کنفرانس سالانه بازسازی اوکراین در لندن در 21 ژوئن سال 2023 میلادی گفت که کمیسیون تحت ریاست وی که نهاد اجرایی اتحادیه اروپا است، پیشنهادی را تا قبل از تابستان ارائه خواهد کرد که بر مبنای آن از دارایی‌های بلوکه شده روسیه در اروپا در راستای منافع اوکراین استفاده شود. در همان زمان، سفرای 27 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز در حال بررسی حقوقی این مساله توسط رئیس دوره ای اتحادیه اروپا یعنی سوئد بودند. با این حال، نکته اصلی قضیه این است که موانع حقوقی و قانونی در این مسیر بسیار گسترده و عدیده هستند.

با این همه مقام های اروپایی نگرانی های جدی در مورد حراست از اعتبار یورو نیز دارند. باید توجه داشت که هر حرکتی علیه دارایی های بانک مرکزی روسیه می تواند یورو و اوراق قرضه دولت های اروپایی را به مثابه ذخایر ارزشمند برای دیگر بانک های مرکزی در اقصی نقاط جهان تضعیف کند. در این راستی به طور خاص به این نکته اشاره می شود که اروپا باید همگام و در هماهنگی با دولت های عضو گروه جی 7، باشگاه ثروتمندترین دموکراسی‌های جهان، اقدام کند تا مطمئن شود که بار خسارت ها و ضررهای احتمالیِ هر اقدامی تقسیم خواهد شد.

با این همه، یکی دیگر از چالش های جدی در مسیر توقیف دارایی های چند ده میلیارد یورویی روسیه در اروپا این است که روس ها نیز در صورت تحقق این اقدام، دست به واکنش های خطرناکی خواهند زد که قدرت های اروپایی و غربی از پسِ مقابله با آن برنخواهند آمد. موضوعی که هیچ بعید نیست حتی کل جهان را به آستانه انفجاری بزرگ برساند.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها