|

پشت پرده کینه "امانول مکرون" از روس ها چیست؟

«در این گزارش، به واکاوی پشت پرده موضع گیری‌های تهاجمی اخیر مکرون علیه روسیه پرداخته می‌شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز-"امانوئل مکرون" رئیس جمهور فرانسه در مدت اخیر بر شدت موضع گیری های تهاجمی خود علیه روسیه افزوده است. وی اخیرا از احتمال اعزام نیروهای فرانسوی به جبهه های جنگ اوکراین خبر داده و برخی منابع رسمی اعلام کرده اند که فرانسه دو هزار نیروی ویژه را برای این امر آماده کرده و در عین حال، خواستار افزایش ارائه کمک های مالی و تسلیحاتی به اوکراین شده و البته که علیه روسیه نیز مواضع تقابلی و جدی را اتخاذ کرده است.

به گزارش شایانیوز؛ موضوعی که عملا مکرون را در مدت اخیر به تیتر یکِ معادلات مطرح در قالب جنگ اوکراین تبدیل کرده است. با این همه، برخی به طور خاص نسبت به طرح این سوال اقدام می کنند که چرا مکرون به یکباره بر شدت موضع گیری های تقابلی اش علیه روس ها افزوده است؟ به بیان ساده تر، وی چه کینه ای را از روسیه به دل گرفته که چنین فعال علیه آن و مقام های ارشد این کشور موضع گیری می کند؟ به نظر می رسد پاسخ به این سوال را بایستی در رویدادی جست که اخیرا مقام های روسی نیز در رابطه با آن صحبت کرده اند.

ماجرا از این قرار است که مقام های فرانسوی اخیرا در جریان رایزنی های خود با روسیه، انتقادات جدی را از طرفِ روسی به دلیل اقداکات آن و یا نیروهای وابسته به این کشور در قاره آفریقا مطرح کرده اند. فرانسه به صورت سنتی از نفوذ بالایی در قاره آفریقا برخوردار بوده و البته که قوای نظامی این کشور نیز در شماری از کشورهای آفریقایی نظیر مالی، نیجر، بورکینافاسو و گابن، حضور مستقیم دارند.

این در حالی است که آفریقا در ماه های اخیر درگیر کودتا و ناآرامی هایی بوده که در قالب اغلب آن ها، نیروها و جریان های نزدیک به روسیه توانسته اند قدرت گیری قابل توجهی داشته باشند و البته که زمینه را برای خروج نیروهای فرانسوی از کشورهای مختلف آفریقایی و محدودسازی روابط دیپلماتیک آن ها با پاریس فراهم کنند. مساله ای که به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران، یک بحران بزرگ برای سیاست خارجی فرانسه به صورت کلی، و البته یک چالش جدی برای دولت مکرون به طور خاص است.

از این رو، امانوئل مکرون با تشدید موضع گیریهای تهاجمی خود علیه روسیه به نوعی سعی دارد به این کشور این پیام را برساند که فرانسه نیز از اهرم هایی برخوردار است و می تواند با استفاده از آن ها علیه روسیه و منافع ملی این کشور اقدام کند و اگر قرار باشد که روس ها حوزه منافع فرانسه را به رسمیت نشناسند، آن ها نیز باید صورت‌حساب های سنگینی را در حوزه سیاست خارجی و منافع ملی خود بپردازند.

در حقیقت، رخداد تحولات مذکور در قاره آفریقا و بهبود وضعیت و موضع روسیه در این قاره و البته تضعیف جایگاه فرانسه در آن، عملا سبب شده تا مکرون کینه روس ها را به دل بگیرد و بر شدت موضع گیریهای تهاجمی‌اش علیه مسکو بیفزاید. موضوعی که به نظر می رسد در ادامه راه، ماهیت وخیم تری را نیز به خود بگیرد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی