|

بی قانونی در سینمایی که داعیه قانون دارد/ ماجرای شکایت از فیلم سینمایی سال گربه

ماجرای شکایت از آثار سینمایی چندسالی است که باب شده است؛ حال آنکه خود برای رعایت قانون کپی رایت بسیار کوشیدند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- ماجرای شکایت از آثار سینمایی چندسالی است که باب شده است؛ گویی برداشت بدون اجازه از زندگی، داستان و آثار دیگران چندان برای فیلمسازان اهمیتی ندارد حال آنکه خود برای رعایت قانون کپی رایت بسیار کوشیدند. کارگردان مطرح و تازه کار هم ندارد و این موارد گریبانگیر فیلم‌های فیلمسازان بسیاری شده است. اخیرا نیز شخصی از عوامل فیلم سینمایی «سال گربه» شکایت کرده که به ترند این روزهای فضای مجازی تبدیل شده است.

76

آزمایشی که پس از گم شدن وارد یک فیلم شد

سعید ملکوتی از کارگردان و تهیه کننده اثر سینمایی روی پرده به نام «سال گربه» شکایت کرد. او مدعی شده است نام و شهرتش در این اثر سینمایی به سرقت رفته است. ماجرا از این قرار است که ملکوتی به شهر خود برای آزمایش می‌رود و بعدا متوجه می‌شود نمونه آزمایش او گم شده است. عوامل این اثر در حین تصویربرداری متوجه این ظرف‌ها می‌شوند و از آن برای فیلمبرداری قسمتی از فیلم استفاده می‌کنند و نام یکی از مراجعان یعنی سعید ملکوتی را بر آن می‌گذراند. همین امر نیز سبب شکایت ملکوتی از عوامل سال گربه شد.

71

«سال گربه» یک کمدی متفاوت در سینمای ایران است؛ فیلم درباره جوانی است که در سال گربه متولد شده است و نحسی این سال که هر ۱۲ سال یک‌بار اتفاق می‌افتد، باعث نابود شدن اطرافیان او می‌شود. به علاوه هدف اصلی او در زندگی، کسب شهرت به هر قیمتی است و تلاقی این دو موضوع، موقعیت‌های دراماتیک فیلم را شکل می‌دهد.

70

«سال گربه» سینمایی در ژانر کمدی فانتزی با حضور بازیگرانی چون بهرام افشاری، سارا بهرامی، هومن برق نورد، شبنم قربانی، لادن ژاوه وند و با حضور افتخاری «علی اوجی» و «حمید معصومی نژاد»  ساخته شده است. این اثر موفق شد در ۳ روز نخست اکران خود با نمایش در ۱۸۷۵ سانس، ۱۰۸ هزار مخاطب داشته باشد و به فروش ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برسد.

72

روند کپی کاری سابقه دیرینه دارد

چنین ادعاهایی در ایران و البته جهان سابقه دیرینه دارد که در ادامه به دو نمونه متاخر آن اشاره خواهیم کرد.

فیلم سینمایی «بی‌بدن» یک درام اجتماعی ملتهب و از سویی یک اثر جنایی است و داستان قتل یک دختر توسط معشوق را روایت می‌کند. پس از اکران این اثر خانواده مقتول ادعا کردند بدون اجازه آن‌ها از داستان زندگیشان فیلمی ساخته شده و نویسنده بی‌بدن نیز این ادعا را در کرده است و معتقد است فیلمنامه را بر اساس چند پرونده قضایی در این حوزه نوشته است و تنها بخشی از قصه را از این پرونده‌ها اقتباس کرده است.

73

پیش از این نیز در آستانه اکران «قهرمان» در سال ۱۴۰۰ زمزمه سرقتی بودن این اثر در محافل هنری به گوش رسید. یکی از شاگردان فرهادی به نام آزاده مسیح‌زاده مدعی شده بود که فرهادی ایده مستند او را به نام «دو سر برد، دو سر باخت» سرقت کرده و فیلم سینمایی قهرمان چیزی جز کپی این اثر نیست. فرهادی برای این فیلم جایزه بزرگ جشنواره خود را از آن خود کرد و تا مدت‌ها قهرمان جزو آثار پربازدید فیلم غیر انگلیسی زبان آمازون بود.

74

75

حفظ برتری به هر قیمتی

در بسیاری موارد این شکایات در مراجع قانونی راه به جایی نمی‌برد اما از وجاهت کارگردان و تهیه کننده آن کم می‌کند و در مواردی نیز این نکته را به ذهن مخاطب متبادر می‌کند که کارگردان و فیلم ساز در هراندازه که مشهور باشد ممکن است ایده و درون مایه آثاری که خلق می‌کند از آن خود نبوده و تنها یک کپی بدون اجازه و مجوز باشد.

در ادامه فیلمی در خصوص شکایت از سینمایی سال گربه را مشاهده کنید.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها