|

ساسی روی مخالفانش حساب باز کرده؟

دغدغه فرهنگ و ایران زیر پست ساسی مانکن!

یک دانشجوی دکترای رشته جامعه‌شناسی ۴۰ هزار کامنت زیر پست ویدئوی جدید ساسی مانکن را جدا کرده و از این کامنت‌ها به تحلیل جالبی رسیده است.

لینک کوتاه کپی شد

روزنامه هفت صبح نوشت: پایین ویدئوی معروف این‌روزهای ساسی مانکن که به "سمیه نرو" شهرت پیدا کرده، ۱۹۵ هزار کامنت گذاشته شده است. ۱۹۵ هزار کامنت که البته عجیب نیست کلمه "الکسیس" پرتکرارترین آنها بوده. یک دانشجوی دکترای رشته جامعه‌شناسی ۴۰ هزار کامنت آن پست اینستاگرامی را جدا کرده و از این کامنت‌ها به تحلیل جالبی رسیده است. شاید بتوانیم بر اساس تحلیل ابرکلمات به‌دست‌آمده از اینستاگرام و بعد توئیتر، به این نتیجه برسیم که آنقدر که مخالفان برای ساسی دستاورد حساب می‌شوند، موافقان و طرفدارانش محتواهای مبتذل او را دست‌به‌دست نکرده‌اند.

مخالف‌ها بیشتر از موافق‌ها

بر اساس بررسی‌ای که محمد رهبری داشته، در این کامنت‌ها ۳۸۰ بار عبارت "دمت گرم" و  ۳۱۱بار کلمه "متأسفم" به کار رفته است. البته کلا اظهار تاسف و شرمندگی زیر کامنت‌ها بیشتر از تعریف و تمجیدها بوده که با کلمات و ادبیات مختلف بیان شده. نویسنده این مطلب یک گراف از کلمات به‌کاررفته در کامنت‌ها ترسیم کرده که از کنار هم قرار گرفتن پرتکرارترین واژه‌ها به دست آمده. او به این نتیجه رسیده که بخش اعظم کامنت‌ها شامل کلمات متاسفم، خاک، فرهنگ، موسیقی و بچه بوده که یک‌جورهایی کار ساسی را به‌خاطر این موزیک‌ویدئو تقبیح کرده بودند.

دغدغه فرهنگ و ایران زیر پست ساسی

بر اساس بررسی‌ای که محمد رهبری داشته، در این کامنت‌ها ۵۷۸ بار کلمه ایران و ۳۵۷ بار کلمه مردم تکرار شده است. این یعنی کاربران زیر این پست که ۱۵٫۴ میلیون بازدید داشته، بحث‌های زیادی درباره فرهنگ کشورشان داشته‌اند. البته کلمات دیگری هم مثل ترور، پول، خواهر و سلطان در کامنت‌ها زیاد تکرار شده است، اما تعداد تکرارشان به پای آن دسته اول نمی‌رسد. بااین‌حال ویدئوی مبتذل ساسی باعث تقویت این حس ناسیونالیستی و دغدغه‌های فرهنگی شده است.

معترضان توئیتری

در توئیتر همین میزان تعریف و تمجید که در اینستاگرام بوده هم وجود نداشته است. توئیت‌های پرلایک توئیتر نشان می‌دهد که بیشتر کاربران از نهادهای فرهنگی انتقاد کرده‌اند و به سانسور و این ممنوعیت‌ها اعتراض داشته‌اند. درواقع ۳۶ درصد توئیت‌های فیواستارشده در انتقاد از سیاست‌های فرهنگی کشور بوده و ۲۲ درصد توئیت‌ها یک حرف طنزآمیز یا هجو درباره موزیک‌ویدئو بوده‌اند. ۱۳ درصد ویدئو را نقد کرده‌اند و ۱۳ درصد دیگر هم درباره شیوه جذب مخاطب ساسی مانکن نوشته‌اند.

اجرای ویدئو چه بود؟

هفته پیش بخش‌هایی از موزیک‌ویدئوی جدید ساسان حیدری‌یافته یا همان ساسی مانکن، خواننده ایرانی ساکن آمریکا، منتشر شد. او در این ویدئو از صحنه‌ها و قصه فیلم سینمایی ابد و یک روز وام گرفته و حتی دیالوگ معروف نوید محمدزاده؛ یعنی "نرو سمیه" هم استفاده کرده بود. همه اینها به کنار، یک بازیگر فیلم‌های هرزه‌نگاری هم در این ویدئوکلیپ نقش داشت.

همین موضوع باعث شد که ویدئو تا همین امروز سروصدای زیادی کند و همه درباره‌اش حرف بزنند. در این مدت همه انتقادها و اعتراض‌هایشان به کلیپ ساسی به تاثیر منفی حضور همان بازیگر فیلم‌های پورنوگرافی روی بچه‌ها مربوط می‌شد. ولی حالا با این ابرکلماتی که از این کامنت‌ها به دست آمده می‌توانیم به این نتیجه برسیم که انتقادها از این ویدئو خیلی بیشتر از تعریف و تمجیدها بوده و باعث نشر دسته‌گل آقای ساسان حیدری در فضای مجازی شده است. یعنی احتمالا خود ساسی مانکن هم برای بازدید ویدئویش روی همین انتقادها حساب جدی باز کرده و می‌دانسته که بدترین کار در کلیپش می‌تواند برای او بیشترین بازخورد را به دنبال داشته باشد. قبل از این ویدئو، یک‌بار دیگر همین اتفاق برای آهنگ "دکتر" این خواننده افتاده بود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها