|

نظر کارشناسان داوری در مورد 2 پنالتی جنجالی استقلال برابر ملوان

بازی استقلال و ملوان در شهر قزوین و در چارچوب دومین هفته از رقابت های لیگ برتر با تساوی 2- 2 به پایان رسید.

لینک کوتاه کپی شد

عملکرد قاضی میدان یعنی کوپال ناظمی بررسی، و کارشناسی داوری بازی استقلال - ملوان انجام می گیرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از نواندیش؛ ترکیب تیم داوری: داور وسط: کوپال ناظمی؛ کمک‌ها: علی اکبر نوری، وحید سیفی و سعاد وفاپیشه؛ ناظر: حیدر شکور؛ داور VAR: موعود بنیادی‌فر، کمک: محمدحسین زاهدی‌فرد

صحنه های مشکوک داوری دیدار:

دقیقه 28: اعلام پنالتی به سود استقلال

محمدی: تصمیم داور در اعلام پنالتی درست بود به گونه ای که در از اتاق وی ای آر هم این نظر تایید و نیازی به حضور داور برای اینکه خودش مجددا صحنه را بازبینی کند، نبود.

 دقیقه 84: اعلام پنالتی به سود استقلال

محمدی: مدافع ملوان روی آرمین سهرابیان به اصطلاح خراب شد و داور به ردستی اعلام پنالتی کرد. اتاق وی ای آر هم این نظر داور را تائید کرد.

نظر سلیمانی

کارشناس داوری فوتبال کشورمان از پخش نشدن تصاویر آهسته برخی از صحنه‌های بازی استقلال و ملوان انزلی انتقاد کرد.

حیدر سلیمانی در گفت‌وگو با تسنیم، درباره قضاوت کوپال ناظمی در دیدار استقلال و ملوان انزلی در هفته دوم لیگ برتر گفت: چیزی که در هفته دوم اتفاق افتاد، دوگانگی قضاوت داوران در بیرون و داخل محوطه جریمه است. خطاهای بیرون از محوطه جریمه توسط داوران با اشتباه همراه بوده اما درون محوطه جریمه متکی به سیستم VAR است.

وی افزود: در بازی استقلال و ملوان، دو پنالتی داشتیم. پنالتی اول اصلا از روی تصاویر تلویزیونی شفاف و واضح نشان داده نشد. داوران اتاق VAR نیز از همین تصاویر نگاه کرده‌اند. کوپال ناظمی خودش صحنه را دید و اعلام پنالتی کرد ولی من نمی‌توانم قطعی بگویم پنالتی بوده است.

کارشناس داوری فوتبال کشورمان خاطرنشان کرد: در صحنه دوم، پنالتی مشخص بود و مدافع ملوان مدافع استقلال را گرفت و داور به درستی پنالتی اعلام کرد. ناظمی در ادامه منتظر VAR شد و تصمیمش مورد تأیید قرار گرفت.

سلیمانی تصریح کرد: صحنه آهسته خطاهایی که درون محوطه جریمه اتفاق می‌افتد، از تلویزیون نشان داده نمی‌شود و این موضوع کار را سخت می‌کند. بینندگان سرگردان هستند که پنالتی بوده یا نه. داوران اتاق VAR نیز همین شرایط را دارند. تعداد دوربین‌ها باید بیشتر شود و حداقل به 12 دوربین برسد تا داوران نظر قطعی بدهند و صحنه‌ها برای طرفداران فوتبال شفاف‌سازی شود.

وی گفت: یکی دو اشتباه از سوی داور در میانه میدان داشتیم. یک صحنه باید پرتاب اوت به سود ملوان اعلام می‌شد که داور و کمک داور به سود استقلال گرفتند. صحنه‌های پشت محوطه جریمه نباید برای داوران کم اهمیت باشد چون ممکن است در جریان بازی تأثیر بگذارد.

نظر متفاوت ۷ کارشناس داوری درباره ۲ پنالتی بازی استقلال - ملوان؛ ناظمی با VAR هم دچار اشتباه شد!؟

نظرکارشناسان ورزش سه

 برخورد سعید کریمی و آرمان رمضانی (پنالتی- دقیقه ۲۹)

محمدحسین ترابیان: با توجه به تصاویر و زاویه دوربین که صحنه را نشان میدهد، در این صحنه زمانی که توپ به داخل محوطه جریمه می آید،  نگاه و جهت حرکت بازیکن مدافع به سمت توپ هست و بازیکن مهاجم با توجه به فضای موجود، به سمت مدافع حرکت می‌کند و برخوردی ایجاد می‌شود. با توجه به مسیر حرکت مدافع و مهاجم، برخورد صورت گرفته برخورد فوتبالی بوده و  نمی‌تواند خطا باشد. در این صحنه بهترین تصمیم،  ادامه بازی بود.

مهدی عالیقدر: مدافع و مهاجم همزمان هنگام  دویدن به سمت توپ درحالی که جدال با یکدیگر دارند به زمین میخورند، این نوع زمین خوردنها و یا چلنجها در فوتبال کاملا طبیعی است. هیچ عاملی یا نیرویی که باعث سرنگونی مهاجم جز اینکه در مسیر مدافع قرار گرفته باشد نیست و قطعا VAR نیز که همان تصاویر صداوسیما است، چیزی را نتوانسته نشان دهد و پنالتی به اشتباه گرفته شده است.

ابراهیم میرزابیگی: با این تصاویر که همان تصاوی تلویزیونی است، قضاوت هم برای داوران وی‌ای‌آر و هم برای ما دشوار است اما با این حال به نظرم بازیکن ملوان بی‌احتیاطی کرد و پنالتی به درستی اعلام شد.

⚪️ تورج حق‌وردی: صحنه برای اظهار نظر واضح نیست.

⚪️ سعید علینژادیان: با این تصاویر تلویزیونی تشخیص اینکه خطایی رخ داده یا خیر بسیار دشوار است.

برخورد نیما انتظاری و آرمین سهرابیان (پنالتی- دقیقه ۸۱)

محمدحسین ترابیان: در این صحنه زمانی که توپ از نقطه کرنر ارسال میشود، دو بازیکن مدافع و مهاجم در یک چلنج فوتبالی همدیگر را میگیرند. بازیکن مهاجم با دست چپ سر و گردن مدافع را میکشد و مدافع هم دست چپش را درگیر کمر مهاجم کرده‌ است. در این صحنه بهترین تصمیم ادامه بازی بود. اگر هم داور میخواست خطایی اعلام کند ، می‌بایست خطای مهاجم را اعلام می‌کرد.

مهدی عالیقدر: این صحنه هم نمیتواند پنالتی باشد، زیرا اگر به دلیل چلنج های داخل محوطه جریمه باشد، قبل از وقوع این صحنه هم، همین مهاجم روی مدافع خطا کرده است که اصلا دلیل بر وقوع خطا نیست، لذا داور و اتاق VAR به دلیل کافی نبودن تصاویر در این صحنه هم دچار اشتباه شدند.

ابراهیم میرزابیگی: من این‌ صحنه را خطا نمی‌دانم و به نظر من دست چپ بازیکن استقلال روی گردن بازیکن حریف است و او را به پایین می‌کشد و هر دو به زمین می‌خورند.

تورج حق‌وردی: مدافع ملوان با گرفتن مهاجم مانع حرکت وی شد و پنالتی صحیح بود.

سعید علینژادیان: باز هم ضعف در تصویربرداری که تنها فقط یک زاویه رادر اختیار بیننده تلویزیونی قرار میدهد بسیار مشهود است. به نظر می‌رسد مدافع با دست چپ مانع از حرکت مهاجم می‌شود و تصمیم درست است. البته داور جایگیری خیلی خوبی در این صحنه داشت.

اطلاعیه باشگاه استقلال و اعتراض به داوری

به گزارش رسانه رسمی باشگاه استقلال ، در جریان دیدار استقلال برابر ملوان ، کادر داوری در نحوه محاسبه وقت های تلف شده بازی رفتاری مطابق قانون نداشتند و همین اتفاق سبب شد بی عدالتی بزرگی در حق استقلال رخ دهد.

آنالیز زمان های تلف شده بازی به ویژه در نیمه دوم نشان می‌دهد بیش از ۶ دقیقه از زمان بازی به واسطه رفتار بازیکنان ملوان بندرانزلی از دست رفت،اما با وجود وقت‌کشی‌های پر شمار تیم میهمان حداقل زمان برای هر دو نیمه بازی به ویژه نیمه دوم از سوی کادر داوری در نظر گرفته شد.

همچنین به استناد نظر کارشناسان داوری در جریان دیدار استقلال-ملوان ، پیش از به ثمر رسیدن گل دوم ملوان بندر انزلی،کرنر استقلال نادیده گرفته شد که همان توپ به گل دوم تیم ملوان تبدیل شد به این علت باشگاه استقلال مراتب اعتراض خود را به فدراسیون فوتبال و کمیته داوران ابراز خواهد داشت و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری‌های حقوقی خود را برابر مقررات ادامه خواهد داد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها