|

دعواهای سریالی خطیر و نکونام به آخر خط رسید؟

با وجود همه مناقشات، به نظر می‌رسد روزهای بحرانی استقلال به لحاظ مالی به خوبی مدیریت شد و دوران ریاضت اقتصادی آبی‌ها به نقطه پایان خود رسید.

لینک کوتاه کپی شد

استقلال در فصلی که در حال رسیدن به روزهای پایانی‌اش هستیم و حدود 2 ماه دیگر سوت پایان بعد از یک ماراتن عجیب و 11 ماهه به صدا در خواهد آمد، روزهای پرتلاطم و پرماجرایی را داشت؛ «دعوا»، «دشمنی»، «دوستی»، «خانواده»، «کشتی»، «قهر»، «آشتی»، «بحران» و «بی‌پولی» شاید مهم‌ترین کلیدواژه‌های استقلال در فصل اخیر باشند که با وجود طرح همه حواشی و مسائل، آبی‌پوشان پایتخت تکیه بر صدر جدول زده‌اند و مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی محسوب می‌شود.

پول، پول و پول، عامل دعواهای سریالی خطیر و نکونام 

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فوتبال 360، آبی‌ها در حالی پا به فصل جدید گذاشتند که بعد از جدایی پرماجرای ریکاردو سا پینتو، جواد نکونام در کسوت سرمربی جدید تیم در دوره مدیرعاملی حجت کریمی انتخاب شد اما خیلی زود کریمی جایش را به علی خطیر داد و حالا این مدیر جوان فوتبال ایران به روزهای پایانی یک‌سالگی مدیرعاملی‌اش نزدیک می‌شود. شاید در طول 10 ماه اخیر، بیش از آنکه به صدرنشینی استقلال پرداخته شود، دعوا و مناقشه علی خطیر و جواد نکونام تیتر رسانه‌ها بود و سر منشأ تمامی مناقشات طرفین هم فقدان «پول» بود.

بحرانی به نام کشتی به گِل نشسته استقلال! 

خطیر، استقلالی را تحویل گرفته بود که یک فصل بدون درآمد از تبلیغات پیراهن خود کارش پیش برده بود و فاجعه‌های بزرگی رقم خورده بود؛ از جدایی عجیب و جنجالی عزیزبک آمانوف و قطع همکاری با ریکاردو سا پینتو تا سندسازی جعلی برای پرداخت هزینه رضایت‌نامه محمد محبی؛ آن‌هم دقیقاً در همان فصلی که از بازیکن سکونشین تا ستاره تیم قراردادهایشان رشدی چند برابری نسبت به شرایط نرمال داشت و رشد نجومی دستمزدها در نقطه مقابل بی‌پولی استقلال باعث شد تا علی خطیر مدیریت کشتیِ به گِل نشسته استقلال را در دست گیرد.

قمار روی محبوبیت برای گذر از روزهای بحرانی

علی خطیر در دوره فعالیتش در نقش معاون ورزشی استقلال، اتفاقات تلخ و شیرینی را برای آبی‌ها از خود به یادگار گذاشته بود که تلخی‌هایش مانند دعوای او با وینفرد شفر و البته شکست در پرونده جنجالی سوپرجام در دادگاه (CAS) بود اما در نقطه مقابل می‌توان به جذب آیاندا پاتوسی و آندره‌آ استراماچونی و البته فروش پرسود اللهیار صیادمنش اشاره کرد تا خطیر به یکی از محبوب‌ترین مدیران باشگاه استقلال در دهه اخیر تبدیل شود و حضور او در استقلال در کسوت مدیرعامل، مطابق خواسته هواداران بود اما خطیر روی محبوبیتش قمار سنگینی کرد و شرایط بحرانی استقلال و کشتیِ به گِل نشسته آبی‌ها، خیلی زود همه‌چیز را علیه علی خطیر تغییر داد.

هم خطیر حق داشت، هم نکونام

مدیرعامل جوان آبی‌ها به دنبال آن بود تا فرمولی برای نجات از بحرانِ مالی کم‌سابقه استقلال طراحی کند و در نقطه مقابل، جواد نکونام بعد از سال‌ها چشم‌انتظاری به رویای دیرینه‌اش رسیده بود و می‌خواست تا استقلالی رویایی بسازد. لیست پرستاره نکونام در حالی تنظیم شد که شاید حتی خرید یکی از ستاره‌های پرآوازه لیست نکونام، به دخل‌وخرج آبی‌ها نمی‌خورد و همین موضوع نقطه شکاف میان خطیر و نکونام شد؛ آن‌هم در حالی‌که مدیرعامل استقلال به دنبال ریاضت اقتصادی بود تا به بحران مالی آبی‌ها سامان بدهد و در نقطه مقابل، نکونام در ذهنش رسیدن به تیم رویایی مودنظرش را دنبال می‌کرد.

خویشتنداری و مدیریت بحران با جمله «ما یک خانواده هستیم»

علی خطیر و جواد نکونام با وجود آغاز فصل جدید رقابت‌های باشگاهی به مناقشه خود ادامه دادند و موضع‌گیری‌های چندباره و تند نکونام علیه مدیریت باشگاه، روزهای تیره‌وتاری را برای استقلالی‌ها رقم زد؛ هر چند که خطیر در چند نوبت پاسخ نکونام را داد اما سعی او بر این بود که با جمله «با یک خانواده هستیم»، اوضاع بحرانی را مدیریت کند تا روزهای ریاضت اقتصادی استقلالی‌ها به پایان برسد و آن‌ها بتوانند از ابربحران مالی به‌وجود آمده گذر کنند.

کابوسی به نام مجوز حرفه‌ای!

مدیرعامل آبی‌ها که به‌واسطه جذب سریالی اسپانسر، به‌شدت موردنقد قرار گرفت، در طول مصاحبه‌هایش در کسوت مدیرعامل استقلال سعی داشت تا کمتر به هواداران آبی‌پوش وعده بدهد اما یکی از مهم‌ترین وعده‌های خطیر که بارها آن را در طول 10 ماه اخیر تکرار کرد، بحث دریافت مجوز حرفه‌ای بود؛ آن‌هم در حالی‌که مخاطراتی چون بدهی باشگاه استقلال به باشگاه سانتاکلارا برای صدور رضایت‌نامه محمد محبی، شکایت ریکاردو سا پینتو و دستیارانش و البته شکایت عزیزبک آمانوف به همراه بدهی سنگین مالیاتی آبی‌ها را تهدید کرد که برای سومین فصل پیاپی موفق به دریافت مجوز حرفه‌ای نشوند.

مجوز حرفه‌ای، الوعده وفا به سبک خطیر

علی خطیر با وجود مصائب موجود، توانست فرمولی برای نجات استقلال از بحران به‌وجود آمده در زمینه پرداخت مطالبات باشگاه سانتاکلارا به‌دست آورد و شخصاً به زوریخ رفت تا از نزدیک در مقر فیفا مذاکرات خود را پیش ببرد و با توجه به روابط خوبش با مدیران فدراسیون فوتبال، راه‌حلی مشترک و 3جانبه طراحی شد. همچنین ضمن پرداخت مطالبات دستیاران سا پینتو، نسبت به رأی صادره برای پرونده شکایت او و آمانوف، آبی‌ها اعتراض کردند تا مهلت بخرند. تسویه تمامی بدهی‌های مالیاتی استقلال در طول 2 دهه اخیر، چالش بزرگ دیگر خطیر بود که با موفقیت انجام شد تا وعده مهم او در مسیر دریافت مجوز حرفه‌ای در آستانه تحقق قرار گیرد و بررسی اسناد و مدارک نشان می‌دهد که منعی برای عدم صدور این مجوز وجود ندارد و آبی‌ها می‌توانند خود را برای بازگشت به سطح اول فوتبال باشگاهی آسیا آماده کنند.

داربی مالکیتی را استقلال برد؟

وزیر اقتصاد و امور دارایی در ماه‌های اخیر به صراحت موضع خود درباره واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به 2 بانک را اعلام کرده بود و امید هواداران استقلال برای واگذاری مالکیت باشگاه‌شان به هلدینگ خلیج‌فارس به صفر نزدیک شده بود اما رایزنی‌های انجام شده از سوی خطیر و البته کمک‌های چشمگیر علی آقامحمدی در نقش رئیس هیات‌مدیره استقلال، معادلات را به سود آبی‌ها تغییر داد؛ به‌طوری‌که حالا امروز سند انتقال مالکیت استقلال به هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس به امضا رسید. هر چند برای قضاوت شرایط مالکیتی سرخابی‌ها، اصلاً زمان مناسبی نیست اما شور و شعف موجود در میان هواداران استقلال و پرسپولیس بدان سان است که گویا آبی‌ها توانسته‌اند در داربی مالکیتی بردی مهم را به‌دست آورند!

پایان دوران ریاضت اقتصادی استقلال

بازیکنان استقلال در فاصله حدوداً 2 ماه تا پایان فصل، حدود 40 درصد از قرارداد خود را دریافت کرده‌اند و از فصل گذشته هم طلبکار هستند. پرداختی 40 درصدی به بازیکنان در حالی انجام شد که تمرکز اصلی مدیریت استقلال روی تسویه بدهی‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای بود و همین مسئله باعث شد تا در چند نوبت حتی بازیکنان و اعضای کادرفنی علیه خطیر و همکارانش موضع‌گیری داشته باشند اما حالا به نظر می‌رسد که از امروز شرایط متفاوت خواهد بود.

سلام به روزهای سرمایه‌داری!

استقلالی‌ها از امروز رسماً تحت مالکیت هلدینگ خلیج‌فارس هستند و ورودی و خروجی‌های مالی این هلدینگ نشان می‌دهد که هزینه‌کرد در فوتبال و حتی سایر رشته‌های ورزشی، درصد کوچکی از رقم بودجه این هلدینگ می‌شود. محصول مشترک مدیریتِ موفق خطیر و عملکرد بی‌نقص نکونام باعث شده تا با وجود همه مناقشات بیرون از زمین، استقلال در مستطیل سبز فعلاً برترین تیم لیگ باشد و بدون‌شک با توجه به شروع به کار فعالیت مالک جدید، تسویه مطالبات بازیکنان می‌تواند به آن‌ها در روزهای پایانی فصل انگیزه مضاعف بدهد تا استقلالی‌ها در آغاز دوران سرمایه‌داری جدیدشان بتوانند با کسب عنوان قهرمانی به فصلی که در آن ریاضت اقتصادی کشیدند، پایان بدهند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی