|

ساعت بازی کرواسی - اسپانیا امروز یکشنبه 28 خرداد؛ فینال لیگ ملت‌های اروپا

کرواسی و اسپانیا در روتردام هلند برای تعیین قهرمان سومین دوره مسابقات لیگ ملت‌ های اروپا به دیدار هم خواهند رفت.

لینک کوتاه کپی شد

امشب از ساعت ۲۲:۱۵ در ورزشگاه «دِکویپ» شهر روتردام هلند، تیم‌های ملی کرواسی و اسپانیا در دیدار فینال سومین دوره رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا به مصاف هم خواهند رفت.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از خبرورزشی؛ سوت قضاوت این دیدار حساس در دست فلیکس تساویر داور آلمانی خواهد بود.

کرواسی؛ شایستگی بلیزرها

تجزیه و تحلیل عملکرد تیم ملی کرواسی در چند سال اخیر و به‌خصوص از جام‌جهانی ۲۰۱۸ به بعد، نشان می‌دهد حالا دیگر بلیزرها یکی از قدرت‌های فوتبال اروپا و جهان هستند. شاید وقتی سال ۲۰۱۸ این تیم به فینال جام‌جهانی رسید، خیلی‌ها ترجیح می‌دادند رقیب فرانسه در آن فینال تیمی نامدارتر باشد، مثل جام‌جهانی ۲۰۲۲. با این حال دیگر حضور کرواسی در یک فینال بزرگ غیرطبیعی و شگفتی نیست. تیم زلاتکو دالیچ در لیگ ملت‌های اروپا با شایستگی و عملکردی تحسین‌آمیز مقابل هلند راهی فینال شد. حالا شاید ادعای بزرگی نباشد که کرواسی را شایسته کسب یک جام بدانیم. کروات‌ها در فینال لیگ ملت‌ها رقیب سرسخت و جدی برای اسپانیا خواهند بود و چه بسا اولین جام تاریخ‌شان را در هلند بالای سر ببرند. لوکا مودریچ و یارانش هنوز هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

اسپانیا؛ امید به آینده

انتخاب لوئیس دلافوئنته سرمربی‌ای که یک دهه در رده‌های پایه تیم ملی اسپانیا کار کرد نشان می‌دهد مدیران در فوتبال این کشور چه مسیری را ترسیم کرده‌اند. فوتبال اسپانیا حالا به سمتی رفته که ستاره‌هایش حوالی ۲۰ سال سن دارند و در همین سن و سال باتجربه هم شده‌اند. به این ترتیب یک سرمربی با سابقه کار با جوان‌ها شاید بتواند مسیری که فوتبال اسپانیا می‌خواهد را با پیچ و خم‌های کمتری بگذارند. دلافوئنته در اولین چالش بزرگ باید در فینال لیگ ملت‌های اروپا به مصاف تیمی برود که خطرناک‌ترین رقیب برای تیمش خواهند بود. اسپانیا در نیمه‌نهایی مقابل ایتالیا با بازی هجومی موفق شد قهرمان یورو ۲۰۲۰ را شکست دهد و حالا به فکر جبران شکست ۲ سال قبل در همین بازی است؛ آن مرتبه فرانسه شکست‌شان داد و حالا امیدوارند کرواسی سد راه‌شان نشود.

آخرین جدال

بیست‌وهشتم ژوئن ۲۰۲۱ در دیداری از مرحله یک‌هشتم نهایی یورو ۲۰۲۰، اسپانیا با برتری ۵-۳ مقابل کرواسی راهی مرحله بعد شد. در آن دیدار جذاب و خاطره‌انگیز، سارابیا، آسپیلیکوتئا، تورس، موراتا و اویارسابال برای اسپانیا و پدری (گل‌به‌خودی)، اورشیچ و پاشالیچ برای کرواسی گلزنی کردند.

آمار بازی

۹) کرواسی و اسپانیا تابه‌حال ۹ مرتبه به مصاف هم رفته‌اند که بلیزرها ۳ برد و لاروخا ۵ برد داشته‌اند و یک بازی هم مساوی شده است.

۲) در اولین دوره لیگ ملت‌های اروپا که فصل ۲۰۱۹-۲۰۱۸ بود، این دو تیم هم‌گروه بودند و به مصاف هم رفتند. در دیدار رفت اسپانیا با نتیجه ۶-۰ پیروز شد و در دیدار برگشت کرواسی با نتیجه ۳-۲ مهمانش را شکست داد.

۲۳) تنها تساوی بین کرواسی و اسپانیا سال ۲۰۰۰ رقم خورده است. در واقع در ۲۳ سال اخیر هیچ دیداری بین این دو تیم مساوی نشده است.

۱) این نخستین حضور کرواسی در یک فینال اروپایی است. شطرنجی‌ها اولین فینال‌شان را فراتر از قاره و در جام‌جهانی ۲۰۱۸ تجربه کردند که با شکست مقابل فرانسه نایب‌قهرمان شدند.

۲) لاروخا برای دومین مرتبه در فینال لیگ ملت‌های اروپا حاضر می‌شود. اسپانیا در فینال قبلی مقابل فرانسه شکست خورد.

۴) اسپانیا ۴ مرتبه حضور در فینال‌های اروپایی را تجربه کرده است. ماتادورها در جام ملت‌های اروپا ۳ قهرمانی و یک نایب‌قهرمانی داشته‌اند.

۲) کرواسی بعد از باخت مقابل اسپانیا در یورو ۲۰۲۰، مقابل آرژانتین قهرمان جام‌جهانی ۲۰۲۲ و اتریش در لیگ ملت‌های اروپا شکست خورده است. بلیزرها در ۲ سال اخیر عملکرد نسبتاً خوبی داشته‌اند و در ۲۶ بازی ۱۵ برد، ۹ تساوی و ۲ شکست در کارنامه‌شان ثبت شده است.

۴) این چهارمین حضور لوئیس دلافوئنته روی نیمکت تیم ملی اسپانیا خواهد بود. او که پیش از سرمربیگری در لاروخا سال‌ها در رده‌های پایه کار کرد، در ۳ بازی قبلی ۲ برد و یک تساوی داشته.

۳) لوکا مودریچ از کرواسی به همراه ممفیس دپای از هلند و میشی باتشوایی از بلژیک با ۳ گل در صدر جدول گلزنان لیگ A ملت‌های اروپا قرار دارند. البته برترین گلزن کلی در لیگ ملت‌های اروپا، ارلینگ هالند از نروژ و الکساندر میتروویچ از صربستان با ۶ گل هستند.

مصدومان و محرومان

یوشکو گواردیول مدافع کرواسی این بازی مهم را هم از دست داده است. اسپانیا با تمامی قوا می‌تواند در فینال لیگ ملت‌های اروپا حاضر شود.

ترکیب احتمالی دو تیم

کرواسی: لیواکوویچ، یورانوویچ، سوتالو، ارلیچ، سوسا، مودریچ، بروزوویچ، کواچیچ، پاشالیچ، پریشیچ و کراماریچ

اسپانیا: سیمون، کارواخال، نورماند، لاپورت، آلبا، رودری، سوبیمندی، گاوی، آسنسیو، اولمو و موراتا

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی