|

اسکوچیچ، ستاره پرسپولیس را خراب می‌کند!

دراگان اسکوچیچ

مهدی ترابی به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازیکن پرسپولیس بعد از هر اردوی تیم ملی با افت زیادی مواجه شده.

لینک کوتاه کپی شد

تیم ملی پرستاره‌ای داریم و نظر، نظر سرمربی تیم ملی است که از کدام یک از این ستاره‌ها در هر مسابقه و بنا به صلاحدید فنی و شرایط بازی استفاده کند، اما واقعیت اینکه همین نظر و سلیقه سرمربی تیم ملی باعث شده تا مهدی ترابی به عنوان یکی از مهم‌ترین و تأثیرگذارترین بازیکنان پرسپولیس بعد از هر اردوی تیم ملی با افت فاحشی مواجه شده و اثرات این افت را در بازی‌های پرسپولیس نشان دهد.

به گزارش«شایانیوز» به نقل از ایران ورزشی، به عبارت ساده‌تر هر بار که تیم ملی اردوی تدارکاتی و بازی داشته و مهدی ترابی از پرسپولیس جدا شده و برگشته به وضوح نشانه‌های افت را در ستاره پرسپولیس می‌شد دید و مشخص بود که ترابی بعد از حضور در اردوی تیم ملی با بازیکنی که قبل از آن در تیم باشگاهی‌اش نقشی پررنگ ایفا می‌کرد چقدر تفاوت داشته است.

مهدی ترابی در لیگ نوزدهم بهترین و مؤثرترین بازیکن پرسپولیس بود و بالطبع با بیشترین تأثیرگذاری در تیم قهرمان به لحاظ پاس گل و گل به نوعی بهترین بازیکن فصل لیگ برتر در آن فصل نیز به حساب می‌آمد. ترابی در بهترین فرم ممکن از پرسپولیس جدا شد و به العربی قطر پیوست تا سرخ‌ها بدون او تا فینال آسیا بروند، اما همان‌جا کمبود یک بازیکن تأثیرگذار را حس کنند. این کمبود در بازی‌های نیم‌فصل نخست لیگ برتر هم به وضوح لمس شد تا اینکه اواخر زمستان گذشته مهدی به پرسپولیس برگشت و به فاز هجومی تیم سامان داد.

اما تیم ملی. اسکوچیچ از آبان سال گذشته تیم ملی را تحویل گرفت و تا فروردین فقط سه بازی تدارکاتی انجام داد و ازبکستان و بوسنی را در خانه‌شان و سوریه را در تهران شکست داد. در هیچ کدام از این سه بازی مهدی ترابی در ترکیب تیم ملی حضور نداشت چرا که اصلاً دعوت نشده بود. البته در آن مقطع به سبب مصدومیت‌ها و افت ترابی در العربی قطر که باعث شد از نظر‌ها دور بماند، دعوت نشدن ستاره لیگ نوزدهم طبیعی بود و کسی هم به آن اعتراضی نداشت بخصوص اینکه دیگر هواداران میلیونی پرسپولیس پشت ترابی نبودند تا به دعوت نشدن او اعتراض کنند.

ترابی در آخرین روز از سال ۹۹ در بازگشت دوباره به پرسپولیس اولین بازی‌اش را انجام داد و مقابل نفت مسجد سلیمان گل زد، اما با وجود این شروع درخشان در بازی ۱۰ فروردین مقابل سوریه در تیم ملی حضور نداشت که البته باز هم طبیعی بود. برای بازی‌های حساس و سرنوشت‌ساز منامه در خردادماه ترابی بعد از مدتی دوری بالاخره برای اولین بار توسط اسکوچیچ به تیم ملی دعوت شد، اما در هر چهار مسابقه روی نیمکت نشست و در دو بازی اصلاً به میدان نرفت!

ترابی در بازی اول با هنگ‌کنگ دقیقه ۶۹ به میدان رفت و ده دقیقه بعد با خلاقیت خود پاس گل فوق‌العاده‌ای به انصاری فرد داد تا تیم ملی به گل سومش برسد. تصور می‌شد با این اثرگذاری مطلوب او را در بازی‌های بعد بیشتر در میدان ببینیم، اما اسکوچیچ در بازی با بحرین در دقیقه ۷۳ به ستاره پرسپولیس میدان داد. در بازی بعدی مقابل کامبوج که با برتری ۱۰ گله تیم ملی تمام شد و ترکیب اولیه تقریباً بازیکنان نیمکت‌نشین بودند ترابی باز هم در ارنج قرار نگرفت و حتی به عنوان نفر تعویضی به میدان نرفت. این اتفاق در بازی سرنوشت‌ساز با عراق هم رخ داد و ترابی اصلاً بازی نکرد.

با مجموع فقط ۳۸ دقیقه بازی در چهار بازی و دوری چهار هفته‌ای از تمرینات پرسپولیس، ترابی به اردوی تیم باشگاهی‌اش برگشت تا در مقطع پایانی و سرنوست‌ساز فصل و در رقابت نفسگیر با سپاهان به تیمش کمک کند تا پنجمین قهرمانی متوالی به دست بیاید، اما افت ترابی به وضوح مشخص بود.

ترابی در دو بازی مقابل ذوب‌آهن و مس رفسنجان اصلاً شرایط خوبی نداشت و نتوانست کار خاصی برای تیمش انجام دهد تا اینکه دو هفته بعد از حضور در منامه در بازی ۹ تیر مقابل گل‌گهر دو گل مهم زد و به اصل خودش برگشت. ترابی مقابل فولاد هم کاری از پیش نبرد، اما مقابل آلومینیوم هم گل زد هم پاس گل داد. او در برد ۵ گله مقابل ماشین‌سازی کاری از پیش نبرد و حتی دقیقه ۶۲ تعویض شد، اما در بازی بعد مقابل تراکتور پاس گل داد و در بازی آخر و فینال‌گونه مقابل پیکان هم گل اول را برای مهدی عبدی ساخت.

هر چند ترابی بعد از اردوی یک ماهه تیم ملی در کیش و منامه طی ۸ هفته پایانی لیگ بیستم در پرسپولیس سه گل زد و سه پاس گل داد، اما در نمایش‌هایش تا حدودی نوسان داشت و شبیه آن ستاره استثنایی لیگ نوزدهم نبود.

با شروع مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی ترابی باز هم به تیم ملی دعوت شد، اما طی دو برد مقابل سوریه و عراق باز هم اسکوچیچ نشان داد چندان علاقه‌ای به او ندارد. ترابی در بازی با سوریه باز هم از دقیقه ۷۳ به میدان رفت و مقابل عراق اصلاً بازی نکرد تا مشخص شود ستاره پرسپولیس در سیستم اسکو بعد از نفراتی مثل جهانبخش، قلی‌زاده، امیری، قایدی و حتی نورافکن شانس زیادی برای حضور در ترکیب تیم ملی به عنوان هافبک کناری ندارد.

بعد از این دو بازی شهریورماه، ترابی در دیدار پرسپولیس با استقلال تاجیکستان هم شرایط جالبی نداشت و با اینکه گل پیروزی‌بخش تیمش را در دقیقه ۸۹ با یک ارسال اتفاقی به ثمر رساند، اما از فرم خوبش به وضوح فاصله داشت.

واقعیت اینکه ترابی هر بار که به اردوی تیم ملی می‌رود تا حدودی از شرایط مسابقه خارج می‌شود، چون خیلی کم بازی می‌کند یا اصلاً بازی نمی‌کند و این نکته‌ای است که کادر فنی پرسپولیس روی آن تأکید می‌کند. از طرفی با توجه به اینکه تمرینات تیم ملی بسیار سبک‌تر از پرسپولیس است او با ناآمادگی و کمی اضافه وزن به اردوی پرسپولیس برمی‌گردد و همین مسأله شرایط فنی او را در بازی‌های پرسپولیس تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حالا ترابی دوباره به اردوی تیم ملی رفته و دو بازی مهم مقابل امارات و کره جنوبی را در پیش دارد و سه روز قبل از بازی مهم تیمش مقابل الهلال به اردوی پرسپولیس اضافه خواهد شد پس طبیعی است که کادر فنی پرسپولیس دوباره نگران ستاره خود باشند هر چند بازیکنانی مثل امیری یا سرلک هم که برای تیم ملی بازی می‌کنند مصدوم و ضرب خورده به اردوی پرسپولیس برمی‌گردند و این یعنی که ملی‌پوشان پرسپولیس چه در ترکیب تیم ملی بازی کنند چه نکنند پرسپولیس بالاخره لطمه می‌خورد، اما این مسأله با توجه به میزان تأثیرگذاری ترابی در فاز تهاجمی پرسپولیس به عنوان یکی از معدود بازیکنان خلاق تیم می‌تواند اثرات منفی زیادی آن هم در بازی بزرگ و تعیین‌کننده مقابل الهلال داشته باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها