|

دلار تا کجا پایین می آید؟

پیش‌بینی قیمت دلار فردا دوشنبه ۱6 فروردین ۱۴۰۰

اخبار مثبتی که به بازار مخابره شده باعث شد قیمت دلار در روزهای اخیر کاهش پیدا کند.

لینک کوتاه کپی شد

تا ساعت ۳ بعدازظهر ارزش اسکناس آمریکایی تا ۲۴ هزار و 260 تومان پایین رفت. دوشنبه 16 فروردین برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

در این مورد دنیای اقتصاد نوشت: در سومین هفته فروردین چند علامت نزولی مهم به بازار ارز مخابره شد. اولین علامت، کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بود. به گفته فعالان، روز شنبه تمایل زیادی برای تهیه حواله درهم در بازار وجود نداشت و همین عامل موجب شد که ارز کشور همسایه به راحتی خط ۷ هزار تومانی را از دست بدهد. این خط قیمتی اهمیت زیادی در بازار ارز داشت و شکست آن، توقعات نزولی را در بازار ارز بالا برد. گفته می‌شد که درهم حوالی بعدازظهر دیروز در محدوده ۶ هزار و ۸۵۰ تومان مورد معامله قرار می‌گرفت. حتی عده‌ای از نزول درهم به زیر محدوده ۶ هزار و ۸۰۰ تومانی خبر دادند.

به باور برخی تحلیلگران فنی، تا زمانی که درهم زیر مرز ۷ هزار تومانی قرار دارد، انتظارات افزایشی در بازار فعال نخواهد نشد. برای اینکه انتظارات کاهشی در بازار فعال باقی بمانند و دلار به زیر کانال ۲۴ هزار تومانی برود، نیاز است که محدوده ۶ هزار و ۵۰۰ تومانی حواله درهم نیز از دست برود. نرخ حواله درهم و دلار در بازار داخلی با یکدیگر رابطه مستقیمی دارند و به طور سنتی افت یکی به کاهش دیگری منجر می‌شود.

جدا از نرخ حواله درهم، گفته می‌شد که دیروز تقاضا برای خرید دلار در شهرهای مرزی نیز پایین‌تر آمده بود. قیمت دلار هم در هرات افغانستان و هم در سلیمانیه عراق سیر نزولی گرفته و این مساله نیز در انتظارات معامله‌گران بازار داخلی اثر داشت. به گفته فعالان، در صورتی که قیمت دلار در هرات افغانستان به زیر محدوده ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برود، می‌توان انتظار افت بیشتر در بازار ارز داخلی را داشت.

علامت سوم نزولی که دیروز به قیمت دلار داده شد، از دست رفتن حمایت فنی کانال ۲۵ هزار تومانی بود. به گفته فعالان، برای تحلیلگران فنی مرز ۲۵ هزار تومانی اهمیت زیادی داشت و از دست دادن آن موج جدیدی از انتظارات نزولی را روانه بازار کرد. به باور برخی بازیگران باتجربه بازار در صورتی که دلار در روزهای بعد به بالای مرز ۲۵ هزار تومانی بازنگردد، قیمت این ارز ظرفیت کاهش بیشتری را خواهد داشت.

اسکناس آمریکایی برای اینکه با سرعت بیشتری در مسیر نزولی قرار بگیرد، نیاز دارد که دو حمایت ۲۴ هزار و ۵۰۰ و ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان را از دست بدهد. برخی فعالان باور دارند در صورتی که در روزهای آتی خبرهای مثبتی از مذاکرات منتشر شود، دلار این سطوح حمایتی را نیز از دست خواهد داد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها