|

آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟

«آیا بازار خودروی ایران پس از تجربه چندین دور تلاطم و چالش، روی خوش و ثبات به خود خواهد دید؟»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بازار خودروی ایران در سال های اخیر روزهای پُر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشته است. در این راستا، پس از سال 2018 و تحمیل سیلی از تحریم ها علیه کشورمان از سوی دولت اسبق آمریکا به ریاست جمهوری ترامپ، شاهد ایجاد تکانه های قابل توجه در فضای کلی اقتصاد ایران و در بازارهای مختلف کشورمان بوده ایم. معادله ای که سبب افزایش قابل توجه قیمت ها در بازار ارز و طلا، مسکن، خودرو و دیگر بازارهای کشورمان شده است.

با این همه، با گذشت زمان شاهد برقرار شدن حدی از ثبات در بازارهای مختلف  به ویژه بازار خودرو بوده ایم. در این راستا، با توجه به پیروزی مسعود پزشکیان در انتخابات ریاست جمهوری و با توجه به این مساله که او بخش قابل توجهی از شعارهای انتخاباتی خود را بر بهبود وضعیت اقتصادی ایران از رهگذر استفاده از ظرفیت های کارشناسی و بهبود روابط ایران با جهان خارج قرار داده، بسیاری این سوال را مطرح می کنند که آیا آینده بازار خودرو بهتر خواهد شد و شاهد بهبود های قابل ملاحظه ای در این بازار خواهیم بود؟ در پاسخ به این پرسش توجه به 2 نکته ضروری است.

اولا، باید توجه داشته باشیم که زمان اثربخشی سیاست های اقتصادی دولت چهاردهم به این زودی نخواهد بود و در بهترین حالت می توان از ایجاد ثبات در بازار خودرو در روزها و ماه های آتی صحبت کرد. پیشتر نیز بارها و بارها گفته شده که بهبود وضعیت در اقتصاد ایران جز با ایجاد وحدت و انسجام داخلی میسر نخواهد شد. از این رو، تغییرات در فضای کلی اقتصاد ایران و به طور خاص بازار خودرو نیز به صورت آنی و فوری روی نخواهند داد.

خودرو

دوم اینکه خودرو در سال های گذشته بیش از پیش به مثابه یک کالای سرمایه ای برای خانوارهای ایرانی ظاهر شده و البته که هنوز هم این دیدگاه در مورد آن وجود دارد. از این رو، تا زمانی که این جنس از نگاه به خودرو تغییر نکند، تغییرات مثبتی را در بازار خودرو مشاهده نخواهیم کرد. در عین حال، هنوز خودروسازان در کشورمان نیز نتوانسته اند روند عرضه خود به بازار را متناسب با تقاضا تنظیم کنند و هیمن موضوع نیز موجب افزایش قیمت خودرو شده است.

بگذریم که به ثمر نرسیدن طرح های مختلف دولت در بحث واردات خودرو و صرفا طرح وعده و وعید در این رابطه نیز سبب شده تا بازاز خودرو به ثبات نرسد. مسائل و معادلاتی که همه و همه بایستی مورد توجه دولت جدید باشند و برای حل آن ها تدابیر جدی اندیشیده ششود. موضوعی که در صورت عدم تحقق می تواند حامل چالش‌های جدی و معناداری برای کشورمان باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها