|

بازار سرمایه چه زمانی بازمیگردد؟

ارز علامت تورم می دهد بورس سیگنال رکود

بررسی ها نشان میدهد که درهم در روز قبل کمتر از سایر بازارها رشد کرد و نرخ دلاری درهم به نرخ دلار آزاد نزدیک شده است.

لینک کوتاه کپی شد

با افزایش دلار آزاد و محدود شدن نوسانات دلار متشکل، گپ قیمتی میان دلار آزاد و متشکل افزایش یافت، سکه رفاه در معاملات یکشنبه بالاخره خود را به بازار آزاد رساند ولی حباب درهم کاهشی شد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از اکو ایران، در حالیکه بازار ارز و سکه سیگنال تورمی می دهد بازار سرمایه در رکود است.این روزها سیاست های بانک مرکزی مورد توجه اهالی بازار است زیرا جهت آینده بازارها را برای معامله گران مشخص می کند و بازار سرمایه تحت تأثیر سیاست های بازارساز نزولی شده است.

اکوایران در دیدبان هر روز صبح به مرور رویدادهای بازارهای معاملاتی می پردازد، عملکرد گذشته بازار سرمایه و معاملات بازار سکه و ارز را بررسی می کند. در دیده بان اخبار موثر بر بازارها مدنظر قرار می گیرد و هدف توصیف عوامل اثر گذار بر سمت و سوی بازارها است.

گپ صعودی دلار نیما و متشکل

دلار متشکل روزهای پر نوسان خود را پشت سر گذاشته و آرام گرفته است اما هیجانات و نوسانات به بازار آزاد بازگشته است. افزایش قیمت ها در بازار آزاد و سکون دلار متشکل باعث شده تا فاصله نرخ دلار آزاد و متشکل افزایش پیدا کند و در بیشترین سطح خود از ابتدای شهریور ماه قراربگیرد. با کاهش قیمت دلار و افزایش قیمت دلار متشکل در مرداد ماه، گپ قیمتی میان دلار متشکل و آزاد کاهش پیدا کرده بود ولی روز قبل این روند برگشت و دلار متشکل و آزاد بیشترین گپ قیمتی را از ابتدای شهریور تجربه کرد.

سکه رفاه و سکه امامی هم قیمت شدند

در روزی که بازارهای جهانی بسته بودند قیمت سکه امامی تحت تأثیر افزایش قیمت دلار در کانال ۱۴ میلیون تومانی قرار گرفت پس از شکست مقاومت۱۴ میلیون تومانی ولی حباب آن به روند کاهشی خود ادامه داد و به محدوده یازده درصدی وارد شد. تحلیلگران کاهش حباب سکه را برای کاهش ریسک و افزایش تقاضای خریداران زیر مقاومت ۱۴ میلیون و دویست هزار تومان ضروری می دانند.

اتفاق دیگری که در بازار روز قبل مورد توجه بود رسیدن قیمت سکه رفاه به قیمت سکه امامی در بازار آزاد است. سکه رفاه زمانیکه انتظارات کاهشی بود کمتر از سکه آزاد معامله می شد ولی روز قبل خود را به قیمت سکه در بازار طلا رساند که نشان می دهد که جهت انتظارات در بازار تغییر کرده است.

کاهش حباب قیمت درهم

اکوایران قیمت دلار را در بازارهای مختلف بررسی کرده است.

قیمت دلار بر اساس قیمت سکه امامی:

(قیمت سکه امامی÷ ارزش اونس جهانی طلا)× ۴.۱۶۳

(۱۴۰۲۰۰۰۰÷۱۷۱۷)×۴.۱۶۳=۳۳۹۹۲

دلار بر اساس قیمت ربع سکه:

(قیمت ربع سکه ÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴.۱۶۳×۴

(۵۰۰۰۰۰۰÷۱۱۷۱۷)×۴.۱۶۳×۴=۴۸۴۹۱

قیمت دلار بر اساس قیمت درهم:

(قیمت درهم× نرخ برابری درهم به دلار)

۸۳۸۰×۳.۶۷۲۵=۳۰۷۷۵

قیمت دلار بر اساس طلای گرمی:

( قیمت یک گرم طلا÷ ارزش اونس جهانی طلا)×۴۱.۴۳

(۱۲۹۹۰۰۰÷۱۷۱۷)×۴۱.۴۳=۳۱۳۴۳

بررسی ها نشان میدهد که درهم در روز قبل کمتر از سایر بازارها رشد کرد و نرخ دلاری درهم به نرخ دلار آزاد نزدیک شده است حباب درهم که از اختلاف نرخ دلاری درهم و دلار آزاد به دست می آید به زیر دویست تومان رسید به نظر می رسد معامله گران بنیادی بازار ارز در حاشیه نشست شورای حکام فعلا احتیاط کرده‌اند و تقاضای قیمتی خود را خیلی کم افزایش داده اند زیرا مطمئن نیستند شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر کند.

بازار سرمایه چه زمانی بازمیگردد؟

روند نزولی بازار سهامداران را خسته کرده است، بازار سهام از زمان سقوط سال ۹۹ دیگر کمر راست نکرد و محدوده شاخص کل دیگر لمس نشده است. تخم بدبینی که در دل جامعه نسبت به بازار سهام کاشته شد مانع بسیاری از افراد برای سرمایه گذاری ‌است مردم به سرمایه گذاری در بازار سرمایه امید زیادی ندارند و سهامداران نیز از این شرایط خسته شده اند اما اهالی بازار سرمایه همیشه این نکته را تجربه کرده‌اند که بازار سرمایه در اوج ناامیدی و خستگی برمیگردد و همین مسئله کسب سود در این بازار را لذت بخش میکند. بسیاری از سهام ارزنده هستند البته از نگاهی برخی فعالان رکود، سیاست های ضدتورمی بانک مرکزی و بلاتکلیفی برجام مانع از برگشت بازار سهام می شود.

در میان سهام کوچک که با افزایش تقاضا مواجه شدند سهام گروه کشت و زراعت جزء بهترین گروه ها بوده اند که با اهرم تورم رشد کرده اند. پس از حذف ارز ترجیحی بخش کشاورزی بیشترین تورم را در بهار امسال تجربه کرده‌اند که انتظار می رود در رشد سودآوری شرکت های این بخش نیز تاثیر مثبت داشته باشد به همین دلیل سهام گروه کشت و زراعت با اهرم تورم با تقاضای بهتری نسبت به سایر گروه ها روبه رو شدند.

 نگاه بازارها به عملیات بانک ها

ساخت مسکن ملی همچنان محل بحث افراد موافق و مخالف این موضوع است، فارس به عنوان موافق این طرح اعلام کرد که حدود ۲۲ هزار میلیارد نقدینگی از جامعه برای ساخت مسکن ملی جذب شده است که تقاضای سفته بازی و تورم را کاهش می دهد ولی مخالفان این طرح تصور می کنند که این طرح می تواند باعث افزایش پایه پولی و تورم شود.

 دلیل مخالفان محل تامین اعتبار لازم برای ساخت مسکن ملی است محل پرداخت تسهیلات و اعتبارات توسط دولت هنوز مشخص نشده است ولی در صورتی که پایه پولی را افزایش دهد می تواند عامل تورم در آینده و افزایش نرخ ارز باشد، برخی از اقتصاددانان محل تامین مالی مسکن مهر را دلیل جهش ارزی در پایان دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد می دانند.

این روزها برخی از بانک ها تعداد تسهیلات پرداختی خرد خود را منتشر میکنند که کارشناسان را درباره بازارهای معاملاتی نگران میکند، نرخ بهره بین بانکی در حال افزایش است و افزایش نرخ بهره بین بانکی برای کاهش قدرت اعتباردهی بانک ها انجام می شود زیرا هزینه استقراض بانک ها از یکدیگر را افزایش می دهد. در شرایطی که میزان بالای اعتبار دهی بانک ها کاهش نیافته است و خودش سیگنال تورم است افزایش نرخ بهره بین بانکی به بازار سرمایه برای فعالان بورسی علامت خوشایندی نیست زیرا تصور می کنند هزینه استقراض را برای شرکت ها افزایش می دهد. بورسی ها مخالف افزایش این نرخ هستند به همین دلیل وزارت اقتصاد خواستار رعایت سقف 20 درصدی برای میانگین نرخ این بازار شد اما چندی است که چراغ خاموش نرخ میانگین به 21 درصد تغییر کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها