|

دلار ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان شد!

سیگنال آمریکا به بازار ارز؛ خیز دلار به کانال ۳۱ هزار تومان؟

تحلیلگران معتقدند که پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی، انتظارات صعودی بار دیگر در بازار تقویت شده است.

لینک کوتاه کپی شد

 قیمت دلار در اولین روز هفته در بازار تهران اوج گرفت، به طوری که در نهایت ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان نرخ‌گذاری شد. افزایش قیمت دلار در بازار در شرایطی رقم خورد که پنج‌شنبه هفته گذشته هر دلار آمریکا ۳۰ هزار و ۱۶۰ تومان بود و این نشان می‌دهد که دیروز قیمت دلار ۲۴۰ تومان افزایش داشت.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از خبرآنلاین، تحلیلگران معتقدند که پس از تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و سیگنال‌های ضد و نقیض برجامی، انتظارات صعودی بار دیگر در بازار تهران تقویت شده است.

سیگنال آمریکا به بازار ارز

در همین رابطه، وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه هفته گذشته در بیانیه‌ای با اعلام این مطلب ادعا کرد دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، وزارت اطلاعات و امنیت ایران و وزیر اطلاعات این کشور (سید اسماعیل خطیب) را به دلیل انجام فعالیت‌های سایبری علیه ایالات متحده و متحدانش در فهرست تحریم قرار داده است.

همچنین سه کشور دیروز در بیانیه‌ای از خواسته ایران در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای مبنی بر این که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحقیقاتش درباره ذرات اورانیوم یافت‌شده در سه سایت هسته‌ای را به پایان برساند، ابراز نارضایتی کرده و مدعی شدند، این خواسته مذاکرات را به خطر می‌اندازد.

تروئیکای اروپایی در این بیانیه آورده‌اند: این خواسته آخر، تردیدهایی جدی درباره مقاصد و تعهدات ایران نسبت به نتیجه‌ موفقیت‌آمیز برجام ایجاد می‌کند. موضع ایران با تعهدات قانونی الزام‌آور ایران مغایرت دارد و چشم‌انداز احیای برجام را به خطر می‌اندازد. در این‌ میان، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام وزارت خزانه داری آمریکا در تحریم چند باره وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزیر این وزارتخانه را شدیدا محکوم کرد.

کنعانی با اشاره به اینکه این برچسب جدید تحریمی نیز همچون تحریم های غیرقانونی قبلی آمریکا علیه وزارت اطلاعات، هرگز نخواهد توانست کوچکترین خللی در عزم خدمتگزاران امنیت مردم ایران در این نهاد سرافراز ایجاد کند، تاکید کرد: اعلام حمایت فوری آمریکا از اتهام واهی دولت آلبانی به جمهوری اسلامی ایران و اقدام سریع بعدی واشنگتن در تحریم مجدد و مکرر وزارت و وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران با توسل به همان اتهام واهی و اثبات نشده، به خوبی گویای آن است که طراح این سناریو نه دولت آلبانی، بلکه دولت آمریکاست و تیرانا قربانی سناریوی طراحی شده واشنگتن علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.

o

خیز دلار به کانال ۳۱ هزار تومان؟

در این شرایط، فعالان بازار ارز عنوان می‌کنند در صوتی که بازارساز وارد میدان نشود، ممکن است قیمت دلار به سمت محدوده ۳۱ هزار تومان هم خیز بردارد. البته کامران سلطانی‌زاده، دبیر کل کانون صرافان ایران اعتقاد دارد که افزایش جزیی نرخ ارز به دلیل نزدیک شدن به تعطیلات آخر هفته و شهریورماه و سفرهای اربعین است که این موضوع طبیعی است.

به گفته او، با وجود سفرهای اربعین و سفرهای پایان شهریورماه تنها حدود ۰.۵ درصد رشد معاملات را در بازار شاهد بودیم که این رقم قابل توجهی نیست. او متذکر می‌شود: مقایسه وضعیت بازار ارز در این ایام نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییرات و نوسان قابل توجهی ندارد و این نشان می‌دهد که هیجان در بازار ندارید و رفتارها در بازار معقول است.

دبیر کل شورای عالی کانون صرافان به ایرنا بیان می‌کند: دلیل اصلی آرامش در بازار ارز این است که صرافی‌ها در سراسر کشور ارز موردنیاز مردم را تامین می‌کنند و مردم دیگر دغدغه‌ای برای خرید ارز ندارند. بازار متشکل ارزی هم هم در این مورد مدیریت می‌کنند.

سلطانی‌زاده اضافه می‌کند: البته معاملات ارز توافقی نیز در بازار انجام می‌شود؛ در نتیجه مردم نه‌تنها دغدغه‌ای برای تامین ارز موردنیاز خود ندارند؛ بلکه هیجانی برای خرید در بازار نیز وجود ندارد.

وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه بازار ارز در یک سال گذشته سودآور نبود و مردم به این نتیجه رسیدند که سرمایه‌گذاری در بازار ارز مطلوب نیست و افراد تمایلی به سرمایه‌گذاری ندارند. بیشتر افرادی که در این بازار حضور دارند و ارز خریداری می‌کنند، تنها به دنبال تامین مصرف ارزی مورد نیاز خود هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها