|

سرگیجه در اجرای طرح یارانه‌ها

آغاز پرداخت کوپن از مهر ماه؛ حذف یارانه قطعی شد؟

معاون اقتصادی وزارت اقتصاد این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود.

لینک کوتاه کپی شد

از اردیبهشت ماه و همزمان با پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی، مسئولان مدام وعده داده‌اند که به زودی توزیع کوپن الکترونیک آغاز می‌شود. حالا در جدیدترین اظهارنظر، اعلام شده که کالابرگ از مهرماه پرداخت می‌شود.

به گزارش «شایانیوز»، این خبری است که معاون اقتصادی وزارت اقتصاد اعلام کرده است. هادی سبحانیان در گفتگو با تسنیم از توزیع کالابرگ از ماه آینده خبر داده است. این مقام مسئول گفته است این امکان وجود دارد که از اول مهرماه طرح کالابرگ به صورت آزمایشی اجرایی شود. اما این گفته مقام مسئول هم قطعی نیست و تنها یک گمانه است.

چرا که سبحانیان اعلام کرده که توزیع کالابرگ، یک موضوع و مساله قانونی است و دولت می‌خواهد زیرساخت‌های آن را فراهم کند. این موضوع با مسئولیت مستقیم وزارت رفاه دنبال می‌شود.

پیش از این هم وزیر اقتصاد و دیگر مقامات دولتی گفته بودند که دولت در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های توزیع کوپن الکترونیک است و به محض آماده شدن آن، پرداخت یارانه نقدی قطع و توزیع کوپن آغاز می‌شود.

حالا معاون وزارت اقتصاد اعلام کرده که زیر ساخت‌های فنی آماده و امکان اجرای آزمایشی آن برای برخی اقشار فراهم شده است. در صورتی که طرح اجرایی در دولت به تصویب برسد، از تاریخ یک مهر ماه این امکان وجود دارد که طرح به صورت آزمایشی اجرایی شود.

اما در این خبر هم نه مشخص است که یارانه نقدی تا چه زمان پرداخت می‌شود و نه مشخص است که منظور از اجرای آزمایشی کالابرگ چیست.

سرگیجه در اجرای طرح یارانه‌ها

چهار ماه از آغاز پرداخت یارانه نقدی و یک سال از آغاز به کار دولت گذشته است. پرداخت یارانه نقدی یکی از اولین و مهم‌ترین وعده‌های دولت رئیسی بود اما همچنان این وعده به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و اظهارات پراکنده و رد و تایید پرداخت یارانه نشان از ناهماهنگی در بدنه دولت دارد. یا به عبارتی نشان می‌دهد دولت حتی برای شیوه حمایتی خود از مردم هنوز به جمع‌بندی نرسیده است.

پرداخت یارانه نقدی یا توزیع کالابرگ موضوعی است که به تازگی به تنش میان دولت و مجلس هم تبدیل شده است. نمایندگان مجلس می‌گویند دولت بر اساس قانون بودجه ۱۴۰۱ باید پرداخت یارانه نقدی را متوقف کند و به مردم کالابرگ بدهد. اما در همان قانون تاکید شده که دولت باید کالاهای اساسی را با قیمت شهریور ۱۴۰۰ به مردم پرداخت کند. اما کمی بعد دولت در نامه‌ای اعلام کرد امکان این وجود ندارد که کالاهای اساسی را به نرخ شهریور پارسال به مردم عرضه کند. همین مساله نشان می‌دهد که فعلا ماجرای پرداخت یارانه‌ها و نحوه آن به زودی به نتیجه نمی‌رسد مگر اینکه دولت مجددا شتابزده عمل کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها