|

کف ۶ ماهه قیمت دلار شکست!

آخرین وضعیت قیمت دلار امروز 17 بهمن 1400؛ دلار ۲۳ هزار تومان می‌شود؟

قیمت دلار

ریزش دلار طوری بود که کف قیمت 6 ماهه را شکست و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد حالا سوال این است که بازار ارز امروز چه روندی را طی می کند؟

لینک کوتاه کپی شد

قیمت دلار دیروز ۱۶ بهمن ماه کاهش قابل توجهی داشت و از ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به ۲۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسید و در برخی از کانال‌ها قیمت دلار تا ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان هم افت کرد.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت دلار اخبار مذاکرات وین بود. امریکا روز گذشته در اطلاعیه‌ای بخشی از تحریم‌های هسته‌ای غیرنظامی علیه ایران را لغو و اعلام کرد این اقدام برای تسهیل در فرایند مذاکرات است. این اقدام آمریکا در کنار اخبار مثبتی که از ابتدای هفته گذشته به بازار می‌رسید، معامله‌گران را متقاعد کرد که توافق هسته‌ای نزدیک است.

دلار کف قیمت ۶ ماهه را شکست!

ریزش قیمت دلار به نحوی بود که کف قیمت شش ماهه را شکست و وارد کانال ۲۶ هزار تومان شد. حالا سوالی که وجود دارد این است که قیمت دلار امروز ۱۷ بهمن ماه چه روندی دارد؟ آن طور که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند، در معاملات پشت خطی شب گذشته قیمت دلار باز هم کاهش داشت و به ۲۶ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. کاهش قیمتی که نشان می‌داد بازار ارز منتظر افت قیمت بیشتری است.

از طرف دیگر برخی از معامله‌گران می‌گویند یکی از دلایل کاهش قیمت دلار ورود دلارهای خانگی به بازار است. این به آن معناست که مردم انتظار دارند که با پشرفت مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق جدید، قیمت دلار کاهش پیدا کند.

برای همین برخی مدعی هستند که دلارهای خانگی وارد بازار شده و عرضه دلار به بازار افزایش پیدا کرده و شیب کاهش قیمت دلار تند شده است. البته معامله‌گران حرفه‌ای بازار می‌گویند بعید است روند کاهشی قیمت دلار ادامه داشته باشد. آنها می‌گویند باید منتظر پولبک بازار ارز بود. یعنی قیمت دلار به سطح مقاومت قبلی خود بر می‌گردد اما ممکن است دوباره قیمت‌ها کاهشی شود.

دلار تا ۲۳ هزار تومان می‌ریزد؟

گزارش‌ها و تحلیل‌های ارزی می‌گوید در صورت انتشار اخبار جدیدتری از مذاکرات، روند کاهشی قیمت دلار ممکن است ادامه‌دار باشد. در ادامه روند کاهشی، قیمت دلار دو کف مقاومتی دارد که باید دید دلار این دو کف را هم از دست می‌دهد یا نه.

دلار در ادامه روند نزولی خود کف ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان را در پیش دارد. برخی از تحلیلگران می‌گویند رسیدن قیمت دلار به این دو کف کار آسانی نیست. چون در چند ماه گذشته قیمت دلار به این ارقام نزدیک هم نشده است. از طرف دیگر، قیمت دلار در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان است و رسیدن قیمت دلار به این اعداد و یا زیر ۲۳ هزار تومان به معنای کسری بودجه است.

البته از نگاه برخی، دولت طرفدار دلار ارزان نیست چون کاهش قیمت دلار به معنی افزایش کسری بودجه دولت است. از طرف دیگر، به گفته کارشناسان هر زمان قیمت دلار روند کاهشی داشته بازارساز وارد عمل شده و مانع ریزش بیشتر قیمت دلار شده است.

به همین دلیل بسیاری معتقدند قیمت تعادلی دلار ۲۶ هزار تومان است و دلار به زیر این اعداد نمی‌رسد. این تحلیل کارشناسان داخلی است. چراکه آنها معتقدند مذاکرات و توافق هسته‌ای می‌تواند قیمت دلار را در کوتاه‌مدت کاهش دهد اما روندهای کلی اقتصاد ایران به سمت افزایش قیمت دلار حرکت می‌کند. به همین دلیل آنها می‌گویند دلار در همین محدوده باقی می‌ماند.

اگرچه برخی از تحلیل‌های خارجی نگاه دیگری به قیمت دلار دارند. چندی پیش نشریه اکونومیست در تحلیلی نوشته بود که ایران و آمریکا در سال ۲۰۲۲ به توافق جدیدی دست پیدا می‌کنند و قیمت دلار در ایران تا ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان هم می‌رسد. تحلیلی که از نگاه خیلی از کارشناسان بعید است به واقعیت نزدیک باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها