|

علت سقوط سنگین بازار بورس دوشنبه 26 تیر چه بود؟

شاخص بورس تهران طی یک هفته گذشته در حدود ۲۰۱ هزار و ۸۹۹ واحد و در طول یک ماه گذشته ۲۲۶ هزار و ۱۷۷ واحد سقوط کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

در معاملات روز دوشنبه 26 تیر 1402، شاخص کل 64 هزار و 663 واحد معادل 3.2 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و تا سطح یک میلیون و 956 هزار و 626 واحد پایین آمد. این چهارمین سقوط بزرگ شاخص بورس در سال جاری است. 

به گزارش «شایانیوز» به نقل از اکوایران؛ شاخص کل هم وزن  بورس  نیز با ریزش 20 هزار و 743 واحدی معادل 2.93 درصد در رقم 687 هزار و 752 واحدی ایستاد. 

شاخص کل  فرابورس  نیز با افت 673 واحدی به رقم 25 هزار و 805 واحد رسید. همچنین شاخص هم وزن  فرابورس  با کاهش 4 هزار و 548 واحد به سطح 124 هزار و 361 واحد رسید. 

بورس (2)

دهمین روز خروج پول حقیقی از بورس

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای دهمین روز متوالی منفی شد و هزار و 122 میلیارد تومان پول حقیقی از  بازار سهام  خارج شد که نسبت به دیروز 21 درصد بیشتر شده است. 

امروز نماد وبملت بیشترین خروج را داشت که ارزش آن 60 میلیارد تومان بود. پس از وبملت، نمادهای تکیمیا، شستا، فملی، وپاسار و خزامیا بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند.

در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای خودرو، وشهر و شبندر اختصاص داشت.

عرضه و تقاضای بورس  

در معاملات دوشنبه، 32 نماد صف خرید داشتند و 153 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت 12 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 260 میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 33 درصدی به هزار و 249 میلیارد تومان رسید. 

نقشه بازار سهام بر مبنای ارزش معاملات

بورس

اما علت ریزش سنگین بورس چیست؟

ریزش بازار سرمایه تقریبا از نیمه اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده و این در حالی بود که ۱۵ اردیبهشت‌ماه رکورد زده و در جایگاه ۲ میلیون و ۵۳۵ واحد ایستاده بود. از آن زمان تاکنون تقریبا بازار سهام در مسیر نزولی حرکت کرده و روزهای قرمز بیشتر از روزهای سبز شاخص بوده است.

آخرین باری که شاخص در محدوده یک میلیون و ۹۵۰ واحد قرار داشت، ۲۷ اسفندماه سال گذشته و در حدود ۴ ماه قبل بود. ۲۷ اسفندماه ۱۴۰۱ شاخص بورس عدد یک میلیون و ۹۶۰ واحد را ثبت کرده بود.

حال در این شرایط، وضعیت در بورس تهران عجیب شده است؛ چراکه گسترده شدن ترس و وحشت در میان سرمایه‌گذاران، منجر به سقوط پی در پس شاخص‌ها شده است. این اتفاق در شرایطی است که تصمیمات متغیر و زیگزاگی، بر بی‌اعتمادی‌ها و شرایط مبهم بازار افزوده است. بر همین اساس، این روزها تنها اتفاقی که به طور متوالی رخ می‌دهد، خروج پول حقیقی‌ها از بازار است. این نشان می‌دهد در کوتاه‌مدت، انتظار رشد بازار خیلی منطقی نیست.

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرآنلاین با اشاره به دلایل سقوط بورس و وضعیت مبهم بازار، می‌گوید: واقعیت این است که اتفاقاتی که این‌روزها در بازار سرمایه شاهد هستیم، حاصل سیاست‌گذاری‌های اشتباه و غیرکارشناسی است که در بدنه دولت اتفاق می‌افتد.

وی توضیح می‌دهد: این مساله باعث شده که نگرانی‌ها و ناامیدی‌ها بیش از گذشته باشد و تقریبا اکثر فعالان بازار، امیدواری خود را نسبت به بورس از دست داده‌اند و چه بسا نگرانی نسبت به آینده داشته باشند. در واقع این‌که قرار باشد تغییرات با اهمیتی اتفاق بیفتد و در جهت بهبود اوضاع گام برداشته شود، وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان می‌کند: بازار سرمایه در حال حاضر وحشت‌زده است و با توجه به اتفاقات اخیر و از جمله نامه‌ای که منتشر شد و نرخ خوراک صنایع و... همه نشان‌دهنده این بود که دولت یک‌جانبه تصمیم‌گیری می‌کند و نگاهی به بخش سرمایه‌گذاری و تبعات تصمیم‌گیری‌ها در صنایع ندارد.

میرمعینی تصریح می‌کند: این سیستم باعث شده که نگرانی نسبت به آینده خیلی افزایش پیدا کند و ما شاهد وحشت‌زدگی در بازار سرمایه باشیم.

وی متذکر می‌شود: متاسفانه واکنش‌هایی هم که از طرف مسوولان سازمان بورس و نهادهای متولی و بازیگران بزرگ دیده می‌شود، مناسب و متناسب نبوده و عملا باعث شده که بازار نسبت به آینده ناامید شود و شاهد خروج پول حقیقی از بورس باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به کاهش حجم معاملات و افت قیمت‌ها، می‌گوید: البته این امکان وجود دارد که در روزهای آینده با توجه به اعتراضات و مشکلاتی که در حال حاضر پیش آمده، تغییراتی اتفاق بیفتد، ولی امیدواری نسبت به رشد در آینده، وجود ندارد و رشد قابل اهمیتی که باعث شود جریان نقدینگی دوباره به سمت بازار سرمایه بیاید، دیده نمی‌شود.

میرمعینی عنوان می‌کند: محرک خاصی هم بازار ندارد. برای مثال، ابلاغیه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها ملغی شود، اتفاق نیفتاده است و تا زمانی که چنین محرک‌هایی وجود نداشته باشد، فعالان بازار به این نتیجه رسیده‌اند که امکان بهبود اوضاع وجود ندارد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی