|

حداقل حقوق کارگران برای سال 1402 چقدر شد؟

رقم دستمزد کارگران برای سال آینده ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان تعیین شد؛ این یعنی افزایش 27 درصدی نسبت به سال 1401.

لینک کوتاه کپی شد

دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲ با توافق بین نمایندگان جامعه کارگری و کارفرمایی و تعامل دولت بعد از حدود هشت ساعت چانه زنی با ۲۷ درصد افزایش تعیین شده است.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از ایسنا؛ براساس تصمصم شورای عالی کار، پایه مزد ماهانه کارگران به پنج میلیون و ۳۰۸ هزار و ۳۳۰ تومان رسید همچنین بن کارگری به یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و حق مسکن به ۹۰۰ هزار تومان افزایش یافت.

امسال حداقل دستمزد کارگران چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان بود که به پنج میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان افزایش یافت.

این دستمزد بر اساس ماده ٤١ قانون کار، بر پایه نرخ تورم و سبد هزینه زندگی خانوار کارگری تعیین شد.

نشست شورای عالی کار که از ساعت ۱۹ امروز یکشنبه(۲۸ اسفند) در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شروع شده بود، پس از چانه زنی و مذاکره بین سه گروه از نمایندگان جامعه کارگری، کارفرمایی و دولت با تعیین دستمزد ۲۷ درصدی در ساعت ۳ بامداد ۲۹ اسفند ماه به کار خود پایان داد.

میزان افزایش برای کارگران سایر سطوح مزدی نیز ۲۱ درصد به اضافه‌ مبلغ ۸۳۵۹۶ تومان روزانه تصویب شد.

به دنبال افزایش ۲۷ درصدی حداقل دستمزد ۱۴۰۲ پایه حقوق کارگران از چهار میلیون و ۱۷۹ هزار تومان به ۵ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۳۳۰ تومان رسید و با محاسبه مبلغ حق مسکن، بن خواربار و حق اولاد به ۸ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

بر اساس این گزارش، هرچند رقم افزایش حقوق کارگران در جلسه دیشب با تغییراتی همراه شد اما هنوز با نرخ اعلامی تورم فاصله قابل توجهی دارد و بنابراین نمی‌توان انتظار جبران عقب‌ماندگی‌های معیشتی را برای سال آینده داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی