|

ضرر ۴۵ میلیارد تومانی هر ساعت قطعی اینترنت!

قطعی اینترنت موضوعی‌ست که از زوایای گوناگون می‌تواند افراد را متضرر سازد. بنابراین لازم است عواقب آن همواره گوشزد شود.

لینک کوتاه کپی شد

طی چند روز گذشته قطعی اینترنت ارتباط کاری، خانوادگی و… بسیاری از ایرانیان را مختل کرد. فیلتر شدن شبکه اجتماعی اینستاگرام، پیام رسان واتساپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ استور نیز اجرایی شد. حال سوال اساسی اینجاست که اختلالات در دسترسی‌ها چه ضرری را متوجه مردم می‌کند؟

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از تجارت نیوز، نت‌بلاکس در گزارشی جدید اعلام کرد که هر ساعت قطعی اینترنت در ایران یک و نیم میلیون دلار (حدود ۴۵ میلیارد تومان) به مردم کشور ضرر اقتصادی می‌زند. پیش‌تر نیز در گزارشی اعلام شده بود که حدود ۹ میلیون ایرانی در اینستاگرام به فعالیت کاری مشغول هستند و به واسطه این شبکه اجتماعی درآمد دارند.

همچنین «پادرو» بازار سالانه اینستاگرام را ۴۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. طبق این آمار فقط فروشگاه‌های اینستاگرامی روزانه حدود ۱۱۰ میلیارد تومان به تبع قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام زیان می‌دهند.

اهمیت اینستاگرام

رضا الفت نسب عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: طبق اعلام دبیر شورای فضای مجازی بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در حوزه فروش و تبلیغات فقط در فضای اینستاگرام فعال هستند. مرکز آمار نیز گزارشی را منتشر کرد که نشان می‌داد بیش از ۱۰ میلیون نفر از این فضا ارتزاق می‌کنند. این‌ها اعداد کوچکی نیستند و واقعیت روشن این است که مردم روزانه ساعات زیادی را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند. طبیعی است که بخش مهمی از تجارت به این فضا منتقل شود. در نتیجه قطعی سراسری اینترنت در ایران ضربات سهمگینی را به چرخه تجارت در شبکه‌های اجتماعی وارد می‌کند.

الفت‌نسب ادامه داد: همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای بزرگ هزینه سنگینی در این زمینه انجام داده‌اند و یکی از ورودی‌های خود را به صورت مکمل اینستاگرام، تلگرام و واتساپ قرار داده‌اند. بعضا شنیده می‌شود که ممکن است قطعی اینستاگرام دائمی شود. از آنجایی که هیچ پلتفرم جایگزینی وجود ندارد، معیشت حداقل ۱۰ میلیون نفر آسیب می‌بیند. اگر دولت قصد دارد مردم را به سمت نسخه‌های داخلی بکشاند باید در ابتدا اعتماد عمومی را جلب کند. این‌طور نیست که یک شبه بتوان بدین شکل به مقابله با شبکه‌های اجتماعی خارجی رفت. (گفتگوی امیر داداشی خبرنگار تجارت‌نیوز با رضا الفت‌نسب دبیر اتحادیه کسب و کارهای مجازی)

قطعی اینترنت و عواقب آن

قطعی اینترنت علاوه بر ضررهای گسترده اقتصادی می‌تواند بسیاری از ارتباطات لازم خانوادگی را مختل کند. محدودیت‌ها، باعث رو آوردن افراد به منابع ناامن برای دانلود و به روزرسانی‌های برنامه‌های کاربردی می‌شود و از این ناحیه بدافزارها می‌توانند دستگاه‌های اشخاص را مورد حمله قرار دهند. این روزها استفاده از اینترنت و دسترسی آزاد افراد به آن از حقوق شهروندان در سراسر جهان به حساب می‌آید.

اقتصاد دیجیتال و اهمیت آن

اقتصاد دیجیتال در جهان جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده است. سهم اقتصاد دیجیتالی از تولید ناخالص داخلی در ایران نیز حدود ۷.۲ درصد است البته در برخی از کشورهای جهان این نسبت، ۳۰ درصد است. این درصدها نشان دهنده اهمیت اقتصاد دیجیتالی در کشورهاست. همچنین اقتصاد دیجیتال معادل ۱۵٫۵ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی است که طی ۱۵ سال گذشته دو و نیم برابر سریعتر از تولید ناخالص داخلی جهانی رشد کرده است.در ایران نیازمند توسعه در بحث اشتغال دیجیتال و به تبع  آن اقتصاد دیجیتال هستیم.

اگر محدودیت‌ها در زمینه اینترنت ادامه پیدا کند نمی‌توان به آینده اقتصاد دیجیتال امیدوارم بود. لازم است به اینترنت به عنوان ابزاری برای توسعه نگاه شود. اینترنت ارتباطات کاری و حرفه‌ای را میسر می‌سازد و کارآفرینان بسیاری در این فضا می‌توانند فعالیت‌های خود را معرفی کنند. قطعی مکرر اینترنت و ناپایداری در اتصال به شبکه می‌تواند ضربه جبران ناپذیری به اقتصاد دیجیتال کشور وارد کند.

استارتاپ‌ها و قطعی اینترنت

اکوسیستم استارتاپی در کشور نیز طی سال‌های اخیر گسترش پیدا کرده است. بسیاری از استارتاپ‌ها به واسطه اینترنت فعالیت خود را انجام و ادامه می‌دهند. قطعی اینترنت و غیرشفاف بودن سیاست‌ها در این زمینه می‌تواند حیات این استارتاپ‌ها را تهدید کند و اشتغال‌زایی فراوانی که توسط استارتاپ‌ها ایجاد شده است را متزلزل و دچار بحران سازد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها