|

با این نوشیدنی‌های خوشمزه لاغر شوید!

آنچه می­نوشید می­تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن و سلامت کلی بدن شما داشته باشد.

لینک کوتاه کپی شد

آنچه می­ نوشید می­تواند تاثیر بسزایی در کاهش وزن و سلامت کلی بدن شما داشته باشد. طبق گزارشات انجمن کنترل و مبارزه با بیماری­‌ها، نزدیک به 72 درصد از آمریکایی­های 20 ساله و بالاتر، مبتلا به چاقی و اضافه وزن هستند.

ما در این مقاله، که بر طبق جدید ترین پژوهش‌­­ها در حوزه سلامت، تغذیه و کاهش وزن تهیه شده است، بهترین نوشیدنی‌­ها را که می­‌توانید از آن­ها در جهت تسریع پروسه­‌ی کم کردن وزن خود استفاده کنید، همچنین برخی نوشیدنی­های مضر که می­تواند باعث چاقی شوند را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

بهترین نوشیدنی ­ها برای کاهش وزن کدام‌­اند؟

 

آب

آب یکی از سالم ترین نوشیدنی‌­هایی است که فاقد کالری می­باشد، علاوه بر این تسهیل کننده بسیاری از فرآیندهای متابولیک و فیزیولوژیک در بدن است. این عنصر حیات در کنار خاصیت­های بسیار خود، می­تواند در سم زدایی به بدن یاری رساند.

0

 

بسیاری از سازمان­‌های بهداشتی، برای افرادی که خواهان مدیریت وزن خود هستند، مصرف آب را بجای نوشیدنی­‌های پر کالری توصیه می­کنند. پژوهشی در سال 2014 نشان داد که آب می­تواند باعث سوختن کالری‌­ها شود و افرادی که روزانه چیزی در حدود 500 میلی­ لیتر آب می ­نوشند، 2-3 درصد کالری بیشتری از حد معمول می­سوزانند.

علاوه بر این، بدن ما بدون آب نمی­تواند چربی و کربوهیدرات­ های ذخیره شده را متابولیزه کند. پروسه­‌ی متابولیزه شدن چربی­‌ها لیپولیز نام دارد و اولین قدم برای شروع مراحل آن، واکنش آب با چربی‌­ها است. مطالعات نشان دادند که آب باعث چربی سوزی در بدن می­ شود و فرایند لیپولیز را تسریع می­ بخشد.

 

چای

دانشمندان متوجه ارتباطی بین مصرف منظم چای سیاه یا سبز و کاهش ریسک ابتلا به بیماری ­های قلبی عروقی، برخی سرطان­ ها و دیابت شده اند. چای سبز حاوی دو ماده بنام­ های کافئین و کاتچین است که به کاهش وزن افراد کمک می­ کند. محتویات چای سبز به افزایش میزان متابولیسم بدن و شکستن چربی‌­ها منجر خواهد شد. شما با نوشیدن چای سبز در طول روز اشتهای کمتری خواهید داشت و به مرور و به صورت طبیعی مقدار غذایی که می خورید کم می‌شود. و به این روش وزن کم می‌کنید.

مصرف مداوم چای سبز همراه با رژیم­های غذایی حاوی سبزیجات فراوان، یکی از بهترین استراتژی­‌ها برای کاهش وزن است.

1

 

سرکه‌ی سیب

سرکه­‌ی سیب به کاهش وزن، تنظیم قند خون و کلسترول کمک می­کند. مطالعاتی بر روی موش­‌های آزمایشگاهی نشان می‌­دهد، مصرف سرکه­‌ی سیب، انرژی زیادی در اختیار سلول ­های بدن قرار می­دهد و همچنین از ساخت و تجمع چربی­‌های اضافه در بدن ممانعت بعمل می­‌آورد. نوشیدن آن موجب می‌شود. برای مدت بیشتری احساس سیری کرده و کمتر پرخوری کنید.

یکی از بهترین­ روش­ها برای مصرف سرکه‌­ی سیب، اضافه کردن آن به روغن­‌های سالم مانند روغن زیتون و استفاده از آن بعنوان طعم دهنده­ی سالاد و غذاها است. البته باید توجه داشت مصرف سرکه‌­ی سیب برای افرادی که دارای زخم­های گوارشی و برگشت اسید معده (ریفلاکس) هستند مناسب نیست و توصیه نمی‌­شود.

2

 

نوشیدنی­ های زنجبیل دار

از صدها سال پیش، زنجبیل بعنوان بهبود دهنده‌­ی سلامت گوارشی مورد استفاده قرار می­گرفت. این ماده خاصیت ضد التهابی دارد و می ­تواند یک طعم دهنده­‌ی بسیار عالی در چای سیاه باشد.

یک مطالعه بر روی خواص زنجبیل نشان داد که این این ماده قادر است باعث کاهش احساس گرسنگی، افزایش حس سیری و تشویق بدن به سوختن کالری شود.

3

 

اسموتی ماست

معمولا مواد و ترکیبات متعددی برای اسموتی‌ها استفاده می‌شود. اما اگر هدف شما کاهش وزن است، بهتر است دفعه بعد که تصمیم به تهیه اسموتی گرفتید ماست را فراموش نکنید. بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله American Journal of Clinical Nutrition منتشر شده است، نوشیدنی‌های غلیظ‌ تر همچون اسموتی‌های تهیه شده از ماست می‌تواند باعث سیری طولانی مدت در فرد شود و در عین حال کالری‌های مصرفی را بکاهد.

برای دستیابی به نتایج موثر، محققان ترکیبات مختلفی را برای تهیه اسموتی مورد بررسی قرار دادند. افرادی که در این مطالعه شرکت داشتند بعد از مدتی گزارش کردند که خوردن اسموتی تهیه شده از ماست آن‌ها را سیرتر کرده است. پس خوردن چنین اسموتی‌هایی را فراموش نکنید.

4

 

نوشیدنی­‌هایی که باید از آن­ها پرهیز کنید:

 

نوشیدنی­‌های حاوی قند مصنوعی

کالری زیاد و مواد مغذی کم، شاخصه‌­ی اصلی این نوع نوشیدنی­‌ها است که علاوه‌­بر اینکه کمکی به کاهش وزن شما نمی­کنند، باعث ابتلا به چاقی نیز می­شوند. نوشابه‌­ها سر دسته‌­ی این نوشیدنی­‌ها هستند. یک قوطی نوشابه می ­تواند تا 13 قاشق غذاخوری شکر داشته باشد و این یعنی در معرض خطر قرار گرفتن سلامتی...

5

 

الکل

نوشیدنی­‌های الکلی مقادیر زیادی کالری دارند و نوشیدن آن­ها تمایل شما را برای خوردن مقادیر بیش از حد غذا افزایش داده و منجر به افزایش وزن می­شوند. نوشیدنی‌­های حاوی الکل به دلیل افزایش ترشح کورتیزول در بدن ماهیچه‌­ها را از بین می‌برد و چربی تولید می ­کند.

از دست دادن بافت ماهیچه ای به معنای کاهش متابولیسم و افزایش وزن است. تاثیر الکل بر روی مردان چنین است که میزان تستوسترون را کاهش می‌دهد. تستوسترون میزان چربی را کاهش می­دهد و ماهیچه سازی را زیاد می­کند.

6

 

قهوه

مصرف بیش از حد و روزانه قهوه، میزان زیادی از کالری برای بدن فراهم می­کند. قهوه همانند چای یک نوشیدنی سالم است، اما مصرف زیاد آن می‌تواند تاثیرات منفی به دنبال داشته باشد. براساس یک آزمایش، مصرف کنندگان قهوه و نوشیدنی های رژیمی، ناسالم ترین رژیم غذایی را دارا هستند.

 

چند نکته مهم در انتخاب نوشیدنی‌­­ها:

  • برچسب ­های محتویات غذایی نوشیدنی­ها را قبل از مصرف بخوانید، تا از مقدار کالری دریافتی آگاه باشید.
  • از شیر­های کم چرب برای استفاده روزانه، بهره ببرید.
  • از مصرف شربت­های مصنوعی و طعم دار اجتناب کنید.

در پایان به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ نوشیدنی نمی­تواند به تنهایی باعث کاهش یا افزایش وزن شما شود، بلکه کمک کننده به خواست شما خواهد بود. پروسه­‌ی افزایش وزن به سرعت رخ می­دهد اما کاهش وزن نیاز به زمان، اراده و رژیم غذایی مناسب دارد. روش­های مختلفی در جهت تسریع فرایند کاهش وزن معرفی شده است. افزایش فعالیت روزانه و مصرف مناسب و کافی از مواد مغذی و با کیفیت می­‌تواند بهترین راه برای کاهش وزن باشد.

 

Reference: MedicalNewsToday

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها