|

معرفی چشمه های باداب سورت / طبیعت زیبا و شگفت انگیز در شمال ایران

اینجا چشمه های باداب سورت ساری رو بهتون معرفی می کنیم تا در اولین فرصت بهش سفر کنید و زیبایی های طبیعت در این نقطه رو از نزدیک ببینید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعضی اماکن طبیعی هستن که ویژگی های خاص دارن و فقط یه دشت، کویر، جنگل و آبشار ساده و معمولی  نیستن. چشمه ‌های پلکانی باداب سورت در استان مازندران، جزو این پدیده های طبیعی خاص قرار داره که حتی در جهان هم تعداد انگشت شمار شبیه اون ها وجود داره. اگر هنوز چشمه های باداب سورت ساری رو از نزدیک ندیدید، ما توی این مطلب، این مکان طبیعی فوق العاده رو بهتون معرفی می کنیم تا در اولین فرصت بهش سفر کنید و زیبایی های طبیعت در این نقطه رو از نزدیک ببینید. تا پایان همراه ما باشید.

4

باداب سورت کجاست؟

چشمه‌ های باداب سورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری استان مازندران و بین روستاهای «اِروست» و «مال‌ خواست» واقع شده.

رسیدن به باداب سورت سخت نیست و کافیه برای رسیدن به این حوضچه های پلکانی زیبا از جنوب شهر ساری راهی دهستانی به نام «پشت ‌کوه» بشید و از این مسیر به سمت روستای سورت حرکت کنید. بین روستاهای اروست و مال‌ خواست به چشمه باداب سورت می رسید.

3

باداب سورت یعنی چی؟

شاید این سوال براتون پیش بیاد که معنی لغوی باداب سورت چیه؟ باید بگیم آب چشمه باداب سورت حاوی گاز و مواد معدنی خاصه که جریان داره و باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر معنی میشه. این اثر طبیعی شگفت ‌انگیز، در سال ۱۳۸۷ به ‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند به ثبت رسید.

8

ویژگی های حوضچه های باداب سورت

چشمه پلکانی باداب سورت و حوضچه ‌های طبیعی رنگارنگی که بر اثر گذشت سال‌ های طولانی به وجود اومدن، پدیده‌ ای دیدنی در استان زیبای مازندران هستن و از جاهای دیدنی ساری محسوب میشن.

جنس این حوضچه‌های طبیعی زیبا، تراورتن هست و آب داخل اون‌ها از تجمع آب دو چشمه که یکی ‌شون آب شور و یکی‌ شون آب ترش هست و همینطور آب بارون تامین میشه.

مواد معدنی موجود در آب این چشمه‌ ها، باعث شده حوضچه‌ های پلکانی به رنگ‌ های قرمز، نارنجی و زرد دربیان و زیر نور خورشید حسابی بدرخشن و شگفت انگیز جلوه کنن.

9

جالبه بدونید چشمه‌ های پلکانی به این شکل که در باداب سورت دیده میشه، در ایران نظیر نداره و فقط در چند نقطه از جهان چنین پدیده طبیعی وجود داره. چشمه‌های پاموکاله در ترکیه، ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک چشمه‌ هایی با این شکل و شمایل هستن.

بهترین زمان سفر به باداب سورت

بهترین زمان برای سفر به چشمه ‌های طبیعی باداب سورت فصل بهاره. در این زمان، هوای منطقه مطبوعه و چشمه‌ ها و حوضچه‌ ها پرآب ‌هستن. تماشای این پدیده جذاب طبیعی در هنگام غروب آفتاب تجربه ‌ای منحصربه‌ فرد و فراموش ‌نشدنی خواهد بود.

2

البته در فصل پاییز هم میشه از باداب سورت ساری دیدن کرد؛ در این فصل مناظر جنگلی مسیر رسیدن تا حوضچه ها، رنگارنگ و زیباست و سفر به یادموندنی برای شما خواهد ساخت.

این رو هم باید بگیم که زمان بازدید از حوضچه های باداب سورت معمولا از ساعت 6 صبح تا 9 شبه و برای دیدن چشمه‌ ها باید بلیت تهیه کنید.

اقامت در سفر به باداب سورت

اگر برای دیدن باداب سورت سفر می کنید باید بدونید که اطراف چشمه ‌ها و حوضچه ‌های طبیعی باداب سورت امکاناتی برای اقامت وجود نداره و کمپ زدن در نزدیکی منطقه ممنوعه. برای اقامت می تونید در محل مناسبی اطراف روستاهای نزدیک، کمپ بزنید یا خونه ‌های اهالی این روستاها رو برای اقامت اجاره کنید.

1

چشمه‌ های باداب سورت در خطر نابودی

هر اثر طبیعی برای بقا به نگهداری و توجه ما نیاز داره. متاسفانه این موضوع در مورد چشمه‌ های باداب سورت مثل بسیاری از اماکن ارزشمند طبیعی دیگه در کشورمون، رعایت نمیشه.

اگر برای دیدن این حوضچه ‌های زیبا رفتید، حتما به یاد داشته باشید که راه رفتن روی اون‌ ها، بهشون صدمه میزنه و باعث تخریب و نابودی این پدیده طبیعی خاص میشه.

5

اگر اهل سفر و طبیعتگردی هستید، اینجا مطلبی رو درباره جنگل زیبای فندقلو اردبیل بخونید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها