|

همه چیز درباره واکسن آنفولانزا / زمان طلایی تزریق واکسن رو از دست ندید

واکسن آنفولانزا رو میشه هر سال تزریق کرد و در مقابل این بیماری مصون شد. سوالاتی در این زمینه مطرحه که ما اینجا به اون ها پاسخ میدیم.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اهمیت به سلامتی جسم و روان، نشانه انسان های سالم و پر امیده و می تونه تا حد زیادی کیفیت زندگی ما رو بالا ببره. حفظ بهداشت فردی، تغذیه مناسب، انجام چکاپ و آزمایش های لازم در زمان درست، انجام فعالیت بدنی مفید و ورزش های مناسب با شرایط بدنی و... همگی کمک می کنن تا بهتر و شاداب تر زندگی کنیم.

تزریق واکسن های مختلف هم یکی دیگه از این اقدامات ضروری برای حفظ سلامتیه که پزشکان به اون تاکید زیادی دارن. اکثر واکسن های مورد نیاز در زمان تولد و کودکی تزریق و خورانده میشن اما بعضی دیگه مثل واکسن آنفولانزا رو می تونیم هر سال تزریق کنیم و خودمون رو در مقابل این بیماری مصون نگه داریم. اما سوالاتی در این زمینه مطرحه که ما در این مطلب به اون ها پاسخ میدیم.

vaccin-7

همه باید واکسن آنفولانزا تزریق کنن؟

در پاسخ به این سوال باید بگیم که نیازی نیست تا همه افراد جامعه واکسن آنفولانزا تزریق کنن و گروه‌های پرخطر شامل نیروهای درمانی به خصوص در بخش‌ های عفونی، ویژه و اورژانس، افراد بالای ۶۰ سال، مبتلایان به بیماری ‌های زمینه‌ ای مثل سرطان، دیابت و پرفشاری خون، بیماران پیوندی، بیماران مصرف کننده داروهای تضعیف کننده ایمنی بدن و زنان باردار باید واکسن آنفلوانزا رو تزریق کنن.

vaccin-6

بهترین زمان برای تزریق واکسن آنفولانزا کی هست؟

در کشورهای نیمکره شمالی زمین از جمله ایران، موارد ابتلا آنفلوانزا معمولا از اواسط مهرماه شروع میشه و این روند افزایشی تا اواسط اسفند ماه ادامه داره. البته باید بگیم که اثر محافظتی و ایمنی واکسن ۱۰ تا ۱۵ روز پس از تزریق در بدن فرد ایجاد میشه.

به گفته پزشکان، زمان طلایی برای تزریق واکسن آنفولانزا از نیمه شهریور تا اواسط مهر ماهه. البته گفته میشه افراد پرخطر حتی تا اواسط بهمن ماه هم میتونن این واکسن رو تزریق کنن.

vaccin-2

واکسن آنفولانزا چقدر ایمنی ایجاد میکنه؟

بهترین و موثرترین راه برای پیشگیری از بیماری آنفولانزا تزریق واکسن هست. تحقیقات نشون میده که واکسن میتونه خطر ابتلا به این بیماری رو ۴۰ تا ۶۰ درصد کاهش بده. البته اگر با وجود تزریق واکسن به بیماری آنفولانزا مبتلا بشید، بیماری شدت کمی داره و احتمال بروز عوارض جدی یا نیاز به بستری شدن در بیمارستان کمتره.پزشکان میگن که اثرگذاری تزریق واکسن آنفولانزا در افراد زیر 65 سال بیشتره.

vaccin-5

واکسن آنفولانزا چه عوارضی داره؟

بعد از تزریق واکسن آنفولانزا ممکنه عوارضی شبیه سرماخوردگی در بدن شما به وجود بیاد؛ بعضی از افراد پس از دریافت واکسن آنفولانزا به‌ مدت یک یا ۲ روز دچار درد عضلانی و تب میشن.

متخصصان توصیه میکنن اگر علائمی مثل تب شدید، گرفتگی صدا، ضعف، رنگ ‌پریدگی، سرگیجه، افزایش ضربان قلب، مشکل در تنفس، کهیر، تورم در اطراف لب‌ ها یا چشم ‌‌ها و تغییرات رفتاری داشتید حتما و سریعا به پزشک مراجعه کنید.

vaccin-3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها