|

فوت و فن تهیه لواشک خونگی / این خوراکی ترش پرطرفدار رو به بهترین روش درست کن

آخرین ماه تابستونه و تنوع میوه های تابستونی در اوج خودش قرار داره، وقت خوبیه تا دست به کار بشید و توی خونه به بهترین روش لواشک درست کنید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- قدیم ترها، توی تابستون وقتی که از بالاتر به خونه های همسایه ها نگاه می کردی، سینی های رنگارنگ لواشک و برگه های میوه رو می دیدی و هوس می کردی یه ناخونک بهشون بزنی. اواسط تابستون خیلی ها دست به کار درست کردن خوراکی های خوشمزه خونگی میشدن تا شبای بلند پاییز و زمستون رو به بهترین شکل سپری کنن...

حالا اما این کارها کمتر انجام میشه و بیشتر خانواده ها به خریدن تنقلات و خوراکی های کارخونه ای قناعت می کنن. اما حتما می دونید که نوع خونگی لواشک از نظر سلامت میتونه مطمئن تر باشه. حالا هم که وارد آخرین ماه تابستون شدیم و تنوع میوه های فوق العاده تابستونی در اوج خودشون قرار دارن، وقت خوبیه تا دست به کار بشید و خودتون توی خونه به بهترین روش لواشک درست کنید. توی این مطلب، فوت و فن درست کردن لواشک خونگی رو بهتون می گیم. تا پایان همراه ما باشید.

lavashak-khunegi-8

تهیه لواشک خونگی؛ از میوه های سالم استفاده کنید

برای درست کردن لواشک خونگی از میوه های سالم بدون پوسیدگی و لهیدگی استفاده کنید تا طعم لواشک شما هم بهتر و کیفیت اون بالاتر باشه. آنزیم‌ های تخریب ‌گر و باکتری ها در میوه ‌هایی که پوسیدگی و تغییر رنگ دارن، فعال میشن و مواد مغذی میوه رو اکسید می کنن و اگر با این میوه ها، لواشک خونگی درست کنید، طعم خوب و مد نظرتون از لواشک رو نخواهید داشت.

lavashak-khunegi-6

تهیه لواشک خونگی؛ میوه ها رو باهم ترکیب کنید

استفاده از میوه های گوشتی مثل آلو، شلیل، زردآلو و سیب برای درست کردن لواشک مناسب هستن اما اگر این میوه ها رو با میوه هایی مثل زرشک، انار، آلبالو و زغال اخته ترکیب کنید، طعم های خیلی عالی به لواشک های خونگی خودتون خواهید داد. برای این کار میزان میوه های گوشتی رو دو برابر میوه های غیر گوشتی در نظر بگیرید.

lavashak-khunegi-3

طرز تهیه لواشک خونگی

برای درست کردن لواشک خونگی میوه‌ ها رو با دقت بشویید و شاخه و برگ‌ های اضافی اونها رو جدا کنید. و اگر میوه پوست ضخیمی داره حتما اون رو پوست بگیرید. در مورد میوه‌ هایی که هسته‌ های ریزتری دارن (مثل انار و آلبالو) می ‌تونید هسته ‌ها رو زمان گذروندن از صافی جدا کنید تا از جدا شدن همه اون‌ ها مطمئن بشید.

روش پخت انواع میوه‌ ها تقریبا یکسانه. میوه‌ ها رو باید همراه با مقداری آب و نمک روی حرارت ملایم بپزید و پس از نرم شدن کامل، میوه ‌ها رو از صافی رد کنید تا پوست و دونه‌ ها جدا بشن و پوره خالص میوه به دست بیاد. مجددا پوره میوه‌ ها رو روی حرارت قرار بدید تا در حد امکان آب اون تبخیر و پوره غلیظ بشه.

lavashak-khunegi-2

تهیه لواشک خونگی؛ نکات پهن کردن در سینی

مامان بزرگا کف سینی رو با مقداری روغن چرب و پوره میوه رو به‌ صورت یکنواخت کف اون پهن میکنن. قطر پوره نباید از نیم ‌سانتی متر بیشتر باشه، زیرا مدت زمان لازم برای خشک شدنش طولانی میشه و ممکنه دچار گندیدگی، ترشیدگی، کپک و... بشه.

برای اینکه لواشک بعد از خشک شدن به‌ راحتی از سینی جدا بشه می ‌تونید کف سینی ر با کیسه نایلونی بپوشونید و روی کیسه رو با مقداری روغن مایع چرب کنید.

lavashak-khunegi-4

نکات خشک کردن لواشک خونگی

بهترین محل برای خشک کردن لواشک خونگی، محلی دور از نور مستقیم آفتاب، به دور از رطوبت و دارای تهویه مناسب هواست، چون نور آفتاب موجب تیره شدن رنگ لواشک میشه. سینی لواشک رو در چنین فضایی قرار بدید و روی اون رو با یک پارچه نازک بپوشونید تا از نشستن گرد و خاک و حشرات در امان باشه. حدود 3 روز زمان لازمه تا لواشک به طور کامل خشک بشه.

lavashak-khunegi-5

نکات نگهداری از لواشک خونگی

به دلیل نبود مواد نگهدارنده در لواشک های خونگی بهتره که اون رو در یخچال نگهداری کنید و در زمان نه چندان طولانی لواشک خونگی خودتون رو مصرف کنید. اگر به میزان زیاد لواشک درست می کنید می تونید مقدار بیشتر اون رو داخل فریزر بذارید تا از سالم موندن اون مطمئن باشید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها