|

طرز تهیه دلمه برگ مو با تمام نکات / بهار بگذره و دلمه برگ مو نپزی من ضرر میکنم یا تو؟

در این مطلب طرز تهیه دلمه برگ مو به همراه تمام نکات پخت این غذای خوشمزه و اصیل ایرونی رو یاد میگیری.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- انواع دلمه در خیلی از کشورها خیلی محبوب و پرطرفدارن و به شکل های مختلف طبخ میشن. ایرونی ها دلمه ها رو در تنوع زیاد و با طعم های عالی درست می کنن که میشه به دلمه فلفل، دلمه بادمجون، دلمه کلم برگ و... اشاره کرد. اما در این میون، دلمه برگ مو بیشتر از بقیه دلمه ها طرفدار داره و اواسط بهار و با رسیدن برگ های تازه درخت مو به بازار، خیلی ها دست به کار درست کردن دلمه میشن. عده ای هم دلمه برگ مو در تعداد زیاد آماده میکنن و داخل فریزر می ذارن تا مدت طولانی تری این غذای بهاری خوشمزه رو داشته باشن. توی این مطلب، قصد دارم طرز تهیه دلمه برگ مو رو بهتون آموزش بدم. تا پایان همراه من باشید.

dollme4

مواد لازم برای تهیه دلمه برگ مو

برگ مو نیم کیلو

گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم

برنج یک پیمانه

لپه یک پیمانه

سبزی دلمه ۲۵۰ گرم

پیاز متوسط یک عدد

روغن به مقدار لازم

شکر یک قاشق غذاخوری

سرکه نصف پیمانه

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

dollme6

طرز تهیه دلمه برگ مو

مرحله اول

از یک ساعت قبل برنج و لپه رو جداگانه می شوییم و خیس می کنیم تا کمی نرم بشن. بعد از این مدت زمان، برنج رو با یک قاشق چایخوری سرخالی نمک به روش کته می پزیم. لپه رو هم جداگانه می پزیم و آبکش می کنیم.

مرحله دوم

پیاز رو پوست گرفته و نگینی خرد می کنیم. داخل یک تابه مقداری روغن می ریزیم و وقتی داغ شد، پیاز رو تفت میدیم تا طلایی رنگ بشه. سپس گوشت چرخ کرده رو اضافه کرده و تفت می دیم تا رنگ گوشت تغییر کنه.

مرحله سوم

 در این مرحله، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مخلوط پیاز و گوشت اضافه می کنیم. بعد از یکی دو دقیقه، برنج و لپه پخته شده  رو اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس سبزی دلمه رو اضافه می کنیم و تفت می دیم تا رنگ سبزی تغییر کنه. از روی حرارت برمی داریم.

dollme1

مرحله چهارم

داخل یک قابلمه آب می ریزیم و وقتی جوش اومد، چند دقیقه برگ های مو شسته شده رو داخل آب جوش می ریزیم تا رنگشون تغییر کنه و نرم بشن. سپس اونها رو آبکش می کنیم.

مرحله پنجم

برگ ها رو دونه دونه روی تخته آشپزخونه می ذاریم. یک قاشق از مواد گوشتی رو قسمت ساقه برگ مو به صورت فشرده قرار می دیم و برگ ها رو یا به شکل بقچه ای و یا لوله ای می پیچیم. این کار رو ادامه میدیم تا تمام مواد مایه میانی دلمه تموم بشه.

مرحله ششم

داخل یک قابلمه یا تابه گود رو با برگ مو می پوشونیم و دلمه ها رو به شکل فشرده روی اونها می چینیم. روی دلمه ها رو هم با برگ مو می پوشونیم. قابلمه رو روی حرارت ملایم قرار میدیم.

dollme3

مرحله هفتم

سرکه و شکر رو با یک لیوان آب کاملا مخلوط می کنیم و روی دلمه ها می ریزیم و اجازه می دیم به مدت یک ساعت خیلی ملایم بجوشه و بپزه. پس از اینکه دلمه ها پخت، اونها رو به آرومی از قابلمه خارج می کنیم و داخل ظرف مورد نظرمون می کشیم و نوش جان.

نکات و فوت و فن تهیه دلمه برگ مو

-سبزی دلمه شامل گشنیز، جعفری، نعناع و ترخون میشه. در این ترکیب مقدار گشنیز رو بیشتر در نظر بگیرید. می تونید از سبزی خشک هم داخل دلمه برگ مو استفاده کنید.

-اضافه کردن شکر برای دادن طعم ملس به دلمه و براق شدن دلمه هاست.

-بهتره وقتی دلمه ها رو داخل قابلمه چیدید یک بشقاب چینی بزرگ روی دلمه ها قرار بدید تا دلمه ها در حین پخت، باز نشن.

dollme2

-در تهیه سس دلمه برگ مو می تونید از دو قاشق غذاخوری زعفرون دم کرده هم استفاده کنید.

-در تهیه دلمه برگ مو نیازی نیست تا در ابتدا برنج و لپه رو کامل بپزید. نیم پز بشن هم کافیه چون در زمان پخت دلمه کامل می پزن.

-در تهیه دلمه برگ مو می تونید از گوشت قرمز تکه ای هم استفاده کنید. فقط زمان بیشتری باید به پخت گوشت نگینی خرد شده اختصاص بدید.

-دلمه برگ مو رو میشه بدون گوشت و به صورت گیاهی با قارچ خرد شده و تفت داده شده و یا سویا هم آماده کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی