|

اگه عاشق قیمه قاطی شده هستی بدو بیا / قیمه شاه عباسی یا لاپلو یه رقیب جدیه واسه خورش قیمه

اگر عاشق قیمه قاطی شده هستی و نمیدونی چیکار کنی تا همیشه این غذای خوشمزه رو بخوری، یه پیشنهاد جذاب واست دارم و اون قیمه شاه عباسیه.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- خب دیگه همه ما میدونیم که ما ایرانیا عاشق غذا خوردنیم. اونم نه از این غذا معمولیا که خارجیا یه ذره میریزن وسط ظرفشون و تمام، بلکه حسابی خورش بار میزاریم و با یه عالمه برنج نوش جانم می کنیم. یکی از غذاهای خوشمزه و پرطرفدارمون هم خورش قیمه هستش که با رنگ و لعاب جذابی که میگیره میتونه آدمو دیوونه کنه.

البته که خیلی از ما ایرانی ها هم این خورش و البته خورش قورمه سبزی رو قاطی شده دوست داریم و غش می کنیم واسه اون بار دومی ک میخوایم گرمشون کنیم و به شکل قاطی شده با برنج سرو می کنیم. اما آیا میدونستین که قیمه جان یه نمونه قاطی شده مستقل داره به نام قیمه لاپلو یا همون قیمه شاه عباسی؟

این سبک قیمه از ابتدا به شکل قاطی شده هستش و دقیقا همون غذاییه که واسش صبر می کنیم تا یه وعده بگذره و بتونیم قیمه و پلو رو قاطی کنیم! خب چه بهتر که اگه عاشق این سبک غذا هستید از همون ابتدا این مدلی درست کنید؟ 

اما طرز تهیه اش چجوریه؟ فقط کافیه تا با ادامه مطلب ما همراه بمونید و این خوشمزه جذاب رو یاد بگیرید.

قیمه لاپلو

چجوری قیمه شاه عباسی درست کنیم؟

قیمه درهم یا بهتره بگیم قیمه شاه عباسی بی شک یه رقیب جدی و خفن واسه قیمه حساب میشه. این غذای خوشمزه در واقع همون قیمه خودمونه که لای برنج پخته میشه. خوش طعمی و بوی دلبرانه این غذا به هل و دارچینی هستش که داخلش میریزیم. فراموش نکنید که حتما زعفرون رو با یخ دم کنین تا غذای شما حسابی خوش رنگ بشه. قیمه لاپلو یه غذای شیک و جلسی هستش که حتی میتونید در مهمونی ها هم ازش به جای قیمه جان استفاده نمایید همه رو سورپرایز کنید. برای پخت قیمه لا پلو سعی کنین که با برنج ایرانی بپزین تا عطر و طعم قیمه لاپلو رو چند برابر کنه.

قیمه لاپلو

مواد لازم برای پخت قیم شاه عباسی

لپه 1 پیمانه

برنج‌ ۳ پیمانه

گوشت قیمه ای (ریز خرد شده)    ۳۰۰ گرم

پیاز ۲ عدد

رب گوجه 2 قاشق غذاخوری

روغن جهت تفت مواد و مقداری روغن کرمانشاهی به دلخواه

زرشک، خلال بادام، خلال پسته، به میزان دلخواه

پودر پوست پرتقال شیرین شده    به میزان دلخواه

زردچوبه، فلفل سیاه، پودر هل، زعفرون، پودر لیمو عمانی، چوب دارچین، پودر گل سرخ به میزان لازم

قیمه لاپلو

خیساندن و نیم پز کردن لپه ها

لپه و برنج رو اول از یه چند ساعت قبل خیس کنین. برای طعم بهتر غذا بهتره که لپه از قبل یه نیم پز شده باشه تا بوی بد ازش خارج بشه. از طرفی هم زمان پخت لپه با گوشت خب یکم متفاوته و اگر همزمان به گوشت اضافه کنین لپه شما له قطعا له خواهد شد.

پختن گوشت برای قیمه لاپلو

پیاز رو نگینی خرد کرده و داخل قابلمه بریزید و همراه با زردچوبه اونرو به خوبی تفت دهید. سبک که شد گوشت های قطعه قطعه شده رو به پیاز اضافه کنید و تفت بدین تا گوشت شما تغییر رنگ بده. سپس یه چوپ دارچین و یکم فلفل سیاه اضافه کرده و ۳ لیوان آب جوش داخلش بریزید و درب قابلمه رو بزارین تا گوشت پخته بشه.

قیمه لاپلو

تفت دادن رب

داخل یه تابه کوچیک روغن ریخته تا حسابی داغ بشه و رب رو به میزان گفته شده بریزید و یه هم بزنین تا رب یه رنگ خوش به خودش بگیره و بعد لپه نیم پز شده رو به رب اضافه کنید و یکم تفت بدید. در نهایت هم به گوشت اضافه نمایید و چوب دارچین رو خارج کنید.

قیمه لاپلو رو دم بزارید

وقتی گوشت خوب پخته شد ادویه و نمک رو اضافه کنید و درب قابلمه رو بزارین و اجازه بدین که آب قیمه تموم بشه. سپس در آخر پودر پوست پرتقال شیرین شده رو اضافه کنین. برنجی که از چند ساعت قبل خیس کردین رو روی حرارت بذارید تا جوش بیاد و درحین پخت کف روی برنج رو بگیرید و آبکشش کنید. کف قابلمه به میزان لازم روغن بریزید و ته دیگ سیب زمینی رو بچینید، سپس مقداری برنج ریخته و قیمه رو تو مرکز قابلمه بریزید و مابقی برنج رو هم اضافه کنید و هم بزنید. بعد زعفرون رو غلیظ دم کنید و به همراه کره یا روغن کرمانشاهی بر روی برنج بریزید و یه ساعتی ساعتی بزارین بمونه تا برنج دم بکشه. بعد داخل دیس غذا رو بکشین و با زرشک و خلال بادوم تفت داده شده تزیین کنید و در نهایت هم با سالاد و زیتون نوش جان کنید.

قیمه لاپلو

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی