|

پتوسِ جون سختت حالش خرابه و رشد نمیکنه؟ بهت میگم این گیس آبشاری چشه؛ البته با درمانش

پتوس یه گل خوشگل و پرطرفداره که خیلیم مقاومت داره اما وقتی حالش بد میشه دیگه رشد نمیکنه که اینجوری میتونی دلیلش رو بفهمی و خوبش کنی.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- گل ها از آیتم های جدید تو هر خونه ای هستند که دیگه ترند شدن و تو هر خونه ای که میرید احتمالا یک یا چند گل و گیاه در گوشه کنار خونه می بینید. این در حالیه تا همین چند سال پیش خیلی مد نبود و حالا طرفداران بسیاری پیدا کرده. چرا که قطعا میدونید نگهداری از گل و گیاه میتونه هم زیبایی تاثیرگذاری به دیزاین خونه ببخشه و هم طراوت و شادابی خیلی خوبی به فضای خونه  و اهالی خونه بده. این در حالیه که حس مسئولیت پذیری رو هم تو آدمات ایجاد میکنه چرا که گل ها نیز نیاز به رسیدگی دارن و حتی برخیشون به شدت حساس هم هستند. 

اما در این مطلب ما میخوایم به یکی از پرطرفدار ترین نوع گل ها اشاره کنیم که احتمالا تو بیشتر خونه ها دیده میشه. بله گل پتوس از زیبا ترین و البته مقاوم ترین گل هاست که نگهداری ازش خیلی سخت نیست و از اونجایی که رونده نیز هست، میتونه بر روی میز و دیوار و هیجان انگیز باشه. اما پتوس نیز به مانند هر موجود زنده ای اگه تو نگهداریش روند اشتباهی رو برید با آسیب دیدگی و ریز ریز مردنش مواجه خواهید شد. شاید شما هم به این مشکل بر خورد داشتین که یهو پتوس عزیزتون دیگه رشد نکرده و نگرانش هستید. پس اگه چنین است با ادامه این مطلب همراه باشید تا دلایل مختلفش رو بدونید.

رشد نکردن پتوس

در ابتدا بهتره بدونید که رشد نکردن پتوس ممکنه هم به رشد نکردن ساقش باشه و هم به ریختن برگاش. این در حالیه که مطمئن باشید مرحله ای رو اشتباه رفتین و یا مراقبت مناسب رو نداشتین که خب اگه خیلی زود اقدام به احیای نکنید قطعا گیاه بیچاره از بین خواهت رفت. 

کود یک عامل مهم در رشد نکردن پتوس

از اونجایی که پتوس نیاز زیادی به مواد مغذی و آلی داره، پس دریافت کود شیمیایی براش خیلی مهمه و اگه به میزان مناسب کود دهی نشده باشه قطعا علائم آسیب رو نشون میده. بهترین زمان برای کود پتوس در فصل بهار و تابستون هستش که فصل رشدشه و ماهی دو بار کود میخواد. این میزان در فصل های پاییز و زمستون کمتره. 

دقت داشته باشید که وقتی خاک گیاه و یا گلدونش رو عوض می کنید بهتره که دو هفته ای کود دهی نداشته باشید.

گلدان کوچک دلیل عدم رشد پتوس

خب وقتی خود پتوس رشد بسیاری داره، قطعا ریشه گیاه هم رشد زیادی داره و به همین علت اگه گلدونش کوچیک باشه رشد ریشه متوقف میشه و در نهایت رشد گل ها همینطور! اما نکته اینجاست که برای تعویض گل اگر در فصل سرد سال به سر می برید باید تا بهار صبر کنید و سپس این اقدام رو در گلدانی بزرگ تر داشته باشید.

رشد نکردن پتوس.jpg1

رشد پتوس برعکس جاذبه باشه متوقف میشه

خب همونطور که گفتیم و میدونید، گل پتوس رونده هستش و رشد بسیاری داره. گاهی از این گل برای زیبایی دیوار ها استفاده میشه که خب چون جاذبه زمین به سمت پایین هستش، اگرچه ریشه و گلدان در قسمت پایینی باشه و ساقه ها رو به سمت بالا ببرید، ریشه نمیتونه مواد مغذی رو به میزان مناسب به سطح بالا و ساقه ها برسونه! همین میشه که رشد این گیاه نازنین کم میشه و از بین میره!

رشد نکردن پتوس (2)

آبیاری اینچنین رشد پتوس رو قطع میکنه

قطعا برای هر گلی آبیاری میتونه مهم باشه و همیشه نظر بر این نیست که آب دادن زیاد برای گل خوبه، بلکه گاهی برخی از گل ها به مانند پتوس هستند که غرقاب کردنشون و یا به تعداد زیادی آب دادنشون باعث نابودی میشه. اگر خاک پتوس رو اونقدر غرقاب کنید که هیچ منفذ بازی در خاک وجود نداشته باشه، اونوقته که ریشه پوسیده میشه و دیگه توان سابقش رو نداره. بهترین تایم برای آبیاری پتوس زمانیه که 10 سانت از سطح خاک خشک شده باشه که برای دونستنش باید هر یکی دو روز درمیون انگشت اشارتون رو داخل خاک کنید و رطوبتش رو حس کنید.

اگر گیاه رشدش متوقف شد و یا برگ هاش به رنگ قهوه ای سیاه در اومدن احتمال اینکه به صورت درست آبدهی نشده رو بدید. اگرچه برگ های پایینی هم دچار ریزش زیاد و زردی شدن بدونید که باید به سرعت برای درمانش اقدام کنید و گل از ریشه از خاک در بیارید و اون قسمت هایی که پوسیده هستند رو جدا کنید و بعد قارچ کش به ریشه بزنید و در خاک ضدعفونی شده بکارید.

عدم رشد پتوس با آفت زدگی 

آفت زدگی قطعا یکی از دلایل اصلی رشد نکردن پتوس هستش چرا که ریشه دیگه توانایی رسوندن مواد مورد نیاز به گیاه رو نداره و با توجه به اینکه آفت بهش حمله کرده ممکنه از بین بره. لکه های سفید و یا اینکه اگر برگا هاش به صورت چسبناک شدن یقین داشته باشید که آفت به گل زده و باید قسمت های چسبناک رو پاک کنید و سپس با سمومی مثل مثل کنفیدور، مالاتیون و دیازینون برگ ها رو با رعایت میزان دست سمپاشی کنید.

اگر هم برگ ها به رنگ سیاه و قهوه ای در اومدن بدونید که گیاه به مشکل بیماریهای قارچی خورده و باید برگای بیمار رو هرس کنید و بعد برگ ها و خاک رو با قارچ کش ضدعفونی کنید. 

رشد نکردن پتوس5

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی