|

فواید جسمی و روانی رابطه جنسی که نمی دانستید

13 فایده باورنکردنی یک رابطه جنسی سالم و پراحساس

رابطه جنسی به ویژه در یک رابطه ی پر از عشق می تواند فواید غافلگیرکننده ای باشد که گستره ای از مزایای جسمی و روانی را دربرمی گیرد.

لینک کوتاه کپی شد
2

برقراری رابطه جنسی به ویژه در یک رابطه ی پر از عشق می تواند فواید غافلگیرکننده ای باشد که گستره ای از مزایای جسمی و روانی را دربرمی گیرد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از روزیاتو؛ رابطه جنسی می تواند اضطراب را کاهش دهد و باعث تقویت روحیه، اعتماد به نفس و میل جنسی شود.

۱- کاهش اضطراب

تحقیقات نشان داده برانگیختگی جنسی باعث کاهش سطح کورتیزول یا همان هورمون اضطراب می شود، امری که ممکن است علت آرامش بخش بودن رابطه جنسی باشد.

کاهش سطح کورتیزول می تواند به مرور باعث کم شدن احساس اضطراب شود. به گفته ی دانشمندان، کسانی که رابطه جنسی دارند به طور کلی اضطراب کمتری تجربه می کنند.

۲- تقویت روحیه و اعتماد به نفس

یک دلیل دیگر اینکه رابطه جنسی ممکن است باعث تقویت روحیه شود این است که باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می شود که با افزایش احساس خوشی، انگیزه و انرژی مرتبط است.

این افزایش سطح اندورفین می تواند باعث بالا رفتن اعتماد به نفس هم شود و کمک کند در زندگی روزمره ی خود بیشتر احساس اعتماد به نفس کنید.

تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد افرادی که زندگی جنسی فعالی دارند، حس رضایت بیشتری از زندگی خود دارند و به طور کلی از سلامت روان بهتری برخوردارند.

۳- افزایش میل جنسی

صمیمیت و رضایت جنسی سطح اکسی توسین را افزایش می دهد که به هورمون عشق مشهور است و با احساس اعتماد، همدلی و میل به شریک زندگی خود مرتبط است.

از آنجایی که اکسی توسین بر ارتباط فیزیکی و عاطفی اثر می گذارد، نقشی اساسی در برقراری روابط صمیمانه دارد. وقتی احساس نزدیکی بیشتری به شریک زندگی خود کنید، ممکن است میل جنسی تان هم افزایش یابد.

۴- بهبود سلامت شناختی

رابطه جنسی فواید مختلفی برای مغز داد و حتی ممکن است به حافظه کمک کند.

محققان در پژوهش های صورت گرفته بر حیوانات پی بردند رابطه جنسی به مغز کمک کرده بود در هیپوکامپ نورون های جدید بسازد، بخشی از مغز که مسئولیت یادگیری و حافظه را برعهده دارد. در انسان ها نیز محققان به وجود رابطه میان داشتن رابطه جنسی بیشتر و برخورداری از حافظه ی قوی تر پی بردند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۷ نشان داد افرادی که رابطه ی جنسی بیشتری داشتند، در آزمون های مرتبط با حافظه ی فعال و کارکرد اجرایی نمرات بالاتری دریافت کرده بودند. کارکرد اجرایی توانایی هایی همچون خودکنترلی، برنامه ریزی و حل مسأله را دربرمی گیرد.

رابطه جنسی می تواند به کالری سوزی، بهبود خواب، تقویت دستگاه ایمنی بدن، کاهش فشار خون و کاهش درد کمک کند. رابطه جنسی همچنین فواید جسمی ای مختص به مردان و زنان دارد، مثل کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان و تقویت عضلات کف لگن در زنان.

۵- کالری سوزی

رابطه جنسی جای ورزش کردن را نمی گیرد اما از نشستن روی مبل، کالری بیشتری می سوزاند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۳ نشان داد زوج هایی که در اوایل دهه ی ۲۰ زندگی خود قرار داشتند در زمان برقراری رابطه جنسی، ۶۹ تا ۱۰۰ کالری سوزانده بودند که تقریباً معادل ۱۰ دقیقه دویدن روی تردمیل است.

با این حال، میزان کالری سوزی به شدت و مدت زمان رابطه جنسی بستگی دارد.

۶- تقویت دستگاه ایمنی بدن

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ نشان داد زنانی که زندگی جنسی فعالی داشتند، نسبت به زنانی که رابطه جنسی نداشتند، سطح آنتی بادی ایمونوگلوبین A در بزاق دهان آن ها بالاتر بود.

کمبود این آنتی بادی می تواند ریسک ابتلا به برخی بیماری های تنفسی مانند ذات الریه و برونشیت و همینطور بروز عفونت در سینوس ها، گوش ها و چشم ها را افزایش دهد.

بنابراین این پژوهش از وجود یک ارتباط احتمالی میان رابطه جنسی و قدرت دستگاه ایمنی بدن حکایت دارد. گرچه محققان خاطر نشان کرده اند که برای اطمینان از آن به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۷- بهبود خواب

در پژوهشی در سال ۲۰۱۹ هم مردان و هم زنان از بهبود خواب خود پس از تجربه ی ارگاسم گفته بود.

به ویژه در مورد زنان، رابطه جنسی به آزاد شدن اکسی توسین در بدن کمک می کند که به طور مستقیم بر مغز تأثیر می گذارد و باعث احساس آرامش می شود.

ارگاسم همچنین باعث افزایش سطح پرولاکتین در بدن می شود، هورمونی که با احساس خواب آلودگی و آرامش مرتبط است. این بدان معنی است که رابطه جنسی ممکن است به خواب رفتن را ساده تر کند.

۸- کاهش فشار خون و جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی

رابطه جنسی به دو شکل می تواند باعث کاهش فشار خون شود.

افزایش ضربان قلب: رابطه جنسی ضربان قلب را بالا می برد و این امر به مرور می تواند به قلب کمک کند خون را به شکل مؤثرتری به سرتاسر بدن پمپاژ کند و در جریان آن فشار خون هم کاهش می یابد.

کاهش اضطراب: رابطه جنسی باعث آزاد شدن مواد شیمیایی ای در بدن می شود که اضطراب را کاهش می دهند، امری که به کاهش فشار خون کمک می کند.

پژوهشی نشان داد مردانی که یک بار در ماه یا کمتر رابطه جنسی داشتند، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آن ها ۴۵ درصد بیشتر از مردانی بود که ۲ بار در هفته یا بیشتر رابطه جنسی برقرار می کردند.

۹- کاهش درد

رابطه جنسی باعث آزاد شدن هورمون اندورفین در بدن می شود که برخی تحقیقات نشان داده ممکن است به تحمل درد قاعدگی و زایمان کمک کند. این هورمون ممکن است به کاهش دردهای مزمن هم کمک کند.

با این حال، اگر برقراری رابطه جنسی برای شما با درد همراه است، روش هایی برای حل این مشکل وجود دارد. مسائلی همچون آندومتریوز، ولوودینیا (درد واژن) و یائسگی می توانند برقراری رابطه جنسی را برای زنان دردناک کنند اما این مسأله اغلب با انجام درمان های مختلف قابل حل است.

۱۰- تقویت عضلات کف لگن در زنان

رابطه جنسی می تواند باعث تقویت عضلات کف لگن در زنان شود که رحم و مثانه را احاطه کرده اند و نقش مهمی در سلامت آن ها دارد.

برخورداری از عضلات کف لگن قوی تر به کنترل ادرار و مدفوع و کاهش درد واژن کمک می کند و ممکن است در جلوگیری از ابتلا به عفونت مجرای ادرار هم نقش داشته باشد.

۱۱- کاهش ریسک ابتلا به سرطان پروستات در مردان

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ نشان داد مردانی که رابطه جنسی بیشتری داشتند، ریسک ابتلا به سرطان پروستات در آن ها کمتر بود.

۱۲- به تعویق انداختن یائسگی

دانشمندان به وجود رابطه میان تعداد دفعات برقراری رابطه جنسی و زمان آغاز یائسگی در زنان پی برده اند.

تحقیقی در سال ۲۰۲۰ نشان داد زنانی که رابطه جنسی هفتگی داشتند، احتمال ورود به یائسگی در آن ها ۲۸ درصد کمتر از زنانی بود که کمتر از یک بار در ماه رابطه جنسی داشتند. زنانی که رابطه جنسی کمتری داشتند احتمال تجربه ی یائسگی در سنین پایین تر در آن ها بیشتر بود.

۱۳- دفع سنگ کلیه

رابطه جنسی زیاد ممکن است به هم مردان و هم زنان در دفع سنگ کلیه کمک کند. محققان می گویند علت این مسأله ممکن است نیتریک اکسیدی باشد که حین برقراری رابطه جنسی در بدن آزاد می شود که بعداً می تواند به آرام گرفتن حالب (لوله ی انتقال ادراز از کلیه ها به مثانه) کمک کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی