|

منیرو روان پور کیست؟

منیرو روانی پور و داستان هایی که زنان ساده اما قهرمانش متحیرتان خواهند کرد؛ لطیف و محکم

Moniro Ravanipour

برخی نویسندگان هستند که شاید نامشان را آن قدر ها که باید و شاید نمی شنویم اما آثاری به رشته تحریر در آورده اند که ادبیات را متحول نموده.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چرا ادبیات مهم است؟ اصلا برای چه کتاب هایی غیر از کتاب های علمی باید قفسه کتابخانه ها را پر کنند؟ واقعا هدف این حجمه اثری که به خاطرشان درخت ها قطع می شوند و فضاهایی که می تواند با اعداد و ارقام پر کرد اما در عوض با کلمات متعدد پر می شود چیست؟ آیا واقعا این قسم از کتاب ها یا شاید بهتر است بگوییم داستان ها هدف دیگری هم جز سرگرم کردن افرادی که وقت زیادی آورده اند و به جای در آوردن یک لقمه نان به پای خواندن داستانی ساده نشسته اند دارد؟ اگر کسی گفت که خیر با تشر به او پاسخ دهید که کارش از این حرف ها گذشته با تشر به او پاسخ دهید تا به خودش بیاید و بدانید که آثار نویسندگانی چون صادق هدایت، شاید داستانی و عام به نظر برسند اما فراتر از آنند که حتا هر کسی قدرت خواندنش را داشته باشد.

داستان ها با هر رنگ و بویی که باشند حرفی برای گفتن دارند اگرچه که قطع به یقین پیدا می شوند آثاری هم که صرفا برای سرگرمی خلق شده اند اما تعدادشان آن قدر نیست که بخواهیم چشممان را بر روی برترین ها ببندیم، هرچند که متاسفانه بسته ایم و بسیاری از نویسندگان فارسی زبان را نمی شناسیم. یکی از نویسندگان مهمی که باید  بیشتر به او توجه کنیم بانو منیرو روانی پور می باشد خانمی که چه در داستان کوتاه نویسی و چه در رمان نویسی دستی بر آتش دارد و داستان های قابل تاملی را به رشته تحریر در آورده.

چرا باید آثار منیرو روانی پور را بخوانیم؟

منیرو روانی پور از جمله نویسندگانی است که به سبک رئالیسم می نویسد و از جمله معدود نویسندگان فارسی زبان است که به سبک رئالیسم جادویی نیز  آثار قابل توجهی دارد در واقع بیشتر داستان های او در فضایی بینابین واقعیت و خیال اتفاق می افتند آنقدر که شاید حتا تشخیص دادن واقعیت و خیال گاهی برای خواننده دشوار گردد. از طرف دیگر می توانیم بگوییم که قالب اصلی داستان های منیرو روانی پور مبارزه ی آدم ها با سختی های زندگی است که گاه سر منشا طبیعی دارند و گاه اجتماعی اما به هر حال شخصیت های او همیشه از این سختی ها سربلند بیرون خواهند آمد.

یکی دیگر از ویژگی های بسیار درخور توجه در داستان نویسی منیرو روانی پور توجه ویژه او به زن ها می باشد و معمولا قهرمان های داستان های او نیز بانوانی هستند که خوب بلدند چطور مقاوم و سرسختانه سختی ها را پشت سر بگذارند، زنانی عاشق، قوی، مستقل و چارچوب شکن.

منیرو روانی پور

از منیرو روانی پور چه بخوانیم؟

1.مجموعه داستان کنیزو

کنیزو اولین کتاب این نویسنده می باشد که در سال 1367 برای اولین بار چاپ شد و در حقیقت کنیزو یک مجموعه داستان کوتاه است که شاید می توانیم بگوییم تاثیر گذار ترین داستان آن نیز کنیزو می باشد. کنیزو رواست گرد داستان زنانی است که بارها و بارها دیده ایم یا شنیده ایم چه در واقعیت چه در دنیای آثار هنری اما منیرو روانی پور برخلاف غالب آثار این چنینی سعی دارد تا موقعیت را آن طور که هست شسته و رفته نمایان کند، نمایان کند تا شاید بتوان برای آن ها تغییری ایجاد کرد.

2.مجموعه داستان نازلی

به گزارش شایانیوز، نازلی یکی دیگر از مجموعه داستان های بی نظیر منیرو روانی پور است که به زندگی زنان مختلف جامعه می پردازد و دغدغه هایی که زندگی آن ها را زیر رو می کند. و خود داستان نازلی اگر چه یک داستان کوتاه است اما به قدری اتفاق های متعدد و دور از انتظار در آن رخ می دهد که خواننده را شگفت زده می کند.

3.داستان بلند اهل غرق

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم منیرو روانی پور به سبک رئالیسم می نویسد و از رئالیسم جادویی نیز بسیار استفاده می کند. رمان اهل غرق یکی از شاخص ترین و مهم ترین آثار در ادبیات فارسی است که به سبک رئالیسم جادویی نوشته شده است و به زیبایی هر چه تمام تر افسانه و بار های سنتی مردم بومی جفره را که خود نویسنده نیز متعلق به آن جا می باشد در داستان اضافه کرده است.

آیا شما کاربران شایانیوز تا به حال هیچ یک از این آثار را خوانده اید؟ نظرات و پیشنهاداتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها