|

از هدایت چی بخونیم؟

پنج اثر از صادق هدایت که خواندن آن ها دِینی است بر گردن ادبیات دوستان!

اگر هدایت را نمیشناسی یا شهرت او به بدبینی مانع از این شده که تا حالا آثارش رو بخونی بیا تا بگم چرا فکرت کلا غلطه!!!

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بعضی از اشخاص انگار از همان کودکیشان هم جلوتر از زمانه خود هستند، انگار به عصر دیگری تعلق دارند که حالا در دوره زیستنشان به بند کشیده شده اند، صادق هدایت یکی از همین نویسندگان، مترجمان و روشنفکران به نام تاریخ ایران است که نمی توان چشم بر روی هنرش و مهارت هایش بست. صادق هدایت یک نویسنده معمولی با حجم بالایی از آثار تاثیر گذار نیست بلکه یک الگو ی ابدی است از آن الگو هایی که نه تنها راه را نمایان می کنند بلکه پی ریزی اتفاقات مهم را نیز انجام می دهند. خواندن آثار صادق هدایت مهم است چون ما به عنوان یک ایرانی به او مدیونیم، پس باید برای ادای دین خود هم که شده دست کم با معروف ترین آثار او آشنا باشیم. باید هدایت را بخوانیم تا ببینیم چه شد که سورئال راه خود را به ادبیات ایران پیدا کرد؟ چه شد که  نویسنده های چیره دست اروپایی نظیر کافکا برای مخاطبین ایرانی رونمایی شدند؟ و البته بسیاری از چه شد های دیگر که ما را مدیون هدایت می کنند. هدایتی که روشن بینی مردم دغدغه زندگی اش بود و نمی توانست جهل را تاب بیاورد. هدایتی که  در مقدم ای به نام پیام کافکا برای داستان کوتاه او به نام در مستعمره مجازات می نویسد: «این دنیا برای زندگی مناسب نیست، خفه‌کننده است. به همین دلیل است که (کافکا) به دنبال "زمین و هوا و قانون" می‌رود که بتواند زندگی شایسته‌ای را در خود جای دهد.»

صادق هدایت

بیش از این گزافه گویی نمی کنیم و در عوض پنج نمونه از معروف ترین آثار صادق هدایت را در ادامه به شما معرفی می کنیم که احتمالا از خواندن آن ها لذت می برید.

1.بوف کور اثر صادق هدایت

بوف کور معروف ترین اثر صادق هدایت است که البته خواندن آن کار هرکسی نیست. اشتباه نکنید قصد نداریم که سخت خوانی آن را به رخ بکشیم در واقع منظور ما به بعد عاشقانه آن است اگر چه که سخت خوان است و احتمالا مخاطب را با چالشی عظیم برای فهم رو به رو می کند. بوف کور یک داستان عاشقانه است، از آن داستان هایی که پایان خوش ندارد و محکوم به فناست. بوف کور خواننده را چهار دست و پا در دنیای راوی غرق می کند، و داستان به گونه ای پیش می رود که انگار بر لبه شمشیری است که یک سمتش خیال است و یک سمتش واقعیت و لحظه ای درنگ کافی است تا از لبه شمشیر به یک طرف پرت شوید. و به عنوان نکته ی آخر نیز باید بگوییم که بوف کور یکی از مهم ترین و قابل توجه ترین آثار قرن بیستم ادبیات ایران به شمار می رود.

2.سگ ولگرد اثر صادق هدایت

سگ ولگرد از آن دست آثاری است که در وهله اول ممکن است یک اثر ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد از آن داستان هایی که قرار است با جان بخشی به اشیا یا حیوانات حال و هوایتان را عوض کنند و دنیا را از دید حیوانات نشان دهند اما چنین ساده بینی ای از کسی چون هدایت بعید است، پس شاید حدس زده باشید که هدایت در پس این جانبخشی چطور سعی دارد تا انسان جدامانده از هم نوعان خود را در دنیای مدرن به تصویر بکشد!

صادق هدایت

3.سه قطه خون اثر صادق هدایت

به گزارش شایانیوز، برخلافه این روز ها که گویا نویسندگان معاصر شیفته رمان نویسی هستند نسل قبلی آن ها جایگاه داستان کوتاه نویسی را بسیار ارزش می نهادند و برای آن زحمت می کشیدند. سه قطره خون یکی از بهترین مجموعه داستان های کوتاه صادق هدایت می باشد که داستان های بی نظیری چون سه قطره خون و داش آکل را شامل می شود، داستان هایی که برخی از آن ها شاید چندان هم واقع گرایانه نباشند اما همچنان قوی و گیرا هستند.

4.حاجی آقا اثر صادق هدایت

حاجی آقا بعد از بوف کور دومین داستان بلند معروف صادق هدایت به شمار می رود، داستانی که رد پای جنگ جهانی دوم بر آن سایه انداخته است و نویسنده نیز با روایتی جذاب نگاه نقادانه خود را بر اوضاع و احوال سیاسی و اجتماعی دوران می اندازد و آن را برای ما نیز به تصویر می کشد. حاجی آقا یک داستان واقع‌گرای طنز آمیز، سیاسی و اجتماعی است که از زبان سوم شخص روایت می شود و با ادبیات کوچه بازاری و عامیانه ای که دارد حسابی خواننده را در خودش گم می کند.

صادق هدایت

5.اوسانه اثر صادق هدایت

اوسانه با دیگر آثاری که در این مقاله به آن ها اشاره شده است به کل فرق دارد، اوسانه یک اثر پژوهشی است، از آن آثاری که هدایت برای گردآوری آن عرق ریخته است و نهایتا گستره ای از اشعار و ترانه های فولکلور ایرانی را جمع کرده و کنار هم آورده. هدایت تمام تلاش خود را کرده تا جلوی از بین رفتن این ترانه ها و یاد بود های گذشتگان را بگیرد و مانع از خار شماری آن ها توسط جامعه ی مثلا متجدد و مدرن شود.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • امیر علی ارسالی در

    درود بر بزرگ‌ مرد تاریخ ایران صادق خان هدایت سلطان قلبها

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها