|

داستان کوتاه ایرانی چی بخونیم؟

پنج مجموعه داستان کوتاه از بزرگان ادبیات فارسی؛ کم حجم اما پر مغز و شیرین

اگه از خوندن داستان کوتاه لذت میبری پس باید بهترین داستان کوتاه های ادبیات فارسی رو هم بشناسی و تورق کنی.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- کشور ما ایران ادبیاتی غنی و قدرتمند دارد، ادبیاتی که می تواند دل هر نوع مخاطبی را به دست بیاورد، چه آن هایی که علاقه ماند به داستان های بلند و رمان گونه هستند و چه آن هایی که از خواندن دو بیتی های عاشقانه غرق در لذت می شوند. واقعیت این است که ادبیات ایران غنی است و اگر چه روند پیش رو، روز به روز دریغ از دیروز است اما همچنان می توان با تکیه بر گذشته این غنیمت را حفظ کرد. کتاب خواندن می تواند زندگی تک به تک انسان ها را تغییر دهید، کتاب خواندن می تواند ما را متحول کند و حتا می تواند یک جامعه را بسازد؛ پس نباید عجیب باشد که چرا در سر تا سر دنیا به موضوع کتاب خوانی تا به این حد تاکید می شود؛ اگرچه که در کشور ما متاسفانه غم نان فرصتی نمی گذارد تا در باب چنین مسائلی گفت و گو شود و یا آموزشی پدید آید.

داستان های کوتاه برای بسیاری از ادبیات دوستان جذاب و شیرین هستن؛ حجم کوتاه و مغز فراوان آن ها باعث می شود که به آن ها به چشم شاهکار های ادبی نگاه کرد چراکه آن ها تاثیری به مشابه یک داستان بلند را نهایتا برای شما به همراه خواهند آورد اما با صفحات کمتر و این بی شک قدرت نویسنده است که بتواند تا این حد صریح حرف بزند. در ادامه پنج مجموعه داستان بی نظیر از ادبیات فارسی را به شما معرفی می کنیم که قطعا از خواندنشان لذت خواهید برد.

1.سه تار اثر جلال آل احمد

بدون شک جلال آل احمد یکی از بزرگترین روشنفکران و تاثیر گذاران تاریخ معاصر ایران به شمار می رود. مجموعه داستان سه تار به قلم این نویسنده فقید به مسائلی چون جهل، خرافه، عقاید افراطی و موضوعات این چنینی می پردازد. داستان های این مجموعه مانند بسیاری دیگر از آثار این نویسنده و مترجم ایرانی دغدغه ای سیاسی و اجتماعی دارد. نکته دیگری که در رابطه با این مجموعه قابل توجه است این است که مانند بسیاری دیگر از آثار آلا احمد خبری از طنز و مکالمات شوخ طبع گونه نیست و. بیشتر چهره ای غمگین و مه آلود دارد.

جلال آل احمد

2. انتری که لوطی اش مرده بود اثر صادق چوبک

اگر به داستان های قدیمی ایرانی علاقه داشته باشید بی شک نام صادق چوبک را شنیده اید اگرچه که این نویسنده ارزشمند آن طور که باید و شاید شناخته شده که نیست هیچ حتا این روز ها در آستانه فراموشی به سر می برد. انتری که لوطی اش مرده بود یکی از شاهکار ترین نوشته های این نویسنده می باشد که در کتابی به همین نام چاپ می شود که شامل برگزیده ترین داستان های کوتاه چوبک می باشد. شخصیت پردازی چوبک به قدری قوی است که شما را در داستان گم می کند و خود را دقیقا در همان دوره و زمانه می بینید و این از قدرت های ستودنی این نویسنده می باشد.

3.چمدان اثر بزرگ علوی

مجموعه داستان چمدان نه تنها جزو اولین اثار بزرگ علوی به سحاب می آید بلکه جزو اولین نمونه های داستان کوتاه نویسی در ایران نیز بر شمرده می شود. بزرگ علوی از آن دست نویسندگانی است که تاثیر قابل توجهی بر ادبیات گذاشته است و مانند بسیاری از هم دوره ای های خودش حسابی خود و آثارش را غرق در سیه روزی ها و معضلات مردم زمانه کرده بود و سعی می کرد تا در آثارش این موارد را به خوبی نشان دهد و چمدان نیز از این قاعده مستثنا نیست. آنچه که ممکن است در این مجموعه داستان حسابی توجه شما را به خود جلب کند پایان بندی های غیره منتظره و خارق العاده بزرگ علوی می باشد.

4.نیمه تاریک ماه اثر هوشنگ گلشیری

بی گمان هوشنگ گلشیری یکی از تاثیر گذارترین افراد در ادبیات معاصر ایران و پیش از انقلاب می باشد. ادبیات و شیوه نگارش او به قدری جذاب و گیراست که می تواند هر خواننده ای را به وجد آورد. شاید او را به نام رمان معروفش شازده احتجاب بشناسید که اگر این طور باشد هم باز خوب است و اما اگر نمی شناسیدش که هیچ باید حسابی دست بجنبانید. داستان های این مجموعه به گفته خود گلشیری ثمره تمام زحمات او در زمینه داستان کوتاه نویسی هستند پس احتمالا حدس می زنید که چقدر با قدرت برای به ثمر رساندن آن ها تلاش کرده است.

هوشنگ گلشیری

5.یکی بود یکی نبود اثر سید محمد علی جمالزاده

به گزارش شایانیوز، تا به اینجای کار هرچه گفتیم یک طرف، یکی بود یکی نبود نیز یک طرف. این کتاب که مجموعه از شش داستان و یک دیباچه می باشد را آغازگر ادبیات واقع گرای فارسی و داستان کوتاه نویسی در ایران می نامند و معروف ترین داستان آن که حتما برایتان آشناست داستان فارسی شکر است می باشد.  از شاخصه هیا اصلی این مجموعه داستان می توان به نثر طنز گونه و صد البته همان طور که انتظار می رود انتقاد گونه آن اشاره کرد.

اگر دوست داری زندگیت و قشنگ تر کنی به صفحه کتابخونه ما سر بزن تا با کتاب های خوب دنیات و بسازی.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها