|

اعتیادهای عجیب

هفت مورد از اعتیادهای عجیب و قوی که فکرشان را هم نمی کنید!!!

Strange Addictions: Sugar, Porn, Ice Cubes and More

اعتیاد هایی وجود دارند که ما گاها حتا به آنها آگاه نیستیم اما به این معنا نیست که به آنها مبتلا نمی شویم.برخی از آنها را با هم بررسی می کنیم

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- اعتیاد یکی از بدترین انواع بیماری می باشد که افراد زیادی را نیز درگیر خود می کند اما جالب است بدانید که اعتیاد تنها به مصرف یا استعمال مواد مخدر و محرک مربوط نمی شود. عوامل دیگری نیز وجود دارند که می توانند منجر به اعتیاد شوند، ان هم اعتیاد هایی بسیار قوی. در ادامه هفت مورد از عجیب ترین و قوی ترین اعتیاد ها را با شما به اشتراک می گذاریم.

هفت اعتیاد قوی و دور از انتظار:

1.شکر

محققان هنوز نتوانسته اند که به طور قطع و براساس یک تعریف ثابت عنوان کنند که شکر اعتیاد آور است اما در موارد و مطالعات زیادی خوردن بیش از حد شکر اثرات اعتیاد را ایجاد کرده است. فقط یک آبنبات کوچک به هنگام ظهر و بعد از خوردن ناهار می تواند شما را آنقدر سرحال کند که نیازی به چرت بعد از نهار نداشته باشید اما بلافاصله پس از جذب نیز می تواند بدن شما را دچار شک کند. موضوع این است که بدن شما به حجم انرژی دریافتی از آن آبنبات پاسخ می دهد اما آن انرژی را نمی تواند حفظ کند. براساس یک مطالعه نشان داده شد که پاداشی که مغز شما بر اثر خوردن آبنبات می گیرد حتا از کوکائین ها بیشتر می باشد. بنابراین افرادی که بیش از حد شیرینی، شکلات، نوشابه و مواد خوراکی از این دست را مصرف می کنند باید مراقب سلامت خود باشند.

Addiction to Suger

2.عمل های زیبایی

جراحی های زیبایی لزوما بد و یا مضر نیستند؛ آنها می توانند اعتماد به نفس افراد را افزایش دهند البته اگر انتظارات معقولی را از خود و از چهره ی خود داشته باشند. اما متاسفانه همه ی افراد این طور نیستند. تقریبا بین یک تا سه نفر از 100 نفر دچار اختلال بدشکلی بدن می شوند و این اختلال در میان کسانی که به دنبال جراحی های پلاستیک هستند 15 برابر بیشتر می باشد. جالب است بدانید که در کمال تاسف این اختلال با جراحی های زیبایی درمان نمی شود و فرد مبتلا هرگز رضایت پیدا نمی کند. بنابراین برای این گونه افراد جراحی پلاستیک رسما یک اعتیاد به حساب می اید.

3.برنزه کردن

شاید برایتان عجیب به نظر بیاید اما برنزه کردن هم در لیست عوامل اعتیاد آور قرار دارد و اتفاقا پروسه ی آن نیز بسیار جالب توجه می باشد. برنزه کردن مکرر باعث ایجاد احساس لذت و تندرستی می شود چرا که باعث آزاد شدن اندورفین در پوست می شود و اندورفین نیز می تواند مانند بسیاری از داروهای اعتیاد آور، آرامش بخش و تقویت کننده ی خلق و خو باشد. جالب تر آنکه کناره گیری از عمل برنز کردن نشانه ها و علائم واضح اعتیاد را به همراه دارد؛ حتا برخی براین باورند که اعتیاد به برنزه کردن می تواند اعتیاد به مواد مخدر و سیگار را نیز در پی داشته باشد.

متخصصان پوست توصیه می کنند از کرم ها و اسپری های برنزه کننده استفاده کنید، آنها نه تنها با عدم افزایش اندورفین باعث اعتیاد نمی شوند بلکه خطرات ابتلا به سرطان را نیز همراه ندارند.

Addiction to tanning

4.عشق

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که چطور عاشق می شوید؟ و یا معمولا پس از اینکه از یک رابطه خارج می شوید چقدر زمان می برد تا مجددا احساس کنید که عاشق شده اید؟ آیا نداشتن احساس عشق باعث می شود که خلق و خوی شما حسابی به هم بریزد؟ خب همه چیز به پاسخ پرسش های شما بستگی دارد و البته اینکه از کدام تئوری ها پیروی می کنید. برخی از روانشناسان معتقد هستند که چون بدن به عشق واکنش مثبت و خوب نشان می دهد پس نمی تواند اعتیاد آور باشد اما برخی دیگر معتقدند که همه ی عشق ها تمایلات اعتیاد آور دارند و برخی دیگر بر این باورند که عشق تنها در زمانی می تواند اعتیاد آور باشد که پیامدهای منفیِ جدی و آسیب رسانی را به همراه داشته باشد مانند سو استفاده.

در هر حال آنچه که واضح و مشخص است این است که وقتی فردی عاشق می شود عملکردِ شیمی بدن او تغییر می کند به این معنی که بدن شما دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و سایر هورمون های مرتبط با لذت و پاداش را حسابی فعال می کند؛ داروهای سو مصرف نیز این هورمون ها به ویژه دوپامین را تحریک می کند. به این ترتیب باز هم بر می گردیم به پرسش های ابتدایی.

5.تتو

تا به این لحظه نتایج مشخصی از تحقیقات در این زمینه به دست نیامده است و ما نمی توانیم بگوییم که تتو واقعا یک عمل اعتیاد آور است اما در مواردی نیز نشان داده شده است که افراد غالبا نمی توانند به یک یا دو طرح تتو بسنده کنند و مدام به سراغ یک طراحی جدید و یک خالکوبی جدید می روند بنابراین به نظر می رسد که تتو کردن می تواند اعتیاد آور باشد.

Addiction to Tattos

6.خرید

آیا بدونه کارت های اعتباری خود احساس سردرگمی و ناامنی می کنید؟ آیا تا به حال پیش آمده که به خاطر خرید های خود با عزیزانتان بحث و مشاجره  داشته باشید؟ آیا تا به حال در رابطه با هزینه های خود که صرف خرید کردن کرده اید دروغ گفته اید؟ آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که لوازمی را خریداری کنید که هرگز به آنها احتیاج پیدا نخواهید کرد؟

درست مانند هر اعتیاد دیگری، خرید کردن نیز در مرحله ی اول به شما احساس بسیار خوبی می دهد و زرق و برق خریدِ جدید، حال شما را حسابی خوب می کند اما بعد از مدت بسیار کوتاهی که اشتیاق شما فروکش می کند، احساس گناه و پشیمانی به سراغ آدم می آید. برخی از افرادی که به خرید کردن اعتیاد دارند حتا هرگز خرید های خود را استفاده نمی کنند و یا حتا اصلا بازشان هم نمی کنند.

7.تکنولوژی

مطمئنا بار ها طی سال های اخیر شنیده اید که می گویند گوشی های هوشمند، بازی های کامپیوتری و البته شبکه های اجتماعی حسابی اعتیاد آور هستند. وقت آن رسیده است که قبول کنید همه ی این موارد به شدت اعتیاد آور هستند، در دسترس بودن گوشی های هوشمند و اینترنت که در همه جا هستند می تواند زندگی هر انسانی را مختل کند. بازی های کامپیوتری نیز به ویژه در جوانان و نوجوانان محبوبیت بالایی دارد که می تواند تاثیرات مخربی را به همراه داشته باشد که یکی از آنها احتمال بروزِ پدیده ی انتقال بازی است. انتقال بازی شرایطی است که یک بازیکنِ مشتاق سعی می کند تجربه ی لذت بخش خود در دنیای مجازی و کامپیوتری به دنیای واقعی منتقل کند.

Addiction to Technology

اعتیاد یک معقوله ی بسیار پیچیده می باشد، حتا متخصصان نیز تعریف های گوناگونی از این بیماری دارند اما در همه ی این تعریف ها چند نکته ی ثابت وجود دارد که می توانند راهنمای شما باشند. اگر یک رفتار یا یک ماده به شما یا روابط شما آسیب می رساند و اگر اجتناب از آن برایتان دشوار می باشد و همیشه هوس آن را دارید ممکن است که معتاد شده باشید. پس بهتر است برای بهبود سلامت روان خود اقدام نمایید. کمک گرفتن از عزیزانتان و البته متخصصان می تواند به شما در این راه کمک کند.

برای زندگی ای بهتر، صفحه زندگی سالم ما را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی