|

خانه و آشپزخانه؛ مایکروویو، آون توستر، سولاردام یا فر توکار کدوم بهتر است؟

microwave or oven difference shayanews

اگر شما هم در خرید بین مایکروویو، آون توستر، سولاردام و فر توکار دچار تردید شده اید، پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- راستش را بخواهید از زمانی که دخترم نامزد کرده و قصد خرید جهیزیه برای او را دارم، با ابزارهای پخت و پز زیادی از جمله مایکروویو، آون توستر، سولاردام و فرتوکار مواجه شده ام که من را در انتخاب بهترین آنها کمی مردد کرده است.

از آنجایی که این فناوری ها، سالهاست به جزء جدایی ناپذیری از خانه های ما تبدیل شده اند، من هم تصمیم گرفتم یکی از بهترین آنها را برای جهیزیه دخترم خریداری کنم. من در این زمینه تحقیقات زیادی انجام دادم و در نهایت متوجه شدم که هر کدام از این ها، مزایا و معایبی دارند. اگر شما هم در خرید بین این دستگاه ها دچار تردید شده اید، پیشنهاد می کنم این مطلب را بخوانید.

مایکروویو

مایکروویو را می توان یکی از بزرگتری اختراعات قرن بیستم دانست. این ابزار پخت و پز گونه‌ای اجاق است که از طریق تابش الکترومغناطیسی ریزموج ها و به جنبش درآوردن مولکول های آب درون مواد غذایی، غذا را در مدت زمان کوتاهی گرم و آماده می کند. فرکانس امواج مایکروویو از امواج مرئی (نور) کمتر است و انرژی کمتری نیز دارد. فلزات این امواج را بازتاب می کنند. بنابراین امواج درون اجاق مایکروویو مرتبا در حال رفت و برگشت بوده و همین موضوع سبب گرم شدن فوری غذا می شود. برای اینکه این امواج به تمام قسمت های مواد غذایی برسند، یک پایه چرخان درون مایکروویو، غذا را می چرخاند. می توانید غذاهایی همچون ماهی، سبزیجات و سیب زمینی را در مدت کوتاهی با استفاده از مایکروویو آماده کنید و یا برای سرخ کردن، پختن و بخار پز کردن مواد غذایی از آن استفاده کنید.

cf01333c

مزایای مایکروویو

- از مایکروویو به منظور یخ زدایی مواد غذایی یخ‌زده ای همچون انواع گوشت و سبزیجات در عرض چند دقیقه استفاده می شود.

- گرم کردن فوری غذا بدون نیاز به افزودن چربی یا آب

- انرژی آن صرف گرم کردن ظرف یا طبقات فر نمی شود و تمام این انرژی برای پخت و پز مصرف می شود. بنابراین یکی از مزایای این دستگاه را می توان بهینه سازی مصرف انرژی دانست.  

-حفظ عطر و طعم مواد غذایی

معایب مایکروویو

- بدلیل پخت سریع مواد غذایی، احتمال باقی ماندن میکروب ها در مواد غذایی وجود دارد.

- باقی ماندن چربی و آب موجود در مواد غذایی بر روی دیواره های مایکروویو و نیاز به تمیز کردن مداوم

- مخالفان این دستگاه عقیده دارند که امواج آن علاوه بر مواد غذایی به بدن انسان نیز برخورد کرده و منجر به بروز انواع بیماری ها می شود.

- امواج کوتاه مایکروویو موجب از هم پاشیدگی ذرات تشکیل‌دهنده مواد غذایی می شود. این امواج تغییر شکل یافته ممکن است در بدن انسان، ناشناخته باشند و در فرآیند متابولیسم بدن شرکت نکنند. این موضوع ممکن است به عاملی برای ایجاد سرطان های مختلف در بدن تبدیل شود.

سولاردام

سولاردام فناوری ابداعی شرکت ال جی است. این فناوری ترکیبی ماز ایکروویو و امواج گرمایشی نوری است. سولاردام علاوه بر سیستم پخت مایکروویو به المنت های نوری نیز مجهز شده است. این دستگاه با استفاده از یک هیتر زغالی در بالا و چند نوع هیتر سرامیکی و هالوژنی در پایین امواج گرمایشی نورانی را به مواد غذایی می تاباند. محفظه پخت، بر خلاف مایکروویو به شکل استوانه ای طراحی شده است. سولاردام قادر است با استفاده از امواج گرمایشی نوری دمای مواد غذایی را در مدت 5 دقیقه به 320 درجه سانتی گراد برساند. این قابلیت سرعت پخت سولاردام را به سه برابر آون های توسترهای المنتی و 1.5 برابر مایکروویو تبدیل کرده است. سرعت پخت بالا، سبب حفظ بیشتر مواد مغذی و خوش طعم تر شدن غذا می شود. در حال حاضر ال جی، سامسونگ، دوو، دلمونتی و پاناسونیک از جمله برندهای تولید کننده سولاردام هستند.

421d2472

مزایای سولاردام

 

- تبخیر نکردن آب موجود در مواد غذایی و جلوگیری از خشک شدن آن

- بالا بودن سرعت پخت و کیفیت مواد غذایی

معایب سولاردام

تنها عیبی که می توان برای سولاردام عنوان کرد، استفاده از اشعه و امواج مایکرویو برای افزایش سرعت پخت مواد غذایی است.

آون توستر

آون توستر از دو المنت گرمایی در بالا و پایین تشکیل شده است. این دستگاه علاوه بر انجام کار توسترهای معمولی (تُست کرن نان) کاربردهای بسیاری از جمله درست کردن پیتزا،‌ کباب کردن گوشت، برشته کردن مرغ، گریل کردن سبزیجات، تهیه همبرگر و گرم کردن غذا را انجام می دهد. بنابراین می توان گفت علاوه بر گرم کردن غذا می توان در تهیه غذا نیز بر روی آون توسترها حساب باز کرد. تفاوت آون توستر و مایکروویو در نحوه پخت غذا است.

در آون توستر‌ پخت غذا با استفاده از اشعه مادون قرمز تولید شده توسط  المنت‌ها انجام می شود. در حالی که مایکروویو با استفاده از امواج الکترومغناطیسی و به حرکت درآوردن مولکول های آب درون مواد غذایی، پخت غذا را انجام می دهد. به طور کلی می توان گفت آون توستر برای تهیه مواد غذایی برشته و مایکروویو برای تهیه مواد غذایی آبدار و چرب مناسب است. آون توستر به مدت زمان بیشتری برای پخت مواد غذایی نیاز دارد و میزان گرمای آن نباید طوری تنظیم شود که مواد غذایی از داخل خام بماند و از بیرون برشته شود. آون توسترها معمولا ارزان تر از مایکروویو هستند.

3e9ee9d

مزایای آون توستر

- مناسب برای گرم کردن و برشته کردن غذا

- قیمت مناسب تر

- اشغال فضای کمتر

معایب آون توستر

-زمان پخت بیشتر

-احتمال خشک شدن مواد غذایی

-مصرف انرژی بیشتر

-عدم گرم کردن مایعات

فر توکار

در سال های نه چندان دور، اجاق گازهای فردار، مسئول انجام تمام پخت و پزهای منزل بودند. با آمدن اجاق گازهای رومیزی و نیاز به تهیه یک فر جداگانه منجر به تولید فرهای توکار شد. فرتوکار قادر است غذا را در فضای بسته و در دمای بین 50 تا 300 درجه سانتی گراد طبخ کند. این مدل فر در اکثر آشپزخانه های مدرن امروزی به چشم می خورد. فر توکار درون یک فضای مخصوص (بخشی از کابیت یا دیوار) نصب می شود. فر توکار در سه نوع برقی، گازی و برقی گازی ارائه می شود. این نوع فر معمولا ظرفیتی بین 56 تا 90 لیتر دارد و در سایز 60 در 60 یا 90 در 60 سانتی متر ارائه می شود.

5dd51e

مزایای فر توکار:

- سرعت پخت بالا به دلیل فضای کوچک

- برخوداری از تکنولوژی های بیشتر نسبت به فرهای قدیمی. از جمله فن تنظیم کننده حرارت، ریل تلسکوپی، المنت دور فن، فن خنک کننده و سیستم خودتمیزشونده

- ظاهر زیباتر و قابلیت ست شدن با دکور آشپزخانه

- اشغال فضای کمتر

معایب فر توکار:

- عدم امکان جابجایی

- فضای محدودتر و کوچکتر نسبت به فرهای قدیمی

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها