|

روانشناسان زرد، محبوب عوام و آفتِ روان؛ روانشناسی زرد را بشناسیم

روانشناسان زرد این روزها بازار کارشان در صفحات مجازی به خصوص اینستاگرام بسیار داغ است و از طریق پست های زرد و روانشناسی دل مردم را می برند…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- روانشناسی زرد یعنی چه؟ و روانشناسان زرد چه کسانی هستند ؟

با توجه به گزارش سازمان نظام روانشناسی ایران که تعدادی از روانشناسان و صفحات اینستاگرامی را جعلی و غیر علمی قلمداد کرد در این مقاله به موضوع روانشناسی زرد و یا همان روانشناسی عامه پسند می پردازیم.

۱۰-روش-پولدار-شدن-و-جذب-ثروت-با-قانون-جذب

روانشناسی زرد یعنی روان‌شناسی ساختگی و غیرعلمی. در زبان انگلیسی به این نوع روان‌شناسی «POP Pysochology» می‌گویند که قسمت اول آن مخفف «Popular» یا عامه‌پسند است. در این نوع روان‌شناسی ممکن است یک نظریه آن‌قدر گسترش یافته باشد که عموم مردم آن را باور کنند. این نظریه‌ها اغلب در مجلات منتشر می‌شوند یا افرادی که روان‌شناس نیستند در برنامه‌های گفت‌وگومحورِ تلویزیونی یا اینترنتی مطرحشان می‌کنند.

جناب-خان-دکتر-انوشه

و متاسفانه حالا شاهد آن هستیم که کتاب های زرد روانشناسی به وفور در حال ترجمه شدن هستند و در دست مردم ایران می چرخند و مخاطبین زیادی دارند. اما بسیاری از آن‌ها معیار‌های لازم را برای قرارگیری در دسته روان‌شناسی ندارند. این کتاب‌ها با عناوینی بسیار امیدبخش، به ما نوید تغییر و تحول فوری در زندگی روانی، اجتماعی، مالی و ارتباطی می‌دهند و با دست‌گذاشتن بر آرزوها، ترجیحات و ترس‌های ما و ساده‌سازی غیرمنطقی مفاهیم روان‌شناختی، ما را به امید دستیابی فوری به اهداف بزرگ‌مان به دام می‌اندازند.

مانند کتاب های چگونه یک شبه پول دار شویم؟ چگونه خوشبخت شویم؟ چند راه برای موفقیت؟

کتب_انگیزشی_زرد

و اما روانشناسان زرد که این روزها بازار کارشان در صفحات مجازی به خصوص اینستاگرام بسیار داغ است از طریق پست های زرد و روانشناسی و یا تولید پادکست های صوتی دل مردم را با حرف های خوشمزه به دست می آورند. که هیچ یک از صحبت هایشان دلایل علمی ندارد.مردم زمان ناتوانی روحی به دنبال آن می گردند که حرف های خوب بشنود تا مرهم زخمشان شود، این تکنیک را روانشناسان زرد به خوبی می دانند در دیدار حضوری و یا مجازی دقیقا دست می گذارند روی نقطه ضعف مراجعه کننده و بدون علت یابی و یا ریشه یابی موضوع، اتفاقات را خیلی ساده لوحانه بررسی می کنند و حق را به مراجعه کننده رنجور می دهند، آنها بسیار هوشمندانه عمل می کنند چون می دانند فرد رنجور اکنون تشنه شنیدن این حرف هاست.

aaa

آنها یک جمله مشترک دارند که به همه می گویند « تو میتونی» « تو لایق بهترین هایی»  این را به زن در حال طلاق، به نوجوان پشت کنکور و حتی به مردی که با اعتیاد دست و پنجه نرم می کند می گویند. بدون در نظر گرفتن شرایط افراد تا می توانند از امید واهی و آینده ای روشن بدون شکست صحبت می کنند اما یک روانشناس واقعی چشم فرد رنجور را به آنچه حقیقت است باز می کند. و مسائل را به طور عمیق بررسی می نماید.این از مشکلات روانشناسی زرد است که توصیه‌هایی کلی برای عموم دارد. چنین چیزی اشتباه است و هرکس داستان خود را دارد. با یک نسخه دارو نمی‌توان به جنگ تمام بیماری‌ها رفت.

روانشناس زرد هدفش بالا بردن فالور و در نتیجه کسب درآمد بیشتر است و به فکر ارتقای علمی در حوزه مطالعاتی اش نیست.با توجه به مشخص شدن افراد و صفحات جعلی در روانشناسی مردم زیادی که طرفدار این روانشناس نماها بودند اعتراض کردند و داده آماری را دروغ دانستند.این نشان دهنده این است که چطور این اشخاص به خوبی و درستی ملکه ذهن مخاطبینشان شده اند که نمی توانند واقعیت را بینند و سره را از ناسره تشخیص دهند.

سخن آخر این است برای مشاوره گرفتن به افراد متخصص در حوزه روانشناسی و روانکاوی مراجعه کنید همان هایی که در هنگام درد و رنج به ما یاد می دهند شکست بخشی از زندگی ست و به مرور باید از جا بلند شد و به راه زندگی ادامه داد.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها