|

عملگرایی، چالش اصلی سعید جلیلی

نقد اصلی منتقدانِ سعید جلیلی به او چیست؟

«برخی منتقدان بر این باورند که سعید جلیلی اهل بیانیه‌خوانی است و میزان عملگرایی در وی محدود است.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در شرایطی در تاریخ 15 تیرماه سال جاری برگزار خواهد شد که دو نامزد اصلی این انتخابات یعنی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، به نحو گسترده ای در حال پیشبرد کارزار انتخاباتی خود با هدف افزایش شانس و بختشان برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران هستند. دو فرد مذکور تا حد زیادی دو گفتمان متفاوت فکری و حکمرانی را نمایندگی می کنند و دو جلوه متفاوت از گرایشات فکری مردم کشورمان در مورد آن ها وجود دارد.

از یک سو، مسعود پزشکیان به مثابه چهره ای نزدیک به جریان اصلاح طلبی و اعتدالیون در کشورمان شناخته می شود و در سوی دیگر، سعید جلیلی از جمله اصولگرایانی است که بسیاری وی را به تعهداتش نسبت به تفکرات ایدئولوژیک و البته اتخاذ رویکردهای خاص در حوزه سیاست خارجی می شناسند. در این چهارچوب، ناظران و تحلیلگران مختلف، دیدگاه های متنوعی را در مورد شانس های انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی جهت حضور در پاستور و کسب کرسی ریاست جمهوری مطرح می کنند.

در این راستا، بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که سعید جلیلی و نظام فکری و اندیشه ای وی، با یک چالش بزرگ در بحبوحه رقابت های مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری رو به رو است. از نگاه شمار قابل توجهی از منتقدان، سابقه سعید جلیلی به عنوان دبیر اسبق شورای عالی امنیت ملی کشورمان که در جریان مذاکرات اتمی با قدرت های غربی نیز حضور داشته نشان می دهد که او تا حد زیادی در تفکرات تئوریک غرق است و در عرصه میدانی آنگونه که باید و شاید دستاوردهای قابل لمسی را محقق نکرده است.  

سعید+جلیلی

حتی برخی جلیلی را متهم می کنند که صرفا اهل بیانیه خوانی است و فضا و میدان مذاکره را با کلاس های فلسفه و اصول تئوریک اشتباه گرفته است. این تصور پیشتر نیز در جریان حضور سعید جلیلی در دوره های پیشین انتخابات ریاست جمهوری کشورمان به نحوی قابل مشاهده بوده است. در این چهارچوب، سعید جلیلی تا حد زیادی سعی دارد تا این تصور و دیدگاه در مورد خود را بشکند تا شاید از این رهگذر بتواند شانس خود جهت حضور در پاستور را تقویت کند. در این رابطه، برخی منتقدان وی بر این باورند که حضور جلیلی در پاستور به نوعی می تواند سطح تنش های ایران به ویژه با قدرت های غربی را افزایش دهد و از این رهگذر، مسائل و مشکلات کشورمان به ویژه در عرصه اقتصادی را نیز افزایش دهد.

حامیان این ایده به سابقه سعید جلیلی اشاره می کنند و معتقدند که بعید است او بتواند چیز تازه ای را در قیاس با سابقه عملکرد خود در گذشته رو کند. حداقل تا به اینجای کار سعید جلیلی نتوانسته این تصور غالب از خود را از بین ببرد. با این حال، باید منتظر ماند و دید که وی در ادامه برای مقابله با این موضوع چه خواهد کرد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها