|

برجام دلار را تا چه قیمتی ارزان می کند؟

قیمت دلار، یورو، پوند امروز دوشنبه 16 فروردین 1400

قیمت انواع ارز در بازار آزاد امروز دوشنبه 16 فروردین 1400 چقدر است؟

لینک کوتاه کپی شد

دلار امروز، دوشنبه شانزدهم فروردین در بازار آزاد به قیمت 25 هزار و 150 تومان فروخته شد و نرخ فروش هر اسکناس یورو به ۲۹ هزار و 525 تومان رسید.

در بازار آزاد صرافی‌ها دلار و یورو را به ترتیب ۲5 هزار و 50 تومان و ۲9 هزار و 375 تومان خریداری کردند. همچنین درهم امارات شش هزار و 845 تومان و لیر ترکیه سه هزار و 90 تومان ارزش گذاری شدند.

نرخ انواع ارز امروز دوشنبه 16 فروردین ماه 1400 اعلام شد. در جدول زیر نرخ و قیمت دلار ، قیمت یورو و قیمت پوند امروز دوشنبه 16 فروردین ۱۴۰۰ را در جدول زیر مشاهده نمایید.

قیمت ها تا ساعت 4 عصر به روز رسانی می شود.

ارز قیمت فروش(تومان) قیمت خرید(تومان)
دلار 25150 25050
یورو 29525 29375
درهم امارات 6845 6825
پوند 34840 34640
لیر ترکیه 3090 3070
یوان چین 3830 3810

قیمت دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت دلار و یورو امروز دوشنبه 16 فروردین 1400 در صرافی ملی و بازار آزاد اعلام شد. 

صرافی ملی صبح امروز نرخ فروش دلار را ۲4 هزار و 407 تومان تعیین کرد تا اسکناس آمریکایی نسبت به آخرین قیمت‌گذاری ۳۴ تومان ارزان شود.

یورو هم صبح امروز ۲8 هزار و 439 تومان فروخته می‌شود. صرافی ملی همچنین دلار را به قیمت ۲3 هزار و 923 تومان و یورو را ۲7 هزار و 876 تومان خریداری می‌کند.

عنوان خرید(ریال) فروش(ریال)
یورو 278,766 284,398
دلار 239,236 244,070

10خبر مهم و موثر بر بازارهای امروز

به گزارش تجارت نیوز بازارهای امروز ممکن است به کدام اخبار واکنش نشان دهند؟ ۱۰ خبر مهم  احتمالا موثر بر بازارهای امروز را در زیر بخوانید:

ـ در حالی که نرخ سود سپرده قانونی افزایش پیدا نکرده است برخی بانک‌ها خودسرانه نرخ سود یکساله را افزایش داده‌اند. برخی دیگر هم با لحاظ نکردن نرخ شکست قانونی چراغ خاموش در حال دور زدن نرخ‌های سود مصوب هستند.

ـ معاون اول رئیس‌جمهور، موافقت دولت با افزایش سرمایه ۵۰۰ میلیارد تومانی بانک مرکزی را به رئیس کل بانک مرکزی ابلاغ کرد.

ـ روسای اتاق‌های بازرگانی، تعاون و اصناف در نامه‌ای به رئیس جمهور با اشاره به تداوم چالش رفع تعهد ارزی صادرکنندگان اعلام کردند در صورت عدم رفع مشکل، تبعات این موضوع دامن واردات را خواهد گرفت.

ـ رئیس کل بانک مرکزی گفت: شرایط معیشتی بخش عمده‌ای از مردم علی‌رغم همه تلاش‌های مسئولین و جبران‌های انجام گرفته، نیازمند توجه جدی غیر شعاری است. قدرت خرید مردم با حرف و جنجال سیاسی تقویت نمی‌شود با سرمایه‌گذاری گسترده و مولد است که تولید و رفاه افزایش می‌یابد.

ـ معاون دفتر اقتصادی وزارت راه و شهرسازی در خصوص تمدید خودکار اجاره‌نامه‌ها در سال ۱۴۰۰ توضیح داد: قرارداد مستاجرانی که بعد از تیرماه تمام می‎‌شود به صورت خودکار تمدید می‎‌شود. موجر به دلیل تمدید خودکار قرارداد، نمی‌تواند حکم تخلیه بگیرد و بعد از پایان قرارداد مستاجر موظف نیست خانه را تخلیه کند و توسط مراجع قضایی حکم تخلیه صادر نمی‎‌شود. امسال میزان افزایش اجاره‌‎بها در تهران ۲۵ درصد، کلانشهر‌ها ۲۰ درصد و سایر شهر‌ها ۱۵ درصد است.

ـ بورس کالای ایران در سال ۹۹ شاهد ثبت رکوردهای جدیدی بود، بر این اساس، ارزش کل معاملات این بورس با رشد ۱۰۸ درصدی نسبت به سال ۹۸ به رقم ۳۵۰ هزار و ۹۲۷ میلیارد تومان رسید.

ـ رئیس جمهور با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای مدیریت و کنترل زنجیره تولید، تامین و توزیع کالاهای ضروری مردم گفت: برنامه‌ریزی‌ها برای مدیریت بازار نباید مقطعی و کوتاه مدت باشد بلکه باید تنظیم بازار تا پایان سال را در نظر داشته باشد.

ـ وزیر امور خارجه کشورمان بار دیگر بر ضرورت برداشتن کامل و نهایی تحریم‌های غیرقانونی و ناعادلانه آمریکا، به‌گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران آنها را راستی‌آزمایی کند تاکید کرد و افزود: در این صورت است که به تعهدات خود باز خواهیم گشت.

ـ سخنگوی گمرک اعلام کرد: کارنامه تجارت خارجی کشورمان در اسفند ماه، هفت میلیارد و ۴۵۸ میلیون دلار بود که سهم صادرات، سه میلیارد و ۳۲۸ میلیون دلار و سهم واردات چهار میلیارد و ۱۳۰میلیون دلار بوده است.

ـ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای ضمن استقبال از سند همکاری ایران و چین، بازگشت آمریکا به برجام را منوط به لغو «یکباره و یکپارچه» تحریم‌ها و راستی آزمایی ملموس از آن دانستند.

برجام دلار را تا چه قیمتی ارزان می کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز در نوروز ۱۴۰۰ هم مانند سال گذشته با تب‌وتابی افزایشی روبرو شد. تا آنجا که در برخی از روزهای ۱۲ روز ابتدای سال، نرخ دلار در معاملات پشت‌خطی از ۲۶ هزار تومان هم گذشت. حالا اما با رسیدن اخبار تازه برجامی معامله‌گران کمی محتاط‌تر عمل می‌کنند.

روز گذشته اخباری از گفتگوی مجازی ایران و کشورهای اروپایی عضو برجام منتشر شد که بر اساس آن بنا شده ایران و امریکا به صورت هم زمان برای اجرای تعهدات برجامی گام بردارند. البته بگو مگو بین مقامات ایران و امریکا همچنان ادامه داشته و این دو کشور اعلام کردند که فعلا تمایل ندارند به صورت مستقیم مذاکره داشته باشند.

مقامات ایرانی اعلام کردند که حاضر به گفتگو نیستند و امریکا باید مطابق برجام و بدون پیش شرط دیگری تحریم را لغو کند. درحالی که کشورهای اروپایی و امریکا معتقدند که نیاز به امضای توافقی کاملتر از برجام وجود دارد و به همین دلیل اگرچه روند ایجاد شده برای مذاکره را مثبت ارزیابی می‌کنند اما ادامه مسیر را دشوار و پیچیده می‌دانند.

حالا هم ادامه گفتگو به نشستی در روز سه‌شنبه در وین موکول شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا موضوع اصلی گفتگوهای وین را «گام‌های هسته‌ای ایران برای بازگشتن به تعهدهای برجامی» دانسته و اعلام کرده: «بخش دیگر گفتگوها گام‌هایی است که آمریکا باید برای برداشتن تحریم‌ها بردارد و مانند ایران به تعهدهای خود در توافق هسته‌ای بازگردد».

همانطور که پیش‌بینی می‌شد با منتشر شدن این اخبار، مثل همیشه اخبار مثبت در حیطه سیاست خارجی کشور تاثیر خود را قبل از هرجایی در بازار ارز به رخ کشید. صبح امروز نرخ ارز در بازار آزاد با حدود ۸۰۰ تومان کاهش، نسبت به آخرین نرخ پیش از تعطیلی‌های ۱۲ و ۱۳ فروردین ماه، وارد کانال ۲۴ هزار تومانی شد و اکنون فعالان ریزشی بیش از این را در هفته جاری برای دلار محتمل می‌دانند.

۵ نگاه درباره ریزش دلار

کمی پیش میترا تاتاری، کارشناس بازارهای مالی در مصاحبه لایو با تجارت‌نیوز گفته بود: هرچند بازگشت به برجام خیلی سریع نیست اما کاهش انتظارات تورمی در سطح جامعه و بازارها قابل مشاهده است. با این حال به نظر می‌رسد اگر افتی در بازارها قابل مشاهده است، این اتفاق در بازارها موقت باشد.

او درباره نرخ دلار گفته بود که اگرچه ممکن است با تداوم اخبار مثبت از برجام، نرخ تا ۲۲ هزار و ۴۰۰ تومان نیز ارزان شود اما بعید است که این نرخ ماندگار باشد و به نظر موقت می‌رسد.

چند روز پس از آن هم کامران ندری، کارشناس امور بانکی، در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود که ممکن است دولت فعلی در ماه‌های پایانی خود با پررنگ‌کردن برخی اخبار و یا ارزپاشی نرخ ارز را از میزان تعادلی خود پایین‌تر بیاورد. با این حال تاکید کرده بود: نرخ ارز تعادلی با توجه به شرایط اقتصادی پایین‌تر از ۲۰ هزارتومان نیست.

حالا هم سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز، درباره تکاپوی دوباره برجام در روزهای اخیر می‌گوید: اخبار مثبت از دیشب توانسته نرخ ارز را نزدیک به هزار تومان کاهش دهد. اگر این اخبار مثبت بعد از نشست روز سه‌شنبه نیز ادامه پیدا کند ریزش ادامه‌دار است. همچنین چون قرار بود بررسی FATF در فروردین ماه صورت گیرد، همزمانی تصویب آن با اخبار مثبت برجام می‌تواند دلار را در این ماه وارد کانال ۲۰ هزار تومانی کند.البته اگر FATF تصویب نشود تاثیر برجام هم کمرنگ می‌شود.

کامبیز افسری، دیگر کارشناس ارز نیز عنوان می‌کند که ریزش تا روز سه‌شنبه ادامه پیدا می‌کند اما در نهایت قابل پیش‌بینی نیست که دلار تا کجا امکان ریزش دارد چون همه چیز را عرضه و تقاضا مشخص می‌کند.

او می‌گوید: سال گذشته ما تا روزی پنج هزار تومان هم نوسان داشتیم اما حالا نوسانات کمرنگ‌تر شده. بازار تابع اخبار است اما باید این را هم در نظر گرفت که ممکن است بازار تحت تاثیر اخبار کاهشی شود در حالی که مسیر بلند مدت آن تحت تاثیر متغیرهای کلان افزایشی باشد.

علاوه بر این‌ها داوود سوری، کارشناس اقتصادی نیز در صفحه توییتر خود از پایدار نبودن ریزش دلار تحت تاثیر اخبار این روزها نوشته است.

او نوشته که تا دو ماه آینده نتایجی از گفتگوهای برجامی به دست می‌آید اما شیر فلکه ارزی به اندازه قبل از تحریم باز نخواهد شد تا دولتهای بعدی آزادی عملی بیشتر از خرید دارو و غذا داشته باشند. این اقتصاددان همچنین تاکید کرده است که با تسهیل شرایط تحریم تقاضاهای خفته ارزی بیدار می‌شود و فشار نقدینگی و تورم همچنان بر گرده ریال سنگینی می‌کند و چه بسا بیشتر! پس انتظار تغییر شگرف و کاهش ماندگار نرخ ارز سرابی بیشتر نیست.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها