|

گزارش بورس دوشنبه ۱۳ تیر

سبز و قرمز فرقی نمی‌کند، بورس رمق ندارد!

با وجود اینکه بسیاری معتقدند بورس تهران در حال حاضر دچار رکودی سنگین است اما امروز روی خوش شاخص کل به سهامداران باعث تقویت امید در بازار شد.

لینک کوتاه کپی شد

با وجود اینکه بسیاری معتقدند بورس تهران در حال حاضر دچار رکودی سنگین است اما امروز روی خوش شاخص کل به سهامداران باعث تقویت امید در بازار شد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز؛ بورس تهران امروز دوشنبه ۱۳ تیر ماه ۱۴۰۱ با رشدی چهار هزار و ۱۷۰ واحدی به کار خود پایان داد. شاخص کل با رشد بیش از چهار هزار واحدی خود اندکی از محدوده خطر فاصله گرفت و رقم یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحدی با به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با رشدی دو هزار و ۲۸۹ واحدی به کار خود پایان داد و در محدوده ۴۲۰ هزار واحدی تثبیت شد.

تداوم رکود در بورس

کارشناسان بر این باورند که فضای رکودی بازار سرمایه فعلا ادامه‌دار خواهد بود. با توجه به ریسک‌های متعددی که بورس و به طور کلی اقتصاد را تهدید می‌کند احتمال گشایش در حوزه‌های مختلف اندک است. از جمله این ریسک‌ها می‌توان به مهمترین آنها یعنی بلاتکلیفی برجام اشاره کرد.

البته موضوعات گسترده دیگری هم در این زمینه وجود دارد که بازار را تحت تاثیر قرار داده است. اما به طور کلی سهامداران شدیدا در انتظار تعیین تکلیف برجام هستند تا برای معاملات خود استراتژی میان‌مدت و بلندمدت طراحی کنند.

تاثیر گزارش تازه بانک مرکزی بر بورس

روز گذشته بانک مرکزی گزارشی از میزان رشد نقدینگی و بدهی‌ها در سال ۱۴۰۰ منتشر کرد. این گزارش که حاکی از رشد نقدینگی سرسام آور در سال گذشته بود توانست اندکی چشم‌انداز تورمی در ماه‌های پیش‌رو را مشخص‌تر کند. طبق این گزارش میزان نقدینگی در سال ۱۴۰۰ به ۴۸۳۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده که بیانگر رشد ۳۹ درصدی آن است.

کارشناسان اعتقاد دارند این روند به معنای مهارناپذیری تورم در ماه های آینده است. میزان بدهی دولت به بانک مرکزی نیز در این گزارش اعلام شده که حاکی از تداوم استقراض دولت از نظام بانکی کشور است. امری که به رشد نقدینگی و انبساط پایه پولی ختم می شود. نتیجه این فرآیند نیز چیزی بجز رشد تورم نخواهد داشت. از همین‌رو بسیاری از سهامداران درباره یکی از ریسک‌های مهم بازار اندکی چشم انداز مشخص‌تری را مشاهده می‌کنند. با توجه به همین امر است که برخی اعتقاد دارند گزارش بانک مرکزی منجر به روی خوش شاخص کل به سهامداران و سبز شدن تابلوهای بورس شد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها