|

برگزاری سومین مناظره انتخاباتی

حمله تند نامزدها به یکدیگر در جریان سومین مناظره

سومین مناظره انتخاباتی با موضوع دغدغه‌های مردم برگزار شد اما در بخش زیادی از آن، نامزدها به یکدیگر حمله کردند.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- سومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری روز شنبه 22 خرداد با موضوع دغدغه‌های مردمی برگزار شد. در بخش زیادی از این مناظره هم مانند مناظره‌های قبلی، نامزدها به یکدیگر حمله کردند و جدال شدیدی بین 2 نامزد اصلاح‌طلب و 5 نامزد اصول‌گرا جریان داشت. همچنین در سومین مناظره به مسائلی مانند توافق برجام، تحریم‌ها، ابربدهکاران بانکی و اعتراضات آبان 98 پرداخته شد.

عبدالناصر همتی لیست 11 ابربدهکار بانکی را به رئیسی داد

عبدالناصر همتی در این مناظره مانند دو مناظره قبلی تلاش کرد با حمله به نامزدهای اصول‌گرا به ویژه رئیسی و جلیلی بین خود و نامزدهای رقیبش، دوقطبی ایجاد کند. وی در این مناظره به مسئله تحریم‌ها و اثرات اقتصادی آن پرداخت و نامزدهای اصول‌گرا را به حمایت از سیاست‌های منجر به این تحریم‌ها متهم کرد. همتی به اشاره به اثر تحریم‌ها بر رکود اقتصادص، بیکاری و گرانی خطاب به نامزدهای اصول‌گرا گفت: « به مردم بگویید یک کشتی با پرچم جمهوری اسلامی نمی‌توانیم روی دریا بفرستیم، پرسپولیس و استقلال برنده می‌شوند و نمی‌توانند پول خود را از AFC بگیرند. در مورد تجارت کشور بگویید که به خاطر معاملات محدود کشور سالی 20 درصد هزینه می‌دهیم و 16 میلیارد دلار هزینه به کشور وارد می‌کنیم.»

در ادامه مناظره نیز همتی دلیل عدم موفقیت برجام را مربوط به تلاش افرادی دانست که منافع آن‌ها در گرو ادامه تحریم‌ها بود و افزود: «اگر تحریم‌ها نبود کاسبان تحریم سالی 35 هزار میلیارد تومان ضرر می‌کردند. این 35 هزار تومان شش برابر حقوق پرستاران و معلمان کشور است.» وی همچنین با اشاره به عدم تصویب FATF طی دو سال گذشته و زیان‌های آن برای کشور، خطاب به جلیلی گفت: «فقط شما و کره شمالی می‌گویید که FATF به درد نمی‌خورد.»

عبدالناصر همتی در این مناظره در اقدامی که بیشتر نمایشی و برای تحت فشار قرار دادن رئیس قوه قضاییه بود، لیست 11 ابربدهکار نظام بانکی را در اختیار رئیسی قرار داد تا اگر صلاح دانست آن را به اطلاع مردم برساند.

محسن مهرعلیزاده از رئیسی به دلیل برگزاری تجمع انتخاباتی در اهواز انتقاد کرد

محسن مهرعلیزاده نیز در این مناظره مانند دیگر نامزد اصلاح‌طلب عبدالناصر همتی، به پیامدهای زیان‌بار تحریم و عدم تصویب FATF پرداخته و تلویحا اصول‌گرایان و نامزدهای نماینده آن‌ها را مسئول وضعیت فعلی و فشارهای بین‌المللی بر کشور دانست. مهرعلیزاده با اشاره به این‌که اگر اقتصاد از سیطره سیاست خارج شود بدون شک مسائل حل می‌شود، افزود: «با دیوارنوردی‌ها و با این قبیل کارها و معطل کردن مسئله FATF و در جریان مذاکرات هزار مشکل ایجاد کردن، کشور ما به جایی رسیده که هر چه را درمی‌آوریم، می‌خوریم.»

محسن مهرعلیزاده در بخشی از این مناظره هم به وقایع آبان 98 پرداخت و از ابراهیم رئیسی خواست که از رهبر انقلاب برای افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات طی آبان 98، دستور عفو بگیرد. سید ابراهیم رئیسی در ادامه مناظره اعلام کرد قبلا اسامی افراد بازداشتی در این وقایع را به رهبر داده و عفو گرفته است.

همچنین مهرعلیزاده در سومین مناظره از سیدابراهیم رئیسی به دلیل سفر به اهواز و برگزاری تجمع انتخاباتی در این شهر با وجود قرمز بودن وضعیت کرونا در آن، به شدت انتقاد کرد و گفت رئیسی می‌خواسته سید محرومان باشد اما ممکن است سید مرحومان شود.

ابراهیم رئیسی: در اجرای افزایش قیمت بنزین بسیار بی‌تدبیری شد

سیدابراهیم رئیسی در واکنش به حملات مهرعلیزاده و همتی به وی، در دفاع از خود گفت: «خوب شد که من اینجا هستم که انتقاد کنید. آقایان چیزی در این مناظره نگفتند کلا من را خطاب قرار دادند که البته برای من چیز بدی نشد. مردم من و شما را می‌شناسند. مردم به من اقبال دارند و به شما اقبال ندارند. چرا از مردم ناراحتید؟»

رئیسی همچنین در پاسخ به انتقاد مهرعلیزاده درباره برگزاری تجمع انتخاباتی در اهواز با وجود وضعیت قرمز کرونا، اعلام کرد: «درباره سفر به خوزستان و اجتماع انتخاباتی در خوزستان می‌گویم که از ستاد ملی مقابله با کرونا که مرجع رسمی است، اجازه گرفته شد و آن‌ها هم اجازه دادند و اگر اجازه نمی‌دادند آن برنامه اجرا نمی‌شد و از ستاد استانی کرونا هم مجوز گرفتیم و دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم در این‌باره پروتکل نوشت و مقدمات لازم انجام شد.»

سیدابراهیم رئیسی در بخش دیگری از مناظره به شدت از عملکرد دولت در وقایع آبان 98 و گرانی بنزین انتقاد کرد و گفت: « در اجرای افزایش قیمت بنزین بسیار بی‌تدبیری شد؛ در مورد این‌که مقصر و مسئول کیست، گزارش دبیرخانه شورا و گزارش رتبه عالی قضایی در این خصوص وجود دارد و در نهایت اولین پاسخگو در این قضیه باید آقای روحانی باشد.»

سعید جلیلی:  FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد

سعید جلیلی در این مناظره هم مانند مناظره‌های قبلی به شدت به دولت حسن روحانی و عملکردش در عرصه سیاست خارجی انتقاد کرد. وی همچنین در واکنش به اظهارات دو نامزد اصلاح‌طلب درباره اثرات زیان‌بار تحریم و لزوم برگشت به برجام، گفت: «یکی از نکات مهم در اقتصاد کشور و حکمرانی، وجود ثبات در سیاست‌های اقتصاد و محیط اقتصادی کشور است. نمی‌شود تحریم را انکار کرد، واقعیت است؛ اما مهم‌تر از آن بهانه تحریم است که با آن خیلی از ناکارآمدی‌هایشان را گردن آن می‌اندازند. کسی که رئیس جمهور می‌شود باید فهم صحیح از مناسبات، صحنه جهانی و فهم صحیح از ظرفیت‌های داخلی داشته باشد و پیوند این دو با هم. مشکلی وجود دارد این است که کسانی حداقل فهم را از این مناسبات جهانی ندارند بعد بر این مبنا می‌خواهند نسخه بپیچند.»

جلیلی در ادامه از برجام به عنوان دستاورد دولت روحانی انتقاد و افزود FATF هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد. وی همچنین تاکید کرد: «شما آن زمانی که به اصطلاح در گفت و گوها موفق بودید 802 تحریم شد 1500 تحریم و دلار 3 هزار تومنی شد 30 هزار تومن. اینکه قابل انکار نیست. شما نتوانستید حتی مذاکره کنید و از آن نتیجه بگیرید. در روابط جهانی خارجی باید تهدید و فرصت را با هم دید. همانطور که باید فرصت را مدیریت و استفاده حداکثری کرد باید تهدیدها را به حداقل رساند. نمی‌شود که همه این‌ها را کنار بگذارید و بگویید فقط سه کشور. شما چقدر توانستید از هزار میلیارد دلار واردات کشورهای اطراف سهم داشته باشید؟ »

علیرضا زاکانی: گرانی بنزین در آبان 98 نتیجه بی‌کفایتی دولت روحانی بوده است

علیرضا زاکانی در این مناظره با اشاره به این‌که وضعیت فعلی کشور در نتیجه بی‌کفایتی دولت و نه تحریم‌ها به وجود آمده است، درباره راهکارهایش برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها گفت: « اولین کارم این است که رویکرد غلط دولت کنونی را ادامه ندهم. تکیه بر پتانسیل‌ها و توانمندی‌های داخلی را مد نظر قرار داده و از همه فرصت‌های منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنم. کشور ما توانمندی‌ها و امکانات بی‌نظیری دارد که از جمله آن می‌توان به زیرساخت‌ها، نفت و گاز و پتروشیمی اشاره کرد. اینکه کشور ما به این وضعیت افتاده، دلیلش در این است که آقایان بلد نبودند یا نخواستند و نتوانستند.»

زاکانی در ادامه با بیان این‌که گرانی بنزین در آبان 98 نتیجه بی‌کفایتی دولت روحانی بوده است، همتی را هم یکی از مسببان گرانی بنزین و حوادمث آبان 98 دانست. وی درباره نقش رئیس کل سابق بانک در آن مقطع افزود: «آقای همتی آبان 98 اعلام کرد که نرخ بنزین تنها چهار دهم درصد روی اقتصاد تاثیر دارد. البته همتی بعد اعلام کرد که با افزایش قیمت بنزین مخالف بوده است و این موضوع را هم بدترین اقدام اقتصادی دولت می‌دانست. آقای همتی چرا به مردم دروغ می‌گویید؟ نامه رسمی شما موجود است.»

محسن رضایی: اگر دزدی نکردید، کسی با شما کاری ندارد

محسن رضایی در سومین مناظره انتخاباتی به وجود باندهای مافیایی در عرصه‌های مختلف اقتصادی اشاره کرد و وعده داد با دو جراحی بزرگ در حکمرانی و اقتصاد ایران، مسائل کشور را حل کند. رضایی در بخشی از اظهارتش به طرح یارانه 450 هزار تومانی خود اشاره کرد که منتقدان زیادی در روزهای اخیر از عدم امکان اجرای آن به دلیل کمبود منابع مالی دولت سخن گفته‌اند و افزود: «نگران نشوید که منابع را از کجا می‌دهم. اگر دزدی نکردید، کسی با شما کاری ندارد. رانت‌ها حذف می‌شود، مشکلی برای تخصیص یارانه 450 هزار تومانی نداریم.»

محسن رضایی همچنین در این مناظره اعلام کرد دولتش در پی احیای دوباره برجام خواهد بود و تاکید کرد: « دولت ما حتما مساله برجام را جدی خواهد گرفت و آمریکا را با دیپلماسی واقعی می‌کشانیم به سمتی که به تعهداتش عمل کند، اما کشور را معطل مذاکرات نمی‌کنم. کشور را روی تولید و درآمد و اشتغال می‌اندازیم، وقتی آنها ببینند فرمول پیشرفت را در دوره تحریم یاد گرفتیم و با کمک مردم سرزمین‌هایمان را آزاد کنیم، آنها التماس می‌کنند که مذاکره کنیم؛ از این رو مذاکرات مهم است، اما میدان را فعال کردن هم مهم است. برجام تعهد بین المللی است و رهبری آن را تصویب کرده است و دنبال می‌کنیم که حتما تعهدات اروپایی و دیگران عمل شود.»

قاضی‌زاده هاشمی، روحانی را به مناظره دعوت کرد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد اصول‌گرای حاضر در مناظره ابتدا دولت و شخص حسن روحانی را به مناظره دعوت و تاکید کرد: « من خطاب به مسئولان مربوطه که نامزدها را مورد تفقد قرار دادید، می‌گویم امروز کسی نیست عملکرد دولت را به عهده بگیرد. ایشان(روحانی) از دفتر خودشان بیرون بیایند و در صداوسیما حاضر شوند. من حاضرم درباره کرونا و سایر موضوعات با شما مناظره کنم.»

زاکانی که در مناظره پیشین منتقد دادن وعده‌های بزرگ و مححق‌نشدنی بود، در این مناظره وعده‌  حل بیشتر مشکلات کلان کشور را داد و گفت: «مسئله بورس و سهام عدالت را حل می‌کنیم، اشتغالِ سریع ظرف دو سال برای جوانان ایجاد می‌کنیم، کرونا را با واکسیناسیون تا ۲۲ بهمن حل می‌کنیم، افراد بالای ۷۰ فرانشیز رایگان خواهند داشت، نظام جامع شفافیت ایجاد خواهد شد، دیپلماسی عمومی و اقتصادی مبنای کار خواهد بود، وزیر خارجه‌ای انتخاب می کنیم که تاجر بین المللی باشد، آموزش و پروش نوین شکل می‌دهیم تا عمر فرزندانمان تلف نشود و مهارت یاد بگیرند، کنکور را حذف می‌کنیم و سربازی حرفه‌ای را در تعامل با نیروی های مسلح شکل می‌دهیم.»

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها