|

گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های جانشینی رئیسی

3 گزینه مطرح جانشینی رئیسی در مسند ریاست قوه قضاییه

با نامزدی رسمی آیت‌الله ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری، حدس و گمان‌ها درباره جانشین احتمالی وی اوج گرفته است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- از مدت‌ها پیش که مسئله کاندیداتوری آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضاییه در انتخابات ریاست جمهوری 1400 مطرح شد، شایعات و گمانه‌زنی‌ها درباره استعفای احتمالی وی از ریاست دستگاه قضا و البته جانشینی وی هم شروع شد. حالا که آیت‌الله رئیسی رسما نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده، دوباره بازار شایعات درباره جانشین احتمالی وی هم اوج گرفته است. طبق قانون رییس قوه قضا برای نامزدی در انتخابات رییس جمهوری نیازی به استعفا ندارد اما به عقیده برخی صرف‌نظر از این‌که سیدابراهیم رییسی پیروز انتخابات شود یا نشود، کناره‌گیری وی از ریاست قوه قضاییه قطعی است؛ در واقع رییس قوه قضا با وارد شدن به گردونه رقابت انتخابات ریاست جمهوری منطقا و عرفا دیگر قادر به ادامه کار در این سمت نخواهد.

گزینه‌های احتمالی برای جانشینی رئیسی در مسند ریاست قوه قضاییه

اخیرا گمانه‌زنی‌های مختلفی هم درباره جانشین احتمالی آیت‌الله رئیسی مطرح شده و یکی از رسانه‌ها از حجت الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای به عنوان جانشین رییس فعلی قوه قضاییه نام برده است. محسنی اژه‌ای در حال حاضر معاون قوه قضاییه است و البته در زمان ریاست آملی لاریجانی بر قوه قضاییه هم معاون و هم سخنگوی این قوه بود. معاون فعلی قوه قضاییه از جمله قضات باسابقه و سیاستمدارهای قدیمی در جمهوری اسلامی است که پرونده‌های پیچیده و حساسی مانند دادگاه رسیدگی به جرائم غلامحسین کراباسچی را قضاوت کرده است. همچنین محسنی اژه‌ای در سمت‌های مختلفی مانند دادستان ویژه دادگاه روحانیت، وزیر اطلاعات و دادستان کل کشور فعالیت کرده است.

هر چند بعد از طرح نام حجت الاسلام محسنی اژه‌ای به عنوان گزینه ریاست قوه قضاییه، یک منبع نزدیک به آیت‌الله رئیسی با تکذیب این خبر به یکی از رسانه‌ها گفت: «این روزها ده‌ها خبر این‌چنینی در فضای مجازی منتشر می‌شود، به نظر من خیلی به آن‌ها اهمیت ندهید. اقتضای فضای انتخابات است که این قبیل خبرها در فضای مجازی منتشر می‌شود و نمی‌دانم از کجا می‌آید.» 

مدتی قبل هم با انتشار شایعه استعفای ابراهیم رئیسی از ریاست قوه قضاییه برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری، نام آیت‌الله اعرافی از اعضای فقهای شورای نگهبان و مدیر حوزه‌های علمیه کشور به عنوان جانشین احتمالی وی مطرح شد هرچند مدتی بعد شخص آیت‌الله اعرافی این خبر را تکذیب کرد. آیت‌الله اعرافی  از جمله روحانیون برجسته کشور است که در تیرماه 98 به عنوان عضو جدید فقهای شورای نگهبان با حکم رهبر انقلاب منصوب شد.

حجت الاسلام احمد مرتضوی مقدم، رییس دیوان عالی کشور از دیگر گزینه‌های مطرح برای جانشینی آیت‌الله رئیسی در قوه قضاییه است. حجت الاسلام مرتضوی مقدم که در 3 اردیبهشت با حکم آیت‌الله رئیسی به عنوان رییس دیوان عالی کشور منصوب شد جزو قضات باسابقه و قدیمی قوه قضاییه محسوب می‌شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی