|

خبری مهم در رابطه با حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی

آخرین وضعیت حقوق بازنشستگان را در این خبر بخوانید.

لینک کوتاه کپی شد

طبق آخرین مصوبه از تاریخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ کلیه مستمری‌های بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان مشمول قانون تامین اجتماعی که تا پایان سال ۱۴۰۲ برقرار شده است.

به گزارش «شایانیوز»  به نقل از اندیشه معاصر؛ به ترتیب برای دریافت‌کنندگان حداقل مستمری و کمتر از آن، به میزان کمتر از آن، به میزان ۳۵% (سی و پنج درصد) و برای سایر سطوح بالاتر از حداقل مستمری به میزان ۲۲% (بیست و دو درصد) به‌علاوه مبلغ ثابت ۶.۹۰۰.۷۸۰ (شش میلیون و نهصد هزار و هفتصد و هشتاد) ریال مستمری آنان در پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ افزایش می‌یابد.

حداقل حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۳

حداقل مستمری و حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

۱- حداقل میزان مستمری بازشستگی، ازکارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان مشمول اجرای ماده (۱۱۱) قانون تامین اجتماعی از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۴۰۳، ماهیانه مبلغ ۷۱.۶۶۱.۸۴۰ ریال تعیین می‌شود.

۲- با توجه به مقررات و ضوابط قانونی، گروه‌های ذیل از شمول بند (۱) خارج و افزایش مستمری آنان صرفا به میزان ۲۵% (سی و پنج درصد) می‌باشد:

۱-۲- مشمولین بندهای (ل) و (و) تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۳۸۶، بند (۴۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۸، بند (۱۷) قانون بودجه سال ۱۳۸۹، بند (۹۱) قانون بودجه سال ۱۳۹۰ و بند (۶۶) قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور

۲-۲- مشمولین قانون تعیین تکلیف تامین اجتماعی اشخاصی که ده سال و کمتر حق بیمه پرداخت کرده‌اند.

۳-۲- مشمولین بند (ج) ماده (۳۹) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

۴-۲- مشمولین جزء (۱) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۳) بند (۳) ماده (۸۰) قانون تامین اجتماعی

۵-۲- مشمولین قانون بیمه بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی بافندگان قالی، قالیچه، گلیم و زیلو (مصوب ۱۳۷۶)

۶-۲- مستمری‌بگیران ازکارافتاده جزئی

میزان کمک‌ هزینه عائله مندی و سایر مزایا

به منظور جبران بخشی از افزایش هزینه‌های زندگی و ارتقای وضعیت معیشت مستمری‌ بگیران میزان کمک‌های جنبی در سال ۱۴۰۳ به شرح ذیل است:

حق سنوات

حق سنوات مازاد بر ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه (اصلی و ارفاقی) آن دسته از مستمری‌بگیران که وفق ضوابط مندرج در بند (۵) با موضوع مزایای جنبی مستمری‌ بگیران بخشنامه تنقیح و تلخیص شماره ۱۱۵۸۰/۹۹/۱۰۰۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۰۶ در حال برداخت می‌باشد، در سال ۱۴۰۳ به میزان ۵.۰۰۰ (پنج هزار) ریال به ازای هر سال سابقه مازاد بر ۲۰ سال افزایش می‌یابد.

کمک هزینه عائله‌مندی، کمک هزینه اولد و کمک هزینه همسر متکفل فرزند

میزان این کمک‌ها به شرح ذیل تعیین و وفق ضوابط جاری به مشمولین پرداخت می‌گردد:

کمک هزینه مبلغ

 
 کمک‌ هزینه عائله‌مندی مستمری‌ بگیران دارای حداکثر ۲ فرزند

۱۴.۰۰۴.۱۰۰ ریال

 

 

کمک‌ هزینه عائله‌مندی مستمری‌ بگیران دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸.۲۰۵.۳۳۰ ریال
کمک‌ هزینه اولاد تا ۲ فرزند ۸.۵۹۵.۶۲۰ ریال
کمک‌ هزینه اولاد برای فرزند سوم و بیشتر ۱۱.۱۷۴.۳۰۶ ریال
کمک‌ هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای حداکثر ۲ فرزند ۱۴.۰۰۴.۱۰۰ ریال
کمک‌  هزینه همسر متکفل فرزند پرونده‌های بازماندگان دارای ۳ فرزند و بیشتر ۱۸.۲۰۵.۳۳۰ ریال

کمک هزینه مسکن

میزان کمک هزینه مسکن به ازای هر پرونده مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۲.۷۰۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

کمک به تامین معیشت مستمری‌ بگیران

میزان کمک به تامین معیشت مستمری‌ بگیران به ازای هر پرونده، مستمری بازنشستگی، از کار افتادگی کلی و بازماندگان به مبلغ ۴.۰۰۰.۰۰۰ ریال در ماه تعیین شده است.

چقدر به «حقوق بازنشستگان» اضافه می‌ شود؟

به گزارش اندیشـه معاصـر، در حالی که از تابستان سال ۱۴۰۳ مبالغی تحت عنوان علی‌الحساب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به حساب بازنشستگان واریز می‌شود، با گذشت ۷ ماه از سال سرانجام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به تصویب هیأت وزیران رسید.
با تصویب متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به میزان ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز، گام نهایی در خصوص اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان برداشته شد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان بر اساس بند الحاقی ماده ۲۹ قانون برنامه هفتم پیشرفت پیگیری می‌شود که طی آن دولت مکلف شده تا پایان سال سوم، اقدام لازم را در خصوص متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با ۹۰ درصد حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمول برداشت کسور شاغلان مشابه و همتراز به عمل آورد.

اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان طی ۳ سال

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دو دهه اخیر طی چند مرحله انجام شده و تازه‌ترین مرحله آن در سال ۱۴۰۳ آغاز و طی سه سال پیگیری خواهد شد. بر اساس این طرح، ۴۰ درصد مبلغ در سال جاری به عنوان ما به التفاوت متناسب‌سازی حقوق سال ۱۴۰۳ در حکم حقوقی به‌صورت ردیف جداگانه درج و در سنوات آتی مشمول افزایش سنواتی خواهد شد.

همچنین ۳۰ درصد مبلغ همسان‌سازی در سال ۱۴۰۴ و ۳۰ درصد پایانی نیز در سال ۱۴۰۵ به حساب بازنشستگان واریز می‌شود تا بدین ترتیب اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تکمیل شود.

زمان آغاز همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۳

در تیرماه ۱۴۰۳ اعلام شد که طبق مصوبه هیأت وزیران، مبلغ ۳ میلیون تومان به‌عنوان علی‌الحساب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان برای ۳ ماهه نخست سال به حساب آنان واریز شده است. در ماه‌های بعد بازنشستگان کشوری یک میلیون تومان علی‌الحساب همسان‌سازی را برای ماه‌های تیر و مرداد نیز دریافت کردند اما این مبلغ برای بازنشستگان تامین اجتماعی واریز نشد و هنوز سرنوشت آن نامشخص است.

مبالغ یاد شده، بخشی از ۴۰ درصد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است که طبق قانون بودجه ۱۴۰۳ قرار بوده در سال جاری به حساب بازنشستگان واریز شود. در نتیجه، بازنشستگان باید در ماه‌های آتی منتظر بمانند تا با کسر مبلغی که تا کنون تحت عنوان علی‌الحساب همسان‌سازی دریافت کرده‌اند، باقیمانده طلب خود از این طرح در سال اول را دریافت نمایند.

بودجه کافی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد؟

در قانون بودجه ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده که منابع مالی موردنیاز برای متناسب‌سازی حقوقت بازنشستگان در صندوق‌های دولتی به مبلغ ۵۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش یک درصد مالیات ارزش‌افزوده تأمین شود و همچنین برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی، در قانون بودجه امسال پیش‌بینی شده که دولت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را به تأمین اجتماعی پرداخت کند تا با استفاده از این منابع، متناسب‌سازی حقوق این بازنشستگان اجرا شود.

چندی پیش نماینده آستانه اشرفیه خبر داد که مبلغ پیش‌بینی شده برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، تامین اعتبار شده است. ابراهیم نجفی با بیان اینکه حقوق بازنشستگان تا دو سال آینده ۹۰ درصد حقوق شاغلین همتراز خواهد شد، گفت: منابع اعتباری طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین شده و به تصویب سران قوا رسیده تا اجرا شود.

بنابراین به نظر می‎‌رسد شرایط مهیاست تا با بازنشستگان در سال ۱۴۰۳ تسویه شود، اما در خصوص منبع تأمین اعتبار همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در دو سال آینده هنوز اطلاعاتی درز نکرده و باید دید دولت در دو سال آتی چگونه بودجه لازم برای اجرای این طرح را تأمین خواهد کرد.

چقدر به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود؟

مبلغ قابل پرداخت به مشمولان همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در آیین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان که در تاریخ یکم مرداد ۱۴۰۳ به تصویب هیأت وزیران رسیده، مشخص شده است.

طبق این آیین‌نامه بایستی مبلغ قابل پرداخت به مشمولان بر اساس میانگین حقوق و فوق العاده‌های مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز در پایه، رتبه، طبقه، گروه و یا سایر عناوین مشابه با ملاک ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی محاسبه و پرداخت شود.

همچنین چنانچه حقوق بازنشستگی فردی در نتیجه متناسب‌سازی هیچ افزایشی نداشته و یا ۴۰ درصد مبلغ ما به التفاوت محاسبه شده، کمتر از ۱۰ درصد تعیین شده در جزء (۱-۲) بند (الف) تبصره (۱۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور باشد؛ یعنی این مبلغ کمتر از یک میلیون تومان باشد، تا رقم مذکور به عنوان ما به التفاوت حداقل مبلغ متناسب سازی بطور ثابت پرداخت خواهد شد./اندیشه معاصر

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها