|

قهوه چیست؟ باریستا کیست؟

برای اینکه به عنوان یک باریستا کسب‌وکار خود را شروع کنید و بیشتر از پیش با دانه قهوه آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید

لینک کوتاه کپی شد

شاید تیتر ساده‌ای به نظر برسد؛ اما خیلی از مردم نمی‌دانند باریستا چه کسی است شاید شما با قهوه آشنا باشید و بدانید که از آن برای تهیه نوشیدنی‌های متفاوتی استفاده می‌شود؛ اما آیا می‌دانید این دانه قهوه‌ای‌رنگ از کجا سر از فنجان شما در می‌آورد؟ 

برای اینکه به عنوان یک باریستا کسب‌وکار خود را شروع کنید و بیشتر از پیش با دانه قهوه آشنا شوید مطالعه این مقاله را از دست ندهید و اگر الان زمان کافی ندارید آن را ذخیره کنید تا در فرصتی دیگر بر آموخته‌های خود بیفزایید.

همه چیز درباره قهوه و باریستا

دنیای قهوه و باریستایی دنیای بسیار وسیعی است و شما برای ورود به این دنیا باید با الفبای آن آشنا باشید و الفبا در این حوزه چیزی نیست جز همان دانه‌های خوش‌عطری که به نام قهوه آنها را می‌شناسید و البته استاد کاری که با همین دانه‌ها تورهای خوشمزه‌ای را سرو می‌کند. در این بخش شما را با قهوه و باریستا آشنا می‌کنیم:

قهوه چیست؟

قهوه چیست؟

قهوه‌ای به‌عنوان سومین نوشیدنی محبوب جهان با عطروطعم مدهوش‌کننده خود در دو نژاد عربیکا و روبوستا کشت و توزیع می‌شود. جالب است بدانید که قهوه‌ای که تا این اندازه به آن دل‌بسته هستید در واقع اصلاً با رنگ قهوه‌ای از درخت برداشت نمی‌شود. دانه قهوه شبیه به یک گیلاس سفت است؛ رنگ آن قرمز است و هسته دارد. در واقع تا سال‌ها مردم از وجود چنین دانه‌ای بی‌خبر بودند تا زمانی که گوسفندان یک چوپان از دانه‌های این گیاه خوردند و چوپان متوجه تأثیر انرژی‌بخش این دانه شد.

 در ادامه دانه در عربستان موردتوجه قرار گرفت و از آن در تهیه غذای سربازان جنگی استفاده شد. ادامه اروپایی‌ها متوجه این علاقه عرب‌ها به دانه قهوه شدند و آن را با خود به اروپا آوردند. چیزی نگذشت که مصرف قهوه در سراسر جهان رواج پیدا کرد و هر کشوری باتوجه‌به آداب‌ورسوم و ذائقه خود روش خاصی را برای دم‌کردن آن به کار گرفت. ایتالیایی با موکاپ و اسپرسوساز اسپرسو را خلق کردند و ترک‌ها با قهوه‌جوش مخصوص خود قهوه غلیظ ترک را تهیه کردند.

دانه قرمزرنگی که از روی درخت‌ها چیده می‌شود با فرایند فراوری خشک می‌شود و سپس تحت حرارت برشته شده و به رنگی که از آن سراغ دارید تبدیل می‌شود.

باریستا کیست؟

باریستا کیست؟

در قدم بعدی یک باریستا که فردی ماهر در تهیه قهوه است دانه‌ها را برای تهیه دستورهای متفاوت به کار می‌گیرد. اگر فکر می‌کنید قهوه به تهیه اسپرسو ختم می‌شود باید به فکر شرکت در دوره آموزش قهوه و باریستایی باشید در غیر این صورت این باور اشتباه شما را از چشیدن طعم‌های بسیار متفاوتی محروم می‌کند.

باریستا فردیست که با انواع روش‌های دم‌آوری قهوه آشناست و می‌تواند با استفاده از تجهیزات ساده تا پیشرفته عصاره قهوه را از دانه استخراج کند و از آن در تهیه نوشیدنی‌های متفاوت سود ببرد. یک باریستا به‌خوبی با طعم و ویژگی‌های دانه‌های کشورهای مختلف آشناست و آنها را به‌درستی برای تهیه دستور موردنظر خود انتخاب می‌کند. برخی از افراد تصور می‌کنند تهیه قهوه کار چندان پیچیده‌ای نیست و ما هم با آنها موافق هستیم. اما نکته‌ای که از نگاه آنها دور می‌ماند این است که برای تهیه یک قهوه خوش‌طعم باید فاکتورهای متفاوتی را در نظر بگیرید فاکتورهایی مانند نژاد قهوه، نوع فراوری، درجه رست، درجه آسیاب، دمای آب، تجهیزات موردنیاز و البته دستوری که برای تهیه در نظر دارید. 

چطور باریستا شویم؟

درآمد زایی با قهوه و باریستایی

اکنون که اندکی با قهوه و باریستایی بیشتر آشنا شده‌اید ممکن است به این فکر کنید که چطور می‌توان از این ۲ به درآمد رسید؟ آیا کسی را در اطراف خود پیدا می‌کنید که تابه‌حال قهوه ننوشیده باشد یا برای یک قرار دوستانه ساعتی را در یک کافه سپری نکرده باشد؟

 مادامی که مردم به کافئین موجود در قهوه نیاز دارند و از معاشرت در فضای کافه با آشنایان خود لذت می‌برند بازار کسب درآمد با قهوه و باریستایی داغ است. قهوه از دیرباز در بین مردم رواج داشته است؛ اما مهارت باریستایی برای تهیه انواع قهوه یک مهارت تازه بنیاد و جوان است که بازار کار بسیار خوبی دارد.

 کافی است برای یادگیری این مهارت به آکادمی کافه نیرو مراجعه کنید آموزش‌های لازم را ببینید. در پایان با دریافت مدرک فنی حرفه‌ای می‌توانید کافه خود را راه‌اندازی کنید و یا در بهترین کافه‌های شهر مشغول به کار شوید. اگر به‌خودی‌خود شیفته دانه قهوه هستید و علاقه‌ای به دم‌کردن آن ندارید نیز می‌توانید با یادگیری مهارت برشته کردن قهوه باز هم در این حوزه و در ارتباط با قهوه شغل درآمدزایی را برای خود دست‌وپا کنید.

مهاجرت با مهارت باریستایی

مهاجرت با مهارت های باریستایی

قصد ندارید باقی زندگی خود را در ایران سپری کنید؟ پس حتماً به مهارتی که در خارج از مرزهای این کشور نیز متقاضی داشته باشد نیاز خواهید داشت. در تمام جهان مردم به مصرف قهوه روی آوردند و هر کجای دنیا که باشید می‌توانید با پیداکردن یک شغل در یک کافه یا کافه‌رستوران مهارت خود را به کار بگیرید و کسب درآمد کنید.

اگر می‌خواهید باتکیه‌بر مهارت باریستایی در خارج از مرزهای کشور زندگی جدیدی را برای خود رقم بزنید بهتر است به دریافت مدرک فنی حرفه‌ای جدی‌تر فکر کنید. مدرک فنی حرفه‌ای قابل ترجمه است و در سراسر جهان به رسمیت شناخته می‌شود و شما می‌توانید با ارائه این مدرک در هر کجای دنیا ثابت کنید که دانه قهوه را به‌خوبی می‌شناسید و کار با تجهیزات آماده‌سازی قهوه را آموخته‌اید.

چطور باریستا شویم؟

برای باریستا شدن ابتدا باید عاشق باشید عاشق دانه قهوه و عاشق پذیرایی از مهمانانی که هر روز برای نوشیدن یک فنجان قهوه وارد کافه شما می‌شوند. یک باریستا مردم‌دار است و به‌خوبی با چهره‌های جدید ارتباط برقرار می‌کند. خوش‌مشرب بودن و روی گشاده داشتن برای باریستا بودن ضروری است؛ اما کافی نیست.

 در قدم بعدی باید یک دوره آموزشی مناسب را انتخاب کنید و حرفه‌ای اصولی آموزش ببینید و کجا بهتر است آکادمی کافه نیرو. در آکادمی کافه نیرو شما تحت‌نظر اساتید مجرب با تجهیزات تهیه قهوه آشنا می‌شوید و انواع روش‌های دم‌آوری قهوه را می‌آموزید. پس از یادگیری تکنیک‌های مختلف و تجربه عملی کار با دستگاه‌ها مدرک فنی حرفه‌ای به شما ارائه می‌شود. پیش‌تر به این نکته اشاره کردیم که این مدرک قابل ترجمه است و می‌توانید خارج از ایران نیز از آن استفاده کنید؛ اما در داخل ایران نیز کارفرماها به داشتن این مدرک توجه زیادی دارند؛ زیرا در ایران در حوزه باریستایی مدرک معتبر دیگری در دست نیست که نشان‌دهنده تحصیلات آکادمیک شما باشد.

داشتن تجربه عملی در حوزه باریستایی برای یک کارفرما ضروری است و مدرک فنی حرفه‌ای آکادمی کافه نیرو به کارفرمای بعدی شما نشان می‌دهد که شما کار عملی با تجهیزات را نیز آموخته‌اید و در کنار کار عملی با تمام نکات و تکنیک‌های لازم برای انجام وظایف خود آشنا هستید. از طرف دیگر اگر بخواهید به‌تنهایی یک کافه راه‌اندازی کنید بیش‌ازپیش به این مدرک نیاز خواهید داشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها