|

علائم سوختن واشر سر سیلندر 206 تیپ 2

یکی از مشکلاتی که مالکان پژو 206 تیپ 2 مخصوصا در مدل‌های جدیدتر زیاد با آن مواجه می‌شوند، سوختن واشر سر سیلندر است. وقتی که واشر سر سیلندر…

لینک کوتاه کپی شد

یکی از مشکلاتی که مالکان پژو 206 تیپ 2 مخصوصا در مدل‌های جدیدتر زیاد با آن مواجه می‌شوند، سوختن واشر سر سیلندر است. وقتی که واشر سر سیلندر خودرو بسوزد امکان دارد آسیب‌های جدی‌تری هم به موتور ماشین وارد شود و هزینه زیادی روی دستتان بگذارد. 

به همین خاطر توصیه می‌کنیم هر از چند گاهی به این قطعه رسیدگی کنید و به محض مواجهه با علائم سوختن واشر سر سیلندر، خودرو را به نزدیک‌ترین تعمیرگاه ببرید.

واشر سر سیلندر چیست؟

در یک تعریف ساده، واشر سرسیلندر قطعه‌ای در موتور اتومبیل است که فضای بین سیلندر و سرسیلندر را آب‌بندی می‌کند تا جلوی خروج گاز از محفظه احتراق، نشت آب از کانال‌های آب و همچنین نشت روغن از کانال‌های روغن بگیرد. واشر سرسیلندر معمولا از جنس فلز و مواد نسوز و مقاوم در برابر حرارت ساخته می‌شود و ضخامت آن هم زیاد نیست. جنس واشر سرسیلندر اصولا با حفره‌های کف سرسیلندر و بالای بدنه موتور انطباق دارد.

واشر زدن ماشین یعنی چه؟

واشر زدن اصطلاحی عرفی است که همان معنی سوختن واشر سر سیلندر را می‌دهد. همان‌طور که گفتیم، واشر سرسیلندر مقاومت بالایی در برابر فشار و حرارت دارد، اما موقعی که دمای موتور از حد مجاز بیشتر شود، احتمال سوختن واشر یا همان واشر زدن هم بالا می‌رود. 

البته اگر طول عمر این قطعه نیز تمام شود، عملکردش با اختلال روبه‌رو می‌شود و سرانجام می‌سوزد. سوختن واشر سر سیلندر هم به شکل تغییر شکل و دفرمه شدن با علائم سوختگی خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: قیمت 206 تیپ 2 صفر نمایندگی

چرا واشر سرسیلندر می‌سوزد؟

سوال این است که چه اتفاقی می‌افتد که فشار و حرارت موتور به درجه‌ای می‌رسد که باعث وارد آمدن آسیب به واشر ماشین می‌شود؟ از جمله دلایل سوختن واشر سر سیلندر اتومبیل عبارتند از:

·  زمانی که فن خراب می‌شود و هوای خنک به سمت موتور نمی‌رود

·  زمانی که تعویض و نصب واشر سرسیلندر به شکل درست صورت نگرفته

·  زمانی که از ضد یخ در موتور استفاده نمی‌شود (چه زمستان و چه تابستان)

·  زمانی که آب موتور به هر دلیلی خنک نمی‌شود (معمولا به اشکال در پروانه‌ها ارتباط دارد)

·  زمانی که ترموستات موتور خرا است

·  زمانی که واتر پمپ خراب شده و آب به شکل صحیح در موتور جریان ندارد

·  و ...

علائم سوختن واشر سرسیلندر پژو 206 چیست؟

همه تعمیرکاران با تجربه اعتقاد دارند که ماشین ناگهانی واشر نمی‌زند و قبل از آن‌که کار بیخ پیدا کند، علائم وجود ایراد در واشر سرسیلندر پژو 206 خود را نشان می‌دهند. مهم‌ترین علائم خرابی واشر سرسیلندر ماشین که روی سلامت کلی و قیمت پژو 206 هم تاثیر می‌گذارد، عبارتند از:

1. خروج دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید از اگزوز

خروج دود سفید از اگزوز در روزهایی که هوا سرد نیست، نشان از خرابی واشر سرسیلندر دارد. این موضوع نشان می‌دهد که آب رادیاتور به داخل سیلندر نفوذ پیدا کرده و با رخداد چند فعل‌وانفعال، دود سفید به جای دود بی‌رنگ از اگزوز خارج می‌شود.

2. ترکیب آب و روغن

وقتی که رنگ روغن موتور به شیری بزند (به جای رنگی شفاف)، اصطلاحا ماشین آب و روغن قاطی کرده و احتمالا به زودی واشر می‌زند. زمانی که آب یا روغن موتور از محفظه خود خارج شده و به داخل مجاری دیگر مایعات موتور بروند، این موضوع رخ می‌دهد که علامتی هشداردهنده در مورد سلامت واشر سرسیلندر خودرو است.

3. افزایش دمای موتور (جوش آوردن اتومبیل)

سیستم خنک‌کننده خودرو وضعیت تنظیم دمای موتور آن را دارد. وقتی که ماشین جوش می‌آورد به احتمال زیاد سیستم خنک‌کننده آن مشکل دارد، اما گاهی اوقات علی‌رغم سلامت این بخش، باز هم دمای موتور به شکلی غیرعادی بالا می‌رود. این گرم کار کردن موتور خودرو از جمله علائم سوختن واشر سرسیلندر خودرو است که اتفاقا در پژو 206 تیپ 2 زیاد هم رخ می‌دهد.

4. باد کردن شلنگ‌های آب موتور

در صورتی که واشر سرسیلندر مشکل داشته باشد، کمپرس موتور وارد مجاری خنک‌کننده شده و از آن‌جا روی شلنگ‌های آب موتور فشار وارد می‌کند. همین مسئله به مرور زمان باعث تورم و باد کردن شلنگ‌های آب موتور می‌شود (در واقع یکی از وظایف واشر سرسیلندر، جلوگیری از خروج کمپرس سیلندر هنگام بالا آمدن پیستون ماشین است). در نتیجه اگر دیدید که شلنگ‌های باد کرده‌اند، حتما ماشین را برای بررسی واشر آن به تعمیرگاه ببرید.

5. عملکرد ضعیف موتور بعد از روشن شدن

عملکرد ضعیف موتور بعد از روشن شدن

اگر ماشین را استارت زدید و دیدید که بعد از راه افتادن ریپ می‌زند یا به لرزش می‌افتد، احتمال دارد واشر سرسیلندر آن در معرض سوختن باشد. این موضوع صبح‌ها بیشتر هم رخ می‌دهد. حتی ممکن است ماشین درست استارت نخورد که این هم نشانه‌ای از خراب بودن واشر است.

همین حالا ببینید: قیمت 206 تیپ 2

هزینه تعمیر واشر سرسیلندر پژو 206 چقدر است؟

با توجه به قیمت خودرو٢٠٦ می‌توان انتظار داشت که هزینه تعمیر واشر سرسیلندر هم نسبت به خیلی از ماشین‌های دیگر کم‌تر باشد. این هزینه به میزان آسیب وارده بستگی دارد. مثلا اگر صرفا از واشر سرسیلندر روغن نشتی کند، هزینه تعمیر آن نسبتا ارزان است، اما متاسفانه در اکثر موارد تعمیر واشر سرسیلندر فایده نداشته و باید به فکر تعویض کامل این قطعه باشید.

در این راستا توصیه می‌کنیم که هیچ‌گاه به سراغ واشر سرسیلندر درجه چندم نروید و حتما از قطعه باکیفیت استفاده نمایید، زیرا هزینه‌ای که برای این قطعه می‌کنید ارتباط مستقیمی با عملکرد موتور ماشین دارد و احتمال وارد آمدن آسیب به موتور و تحمیل هزینه‌های هنگفت بعدی را کاهش می‌دهد.

راه‌های جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر

سه روش‌ ساده برای جلوگیری از سوختن واشر سر سیلندر پژو 206 عبارتند از:

·  تعویض روغن به موقع؛ ترجیحا روغن موتور را هر 5 تا 8 هزار کیلومتر عوض کنید تا احتمال واشر زدن ماشین کاهش یابد. خیلی اوقات دلیل سوختن واشر پژو 206 عدم توجه به زمان مناسب تعویض روغن است.

·  رسیدگی دائمی به سیستم خنک‌کننده ماشین؛ حتما رادیاتور، فن موتور و همچنین شلنگ‌های آب موتور را به صورت دوره‌ای چک کنید.

·  استفاده همیشگی از ضد یخ؛ برخلاف تصور عامه، ضد یخ فقط مخصوص زمستان نیست و استفاده از آن در فصل گرما می‌تواند جریان گرما را بین اجزاء موتور ماشین بهتر انتقال داده و منجر به کاهش احتمال سوختن واشر شود.

استفاده همیشگی از ضد یخ

سخن پایانی

اگر ماشین واشر بزند هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای را به مالک خودرو تحمیل می‌کند. به همین خاطر توصیه می‌کنیم ماشین را دائما چک کنید تا در صورت نیم‌سوز شدن واشر سرسیلندر، بتوانید خیلی سریع به مشکل رسیدگی کنید. مخصوصا حتما آب و روغن ماشین را حداقل ماهی یک بار چک کنید، زیرا ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از وضعیت سلامت واشر سرسیلندر پژو 206 است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها