|

نکات مهم در نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

در این مطلب به بررسی این نکات حیاتی پرداخته و راهکارهایی برای حفظ و ارتقاء کارایی دستگاه‌های تصفیه آب ارائه می‌دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

نگهداری دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی و نیمه‌صنعتی از جمله کنترل کیفیت آب، مدیریت مواد شیمیایی، تعویض به موقع فیلترها و انجام تعمیرات منظم، نقش بسزایی در افزایش بازدهی و جلوگیری از خرابی‌های ناگهانی دارد. دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی از فناوری فیلتراسیون اسمز معکوس برای تصفیه آب استفاده می‌کنند که شامل اجزا و فیلترهای مختلفی است. در این مطلب به بررسی این نکات حیاتی پرداخته و راهکارهایی برای حفظ و ارتقاء کارایی دستگاه‌های تصفیه آب ارائه می‌دهیم.

نکات مهم در نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

فرآیند نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی

دستگاه تصفیه آب صنعتی از واحدهای مختلفی تشکیل شده است که در هر واحد بسته به طراحی آن از فیلترها، تجهیزات و مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. هر یک از این اجزا بسته به شرایط کیفی آب و ظرفیت سیستم به اقدامات خاصی برای نگهداری و تعمیرات نیاز دارند. مهمترین موارد از این مجموعه فرآیندها شامل اقدامات زیر می‌شوند.

1- بررسی فشار آب دستگاه تصفیه

یکی از پارامترهای مهمی که باید هنگام نگهداری دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی به آن توجه کنید، فشاری است که گیج‌های فشار به کار رفته در سیستم نمایش می‌دهند. فیلتر ممبران در سیستم اسمز معکوس قادر به تحمل سطح معینی از فشار آب ورودی است.

اگر فشار آب ورودی به ممبران بیشتر از میزان استاندارد باشد، باعث خرابی فیلتر خواهد شد و اگر کمتر از حداقل میزان تعیین شده در دیتاشیت سازنده باشد، علاوه بر افت راندمان تصفیه آب با مشکل رسوب‌گذاری مواجه می‌شوید. بنابراین لازم است فشار آب را به طور مداوم نظارت کرده و آن را در محدوده‌ مشخصی نگه دارید تا از سلامت و عملکرد بهینه ممبران اطمینان حاصل کنید.

2- کنترل واحد پیش تصفیه دستگاه

واحد پیش تصفیه یکی از بخش‌های مهم سیستم تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی است که تاثیر بسزایی در حفظ دوام فیلترهای ممبران و افزایش راندمان کلی سیستم دارد. این واحد از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام نیاز به اقدامات خاصی برای نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی دارند.

فیلترهای پیش تصفیه مثل فیلتر الیافی، کربنی و شنی بسته به کیفیت آب بعد از مدت زمانی استفاده از آن‌ها با آلاینده‌های موجود در آب اشباع می‌شوند و نیاز به تعویض فیلتر، بک‌واش یا شارژ مواد اولیه دارند.

یکی از مواد شیمیایی مهمی که در واحد پیش تصفیه به دستگاه تصفیه آب تزریق می‌شود، آنتی اسکالانت یا ضد رسوب ممبران نام دارد که از فولینگ ممبران جلوگیری می‌کند. به همین خاطر باید از پر بودن مخزن آنتی اسکالانت و تنظیمات دوزینگ پمپ مطمئن شوید. مقدار آنتی اسکالانت مورد نیاز فیلترهای ممبران به شرح زیر است:

  • ممبران 4 اینچ به ازای هر 24 ساعت کار: 30 گرم آنتی اسکالانت
  • ممبران 8 اینچ به ازای هر 24 ساعت کار: 80 تا 100 گرم آنتی اسکالانت

فیلترهای الیافی را هم بهتر است هر ماه (بسته به میزان آلاینده‌های آب خوراک) عوض کنید تا از فولینگ واحد فیلتراسیون اسمز معکوس جلوگیری شود.

3- عیب یابی سیستم الکتریکی

عیب‌یابی سیستم الکتریکی در نگهداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی شامل بررسی و آزمایش اجزای مختلف الکتریکی مانند موتورها، پمپ‌ها، سنسورها، و کنترلرها برای شناسایی هرگونه نقص یا خرابی احتمالی است. تشخیص به موقع مشکلات مانند اتصالات ضعیف، سوختن فیوزها یا نوسانات ولتاژ می‌تواند از آسیب‌های جدی به دستگاه جلوگیری کرده و عمر مفید آن را افزایش دهد.

4- شستشو و تعویض فیلترهای ممبران

در صورت استفاده از فیلتر ممبران اصل می‌توان اطمینان داشت که به طور میانگین 2 سال عمر مفید دارند. افزایش سختی آب، کاهش دبی آب تصفیه شده و هر گونه تغییر در پارامترهای کیفی آب به شما نشان می‌دهند که این فیلترها دچار مشکل شده‌اند. شستشوی دوره‌ای ممبران اسمز معکوس یا CIP هم برای افزایش کارایی آن‌ها با استفاده از شوینده‌های اسیدی یا قلیایی مناسب انجام می‌‎شود.

5- کنترل مواد شیمیایی

کنترل مواد شیمیایی در اقدامات نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. این فرآیند شامل انجام آزمایش‌های شیمیایی منظم بر روی آب تصفیه شده برای بررسی میزان ازت، فلزات سنگین و مواد معلق است. تنظیم دقیق میزان مواد شیمیایی مورد استفاده مانند مواد ضدعفونی‌کننده و سختی‌گیر آب، به حفظ کارایی و ایمنی سیستم کمک می‌کند. همچنین، حفظ تعادل مناسب pH از طریق استفاده از مواد اسیدی یا بازی، نقش مهمی در بهینه‌سازی عملکرد سیستم تصفیه آب ایفا می‌کند.

6- برنامه نگهداری منظم

برنامه‌ریزی نگهداری منظم برای تعمیرات پیشگیرانه و بررسی‌های دوره‌ای به حفظ کارایی دستگاه کمک می‌کند. پاکسازی و تمیز کردن عناصر مختلف مانند مخازن، لوله‌ها و شیرهای آب دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی نیز باید به طور منظم انجام دهید تا از تجمع رسوبات و آلودگی‌ها جلوگیری شود. در صورت بروز هرگونه خرابی یا نقص در دستگاه فورا نسبت به تعمیر آن اقدام کنید تا از توقف کار و کاهش کیفیت آب تصفیه شده جلوگیری شود.

جهت کسب اطلاعات کاملتر از دستگاه های تصفیه آب نیمه صنعتی و صنعتی به سایت آبین مراجعه فرمایید:

https://abin.ir/products/industrial-water-treatment/semi-industrial-water-treatment

نکات مهم در نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

خدمات تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی

با توجه به تخصصی بودن اقدامات لازم برای نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی و نیاز مداوم به فیلترها و مواد شیمیایی مختلف توصیه می‌کنیم که صفر تا صد آن را به خدمات تصفیه آب صنعتی آبین بسپارید. کارشناسان آبین با سال‌ها تجربه در امر طراحی، تولید و بهره‌برداری از دستگاه تصفیه آب صنعتی و نیمه صنعتی، همچنین فروش انواع تجهیزات آبی اصل و باکیفیت در سراسر ایران، بهره‌وری و عملکرد مداوم سیستم تصفیه آب شما را تضمین می‌کنند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

دنیای سلبریتی ها

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها